• دوشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۰۹:۴۴
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1400022718760
  • خبرنگار : 71091

درباره بابک خرمدین، قتل و "سوگنامه اش "

درباره بابک خرمدین، قتل و "سوگنامه اش "

خبر تلخ و کوتاه بود؛ بابک خرمدین (کارگردان) به قتل رسید؛ این فیلم ساز که در ۴۷ سالگی از دنیا رفت با «سوگنامه ای برای یاشار» اولین فیلم بلندش را بر پرده سینمای «هنر و تجربه» دید.

به گزارش ایسنا، خبرهای اولیه و شوک آمیز از قتل این کارگردان، توسط پدر و مادرش در شهرک اکباتان حکایت دارد و حالا تا تایید دقیق جزییات باید صبر کرد.

بابک خرمدین سال ۱۳۵۳ در تهران متولد شد. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد سینما از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و فارغ التحصیل ۱۳۸۸ است، این کارگردان سال ۱۳۷۹ در دوره فیلم سازی یک ساله انجمن سینمای جوانان دفتر تهران شرکت کرد.

بابک خرم‌دین فیلم  «سوگنامه ای برای یاشار» را آن طور که خودش می گفت تا حد زیادی با الهام گرفتن از زندگی خود ساخته است. او در سال ۸۹ به عنوان دانشجو راهی لندن می‌شود و در آن‌جا با مساله مهاجرت و غربت درگیری پیدا می‌کند. یاشار شخصیت اصلی فیلم او هم چنین سرگذشتی دارد. او جوانی است که با ویزای دانشجویی وارد لندن شده است. همزمان با اتمام کالج، دچار مشکل مالی و دلتنگی برای خانواده‌اش و ایران می شود. اکنون او بین ماندن و برگشتن مردد است و به استیصال رسیده است. این نقش را یاشار علی‌شناس بازی کرده است که از دوستان  کارگردان بوده و سابقه بازیگری نداشته‌است. بابک خرم‌دین برای گرفتن بازی بهتر از او، فیلم‌نامه را در اختیارش نگذاشته و صحنه به صحنه موقعیت را برای او توضیح می‌داده است.

در مراسمی که دی ماه سال ۹۴ به بهانه اکران فیلم بابک خرمدین در موزه سینما برگزار شد، او از پدرش دعوت کرد که به روی صحنه بیاید و پدرش در سخنانی کوتاه گفته بود: «به نام خداوند آموزگار و به نام شهدای گلگون کفن جنگ هشت ساله و درود به شرافت آن شهدا که مملکت را حفظ کردند. من سرهنگ پیاده ستاد خرم‌دین هستم. ۳۰ سال خدمت کردم، ۶۹ ماه در مناطق عملیاتی بودم، دو مرتبه شیمیایی شدم و ۴ بار ترکش خوردم و خوشحالم که در مقابل ممکلت انجام وظیفه کردم. به جوانان توصیه می‌کنم از این گهواره وطن غافل نباشند چون رشد و سربلندی آنان در همین مملکت اتفاق می‌افتد. از این ۳۰ سال خدمت ۱۷ سال را دور از خانواده انجام وظیفه کردم و تمام زحمات خانواده روی دوش این خانم عزیزم (همسرش) بود که وطن دوم من هستند.»

بابک خرم‌دین کارگردان «سوگنامه‌ای برای یاشار» هم یادآور شده بود:« این اولین فیلم حرفه‌ای من است. اما «سوگنامه‌ای برای یاشار» یک فیلم حرفه‌ای نیست و این فیلم بدون هیچ امکانات و حتی مجوزی با کمک دوستانی که آن زمان داشتم ساختم و یک فیلم کاملا شخصی است. اگر می‌خواستم مجوز بگیرم، داستانی برای خودش می‌شد. با ویزای دانشجویی نمی‌توانستم برای مجوز اقدام کنم و در دوره‌ای هم آن‌جا بودم که با ایرانی‌ها خوب برخورد نمی‌شد . این روش فیلم‌سازی را در آن‌جا گریلا یا چریکی می‌گویند و خود دانشجویان انگلیسی هم به این روش فیلم‌هایی می‌سازند.»


زنده یاد اکبر عالمی هم که در آن مراسم حضور داشت در  سخنانی کوتاه گفت: « بیشتر از ده سال پیش بابک خرم‌دین دانشجوی ممتاز دانشگاه تهران بود و بعدها شنیدم رفت انگلیس و از شنیدن خبر برگشتش به ایران خوشحال شدم.»

بهروز معاونیان صدابردار هم در این مراسم گفته بود: «بیشتر صداها در این کار با خود دوربین ضبط شده بود اصلا یک کار سوپر مستند بود. ولی تمام حس کاراکتر (کارگردان) نسبت به پدر و مادرش و این‌که چطور شد رفت و چطور حس نزدیکی به همین پدر و مادر باعث شد، برگردد در فیلم پیدا بود و خوشحالم که امشب این پدر و مادر  ( پدر و مادر بابک خرمدین ) را از نزدیک می‌بینم.»


