• دوشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۰۷:۲۰
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1400022718621
  • منبع : مطبوعات

تحلیل مسیح مهاجری درباره انتخابات ۱۴۰۰

تحلیل مسیح مهاجری درباره انتخابات ۱۴۰۰

زنی از شوهرش پرسید انتخابات چیست؟ شوهر جواب داد: یادت هست وقتی از تو خواستگاری کردم قول دادم تمام آرزوهایت را برآورده کنم، همه‌جا تو را با خودم ببرم، همه‌چیز برایت بخرم و تو را روی چشمان خودم بگذارم؟ زن گفت بله یادم هست ولی تو هیچیک از اینها را انجام نداده‌ای. شوهر گفت: انتخابات هم همینطور است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام مسیح مهاجری مدیرمسئول روزنامه «جمهوری اسلامی» در ادامه یادداشت خود در شماره امروز این روزنامه نوشت: با پایان یافتن ثبت‌نام داوطلبان ریاست جمهوری، حالا می‌توان به این جمع‌بندی رسید که وعده‌ها و شعارهای انتخاباتی کسانی که نامزد احراز مقام ریاست جمهوری شده‌اند، چیزی شبیه همان وعده‌های نامزدهای ازدواج با دخترانی است که وعده‌های شیرین می‌دهند و دختران بله را می‌گویند ولی بعد از ازدواج می‌فهمند هرگز به وعده‌های داده‌شده عمل نخواهد شد.

علاوه بر این ویژگی که اکثر انتخابات‌های گذشته اعم از ریاست جمهوری و مجلس و شوراها نیز همینطور بودند، این انتخابات چند ویژگی دیگر هم دارد که خوب است به آنها هم توجه شود.

۱- از ۷ نظامی که قرار بود داوطلب ریاست جمهوری شوند، یک نفر که درشت‌ترین دانه‌شان بود ثبت‌نام نکرد و ۶ نفر دیگر به صحنه آمده‌اند. با توجه به آنچه از سیره شورای نگهبان می‌دانیم، تعدادی از این ۶ نظامی رد می‌شوند و باقیمانده نیز شانسی برای رای‌آوردن نخواهند داشت. بنابراین از هم‌اکنون می‌توان بابت تسلط مستقیم نظامیان بر قوه مجریه در ۴ سال آینده آسوده‌خاطر بود. برای بعد از آن هم خدا بزرگ است.

۲- چند معمم هم ثبت‌نام کرده‌اند که قاعدتاً شورای نگهبان فقط صلاحیت یکی از آنها را تایید خواهد کرد. حتی اگر صلاحیت یکی دو نفر دیگرشان را هم تایید کند، آنها شانسی برای رای‌آوردن ندارند. با هیچیک از این افراد روحانی مشکلی ندارم ولی به دلیل احترامی که برای نهاد روحانیت قائل هستم و اطمینان دارم که حضور یک فرد روحانی در مسند ریاست جمهوری در دوره آینده که مستلزم پذیرفتن مسئولیت تامین معیشت مردم است، به صلاح کشور نیست و باید مدتی هم به افراد غیر روحانی فرصت حضور در این مسئولیت داده شود، برای جایگاه روحانیت احساس نگرانی می‌کنم.

۳- زنان ثبت‌نام کرده را هم که شورای نگهبان از مصادیق رجال نمی‌داند. رجال از نظر این شورا فقط مصادیق لغوی این کلمه هستند نه اصطلاحی آن.

۴- شرایط کشورمان بسیار حساس است. در مسائل داخلی، چند قطبی موجود، بحران اقتصادی، فسادهای اداری و مالی، جنگ قدرت بی‌مهار و بی‌پایان، بی‌قانونی‌های رایج و مشکلات معیشتی مردم، وضعیت را به نقطه جوش رسانده‌اند. در مسائل خارجی، بلاتکلیفی روابط با غرب، مخاطرات روابط با شرق، اوضاع بحرانی منطقه و قفل‌هایی که بر اکثر درهای روابط با بیرون مرزها زده شده، دشواری‌های کم‌نظیری را پدید آورده‌اند. سروسامان دادن به این وضعیت نابسامان، امری ناممکن نیست ولی روشن است که از عهده افرادی که برای ریاست جمهوری ثبت‌نام کرده‌اند برنمی‌آید. این کار فقط از عهده کسی برمی‌آید که قدرت ذاتی و نفوذ شخصیتی او در حد یک رجل واقعاً سیاسی و مذهبی آنگونه که قانون اساسی در نظر گرفته است باشد نه آنگونه که شورای نگهبان معمولاً با مسامحه در نظر می‌گیرد.

