• یکشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۴:۲۹
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1400022618335
  • خبرنگار : 71381

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۶ اردیبهشت

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۶ اردیبهشت

توصیه «قالیباف» به نامزدهای انتخابات و مردم/ تقدیر نمایندگان از اقدام وحدت آفرین قالیباف در انتخابات/ اصلاح لایحه شوراهای حل اختلاف/ موافقت مجلس با تقاضای بررسی با اولویت طرح اداره بانک مرکزی و... از جمله مهمترین اخبار امروز (یک شنبه) بیست و ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ مجلس است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش ایسنا، جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد لایحه نحوه کمکهای اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، بررسی گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد لایحه دوفوریتی شوراهای حل اختلاف و... در دستور کار نمایندگان  قرار گرفت.

محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود با اشاره به پایان یافتن مهلت ثبت‌نام کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، تعدد نامزدهای انتخاباتی را نشانه «پذیرش فرآیند انتخاباتی در ایران و موثر بودن جایگاه ریاست جمهوری» دانست و مردم را به مشارکت گسترده دعوت کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش نامزدها را به رعایت موازین شرعی و اخلاقی برای عدم تخریب یکدیگر دعوت کرد وگفت : نامزدها باید از طرح ادعاهای غیرمنصفانه علیه رقیبان با جدیت بپرهیزند چرا که اینگونه اقدامات باعث سیاه نمایی از وضعیت کشور شده و مردم را نسبت به آینده ناامید می‌کند. ملت ایران خود بهتر از هر کسی می‌دانند که قدرت اصلی سرزمین ما در پشتوانه مردمی آن است. افزایش این قدرت مردمی مستقیما به تأمین منافع ملی در عرصه‌های مختلف بین المللی در برابر دشمنان مردم منجر خواهد شد. مردم عزیز ما به این مسئله توجه جدی دارند که رئیس جمهور به عنوان عالی ترین مسئول اجرایی کشور مهم‌ترین نقش را در زندگی مردم ایفا می‌کند.

نمایندگان مجلس هم در بیانیه ای از انچه اقدام وحدت آفرین قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری، دانستند، تقدیر و تشکر کردند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: اقدام دکتر محمدباقر قالیباف در پایبندی به عهد خود برای وحدت جریانی در جبهه انقلاب، با وجود آن که براساس نظرسنجی های معتبر، تخریب ها و تهمت ها، دیگر بر محبوبیت وی تاثیر منفی نداشت بلکه برعکس به مرور بر توان رای آوری وی دربرابر کاندیداهای جریان مقابل افزوده می شد، بار دیگر روحیه جهادی یک رزمنده را از جنس پا گذاشتن روی منافع شخصی که در میدان های نبرد دیده و شنیده ایم به رخ کشید.

ناطقین مجلس

رحیمی: کشتن کولبرها، مبارزه با قاچاق نیست

تقوی: مجلس قبل شعار سال با مجلس بعد از شعار سال هیچ تفاوتی نکرده است

روح الامینی: دلسوز ایران ولو مخالف جمهوری اسلامی در این انتخابات شرکت کند

اسماعیلی: تنها راه مقابله با تحریم‌ها داشتن روحیه انقلابی است

***

در ادامه جلسه،‌ بررسی لایحه نحوه کمکهای اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در دستورکار مجلس قرار گرفت که نمایندگان با ١٨٠ رای با ارجاع این لایحه به کمیسیون آموزش موافقت کردند.

رییس مجلس نیز از کمیسیون‌ آموزش خواست که این لایحه را در اسرع وقت اصلاح کرده و به صحن مجلس برگرداند.

نمایندگان همچنین جهت تامین نظر شورای نگهبان، لایحه شوراهای حل اختلاف را اصلاح و تصویب کردند و موضوع نحوه استخدام کارکنان این شورا را جهت بررسی بیشتر به کمیسیون حقوقی ارجاع دادند.

در جلسه علنی امروز مجلس، درخواست عده ای از نمایندگان به منظور بررسی اولویت دار طرح اداره بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بررسی شد که نمایندگان در نهایت با آن موافقت کردند.

کلیات طرح «مسئولیت، اهداف، ساختار و وظایف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران»هم مورد بررسی قرار گرفت و نمایندگان مجلس پس از استماع نظرات مخالفان و موافقان، با ١٩٩ رای موافق به کلیات این طرح رای دادند.

همچنین در جریان بررسی کلیات طرح بانکداری اسلامی مخالفان و موافقان کلیات این طرح نظرات خود را در این رابطه مطرح کردند که گزارش کامل آن را می توانید اینجا بخوانید.

سید محسن دهنوی بیانیه 250 نماینده در محکومیت اقدامات رژیم صهیونیستی و حمایت از فلسطین و غزه را قرائت کرد.

نمایندگان در بخشی از این بیانیه از فعالیت مردم فلسطین و غره حمایت کردند و با استناد به سخنان رهبری اعلام کردند که از هر نوع امکانات مادی، معنوی و تقنینی در راه پیشبرد اهداف مقاومت فروگذار نکرده و سعی خواهند کرد با ارتباطات پارلمانی با دیگر کشورها اجماع منطقه‌ای علیه رژیم صهیونیستی را ایجاد کنند.

نایب رئیس مجلس هم به نیابت از مجمع نمایندگان استان گلستان بیستمین سالگرد درگذشت نمایندگان این استان در سانحه هوایی یاک ۴۰ را قرائت کرد.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

زنگنه: جریانات سیاسی انتخابات ایران را آزاد و سالم می‌دانند

قالیباف در پاسخ به دلخوش : هیات مرکزی نظارت بر انتخابات براساس قانون به اعتراضات رسیدگی می کند

انتقاد سلیمی از مجمع تشخیص مصلحت نظام

تاکید یک نماینده مجلس برای تحقق مطالبات جامعه فرهنگیان کشور

علیزاده: دولت از کشاورزان و دامداران حمایت کند

همتی: ۱۰ درصد حقوق دولتی معادن باید صرف توسعه همان منطقه شود

دلخوش: دولت باید از اقشار آسیب پذیر در شرایط کرونایی حمایت کند

صالحی: رئیس جمهور آتی برنامه عملیاتی با اولویت مسائل معیشتی و اقتصادی داشته باشد

تذکر یک نماینده درباره واگذاری وظایف سازمان تعاون روستایی به بخش غیردولتی

***

امروز همچنین گروهی از آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی با تجمع مقابل مجلس شورای اسلامی خواستار تعیین تکلیف وضعیت استخدامی خود شدند.

حجت الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی، عضو هیات رییسه طرح گزینش مدیران و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران و طرح تأسیس موزه جنایات استکبار جهانی اعلام وصول کرد.

علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس در پایان جلسه علنی از هرج و مرج در توزیع جوجه یک روزه با قیمت مصوب انتقاد کرد.

وی خطاب به امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: با توجه به تذکر کمیسیون‌ کشاورزی، چرا وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صمت به هرج و مرج در توزیع جوجه یک روزه باقیمت مصوب پایان نمی دهند؟ اگر قرار است همه بخش های استفاده کننده از ارز ۴۲۰۰ تومانی مشمول قیمت گذاری و رعایت آن باشند، چرا قریب به دو ماه است که جوجه یک روزه به قیمت ۸ تا ۱۰ هزار تومان به مرغداری ها تحویل داده می شود؟

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۶ ۱۵:۰۱

مجلس مانند مجلس هشتم معافیت دوبرادری را تصویب کند البته بدون نظر ستاد کل نیروهای مسلح