۵- بازگشت به قانون اساسی در تمام زمینه‌ها، درمان تمام دردها و بیماری‌های کنونی کشور است. هرچند ممکن است به قانون اساسی موجود ایرادهائی هم وارد باشد ولی اگر تمام افراد و دستگاه‌ها به حق خود برابر آنچه همین قانون اساسی مقرر کرده قانع باشند، مشکلات حل خواهند شد. حاکم‌کردن قانون اساسی بر ارکان کشور و جلوگیری‌کردن از تجاوزها به آن، آیا از عهده افرادی که در نهایت پا به میدان رقابت انتخاباتی خواهند گذاشت برخواهد آمد؟!

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۰۸:۰۳

امید ما به پزشکیان هست

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۰۹:۵۸

از وقتی یادم میاد شرایط کشور ما حساس بوده توی تاریخ هم که خوندم لحظه به لحظه ش حساس بوده پس شما هم حساس نشو.... حساس نشو....

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۰:۰۴

بذارید نتایج شورای نگهبان مشخص بشه بعد اینجوری بیاد کاندید ها رو برای بالارفتن کاندید خودتون کنار بزنید..! واقعا که!

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۰:۲۷

درود بر منطق واقع بینی شما این مطالب حقایقیست که باید با آب طلا نوشت

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۰:۵۷

ایران قوی و مقتدر دکتر سعید محمد

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۱:۱۱

یعنی دکتر لاریجانی

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۲:۱۷

بسیار تحلیل منطقی بود بدون سیاه نمایی متشکرم آقای مهاجری

avatar

ناشناس

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۳:۳۸

واقعیت همین است

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۴:۲۰

بله دقیقا همینه در غیر اینصورت کاری از دست کسی بر نمیاید انشاالله که یک ادم قوی و دانا به ریاست برسد تا واقعا بتواند اینهمه مشکل حل کند اما بعید بنظر میرسه کهاین اقایون که همه تا همین چند وقته برمسند قدرت بودن و کاری هم نکردن الان به ریاست برسن چکاری میتونن بکنن تمام گفته هایتان عین حقیقت بود

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۴:۴۵

احسنت !!! سنجیده ترین وصادقانه ترین تحلیلی که ازوضعیت کنونی کشور تابه امروز شنیده ام،همین تحلیل حجه الاسلام مسیح مهاجری می باشد

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۴:۴۵

دمت گرم خوب گفتی حرف دل همه ای مردم بود

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۴:۵۷

باسلام ببخشید شما به قول خودت ناراحت از این هستید که جایگاه تون به خطر بیفتد اما نظامیان ناراحت از این هستند که دشمن بین ما جایگاه درست کرده وهمیشه ثابت کردند که جانشان را هم فدای ملت میکنند

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۵:۱۸

انصافا صادقانه،شجاعانه وواقع گرایانه حرف زده است ای کاش بقیه ... هم مثل ایشان واقع بین بود والبته عملگرا بودند ونه فقط شعارگرا!!!!

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۵:۴۴

اقای مهاجری شما روحانی هستید ووظیفه سنگین تری از بقیه مردم دارید چرا اینقدر نظامیان را در چشم مردم خراب میکنید وآنها را با نظامیان پاکستان مقایسه میکنید کاش میشد یکبار نظامیان رای میاوردند بعد قضاوت میکردید شما وامثال روحانی ارزشها را ضد ارزش نکنید مثلا سرهنگ،من سرهنگ نیستم اگر سرهنگها نبودند داعش نوامیس خیلیها را به غارت میبرد پس سرهنگ از تمام روحانیون مثل روحانی وخاتمی ورفسنجانی بهتره اگر منصف باشیم شما روحانیون نظام را نابود کردید ولی همیشه نظامیها نجاتش دادند

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۶:۳۵

جناب آقای مهاجری چه اتفاقی افتاد! که جنابعالی به عنوان یک فعال مطبوعاتی به این نوع تحلیل(عوامانه کوچه بازاری) روی بیاورید. فارغ از از هربحث و نگاه سیاسی حداقل دریک دهه گذشته چه بلا و مصیبتی بر سر اقتصاد، فرهنگ، سیاست و اعتقادات این ملت آمده است.چرا سیاست و راه حل فرار از مشکل را در پیش رو گرفته ایم و می خواهیم صورت مسئله را پاک کنیم. خدا را را گواه می گیرم تک تک این آقایان در پیشگاه خداوند متعال مسئولند و باید جوابگو باشند ما اگر فراموش کنیم تاریخ نمی تواند.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۶:۴۶

به نظر من تحلیل نزدیک به واقعیت است مردم مسببین وضعیت کنونی را افراد فاقد تخصص کشور داری می دانند و مردم در انتخابات به یک روحانی و نظامی رای نخواهند داد

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۸:۱۹

با احترام به تمامی کاندیداها، در بین نامزدهای احتمالی نهایی هیچ تفاوتی در تفکر، نوع نگرش به مسائل و مشکلات کشور دیده نمی شود. تصور نمی کنم بدون اتخاذ تصمیمات شجاعانه و تحول خواه بتوان شور وشوقی در اقتصاد کشور و بین مردم ایجاد کرد.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۲۱:۰۲

فعلا بهترین گزینه مطهریست

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۲۲:۳۲

من هم با نظر اینکه روحانی قابلیت حل مشکلات قوه مجریه را ندارد موافقم. ولی با توجه به حضور موفق احمدی نژاد در پست ریاست جمهوری و توانمندیهایی که دارد امکان موفقیت مجدد وجود دارد به شرطی که تعامل کافی بین قوا در این شرایط وجود داشته باشد.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۲۳:۱۵

سلام تحلیل عالیی بود مخصوصا تاکید آقای مسیح مهاجری به بازگشت به قانون اساسی در تمام زمینه ها متشکرم

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۲۳:۵۵

مهاجر.خودت بسم الله را بگو

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۸ ۰۰:۲۳

با سلام حضور جناب حجه السلام مهاجری خدمت حضرت عالی هستنم خیلی ممنون

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۸ ۰۳:۵۶

اقتصاد فرو ریخته هر کشور یعنی نابودی کامل ان کشور 😔

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۸ ۰۶:۱۰

آیا ارتباط با شرق خطرناکتر از ارتباط با غرب سلطه گر ،قلدر ،کدخدا منش هست؟ شرق نه با موشک تو کار دارد نه هسته ای و نه هزاران پیش شرط برجام را دارد و توافق بده بستان دارد غرب و آمریکا رو که بارها امتحان کردین؟! در ضمن معمم و غیر معمم نداریم شخص رئیس جمهور باید از رنگ مردم و انقلابی باشه .روحانی مثلا معمم و از جنس مردم بود کسی ایشون رو از جنس خودش میدونست آدرس غلط تا کی؟

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۸ ۱۰:۳۴

تنها فردی که برغم برخی نقاط تاریک، توانایی لازم را دارد لاریجانی است.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۸ ۱۳:۴۴

آقای مسیح مهاجری شما که هیچکس را لایق نمیدونی ، خب خودت ثبت نام میکردی تا با این افکار و عقایدت کشور رو منفجر کنی

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۸ ۱۵:۲۶

آقای مسیح مهاجری شما و امثال شما هستن که مردم را نسبت به نظام و شرکت در انتخابات دلسرد و مایوس میکنند ، خوبه به لطف همین نظامه که الان در این جایگاه هستین

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۰ ۱۳:۰۷

سلام خانه از پای بست ویران است.خواجه در بند نقس ایوان است.!!!!!!

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۰ ۱۸:۴۵

جناب مسیح چرا همه چیز را برای هدف که خودتون میخواید توجیه می کنید درست و غلط فقط در مسیر این هدف دست از این کارها بردارید 30تا40سال این کار را کردید به کجا رسید یه کمی هم به فکر اون دنیا و آخرت باشید