از  آثار بابک خرمدین می توان از “بور بیجاده رنگ” ۱۳۸۶( ۲۲ دقیقه)، “سه شنبه: مامان” ۱۳۸۸( ۹ دقیقه)،فیلم نیمه بلند داستانی “روزن (کورسو) ” ۱۳۸۹ (۴۲ دقیقه) ، فیلم بلند داستانی “سوگنامه ای برای یاشار” ۱۳۹۲ ساخته شده در لندن (۷۲ دقیقه)، ساخت سه فیلم کوتاه داستانی به نام‌های “برش” ۱۳۸۳ به مدت (۱۲ دقیقه) نام برد.

این هنرمند جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی برای ” بور بیجاده رنگ” در جشنواره بین‌المللی فیلم آسا (فیلم‌های انسان دوستانه) ۱۳۸۸ دریافت کرده بود و آثارش کاندید  (فیلمنامه، تصویر برداری، تدوین و صدا)،برنده دیپلم افتخار بهترین کارگردانی برای فیلم “بور بیجاده رنگ” در پنجمین جشنواره بین‌المللی پروین اعتصامی ۱۳۸۸،برنده جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه و بهترین صدا برای فیلم “بور بیجاده رنگ” در ششمین جشنواره دانشجویی فیلم نهال (دانشگاه هنر )۱۳۸۸ و کاندید بهترین (تصویر برداری و تدوین) شده بودند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۲:۰۴

سرهنگ بازنشسته ، ۶۹ ماه منطقه جنگی ، دو بار شیمیائی ، چهار بار زخمی، وای وای به کجا داریم میایم ما.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۲:۲۰

وقتی پدر به خاطر قتل فرزند مجازات نشه همین هم می شه . افزایش این جور قتل ها که ولی دم می داند مجازات نمی شه و قتل رو مرتکب می شه

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۹ ۱۹:۰۸

این یارو سه سال پیش دخترشو کشته ده سال پیش هم دامادشو ایشون پیشکسوت قتل اولاد هستن

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۲:۳۲

....مگه میشه پدری فرزند خود رو قطعه قطعه کنه و بندازه تو آشغالی......ای وای خدای من ....شنیدنش هم سخته،باورش سخت تر

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۸ ۲۰:۱۲

فیلم کوتاه مثل داستان کوتاه هست و همونطور که داستان کوتاه با رمان مقایسه نمیشه برا فیلم هم همینطور هست و مقایسه از پایه اشتباهی هست چون ملاک مقایسه هر دو رو از یک پایه در نظر گرفتین.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۳:۲۷

یعنی این خدا بیامرز کلا یک ساعت و نیم فیلم ساخته؟

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۸ ۲۰:۱۳

فیلم کوتاه مثل داستان کوتاه هست و همونطور که داستان کوتاه با رمان مقایسه نمیشه برا فیلم هم همینطور هست و مقایسه از پایه اشتباهی هست چون ملاک مقایسه هر دو رو از یک پایه در نظر گرفتین.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۵:۲۷

باور نکردنیه 😑😔

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۸ ۲۱:۳۳

واقعا هولناکه!مادرش چطور تونست همچین کاری بکنه؟؟پس مهر مادری کجا رفته........؟!هر چقدر هم که بچه بد باشه سزاوار همچین مرگ وحشتناکی اونم توسط والدینش نیست

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۰۲:۱۹

یعنی شما اگه فرزند خودت نباشه حاضری همچین کاری بکنی!!!!؟؟؟؟؟؟

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۹ ۰۷:۲۵

هیچ پدر مادری راضی نمیشه خار به پای بچه اش بره. یا این کار گردان ریگی به کفش داشته که خدا میدونه چی بوده. یا پدر و مادر تو حال خودشون نبودن.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۹ ۰۹:۲۶

باید قانونی مشخص تصویب شود که وقتی والدین و فرزندان تا این حد از هم متنفرند و با عقاید هم در سطح بالا مخالفند و هرعملی که باعث برخوردهای جنایی شود، بتوانند به آن مرجع مراجعه و دولت هم پشتیبان آنها باشد. من شخصا سالها بود چنین فاجعه تکان دهنده ای ندیده بودم. متاسسسسفم.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۹ ۱۲:۴۹

خدا رو صد هزار مرتبه شکر شما و امثال شما قانون گذار نبودید تو دستگاه قضایی خدا میدونه چه آمازونی میشد

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۹ ۱۰:۳۳

مگه میشه آدم پاره تنش روبکشه .وای خدای من آخرالزمان شده.وقتی پدر پسر...پسر به پدر.....برادربه برادر...رحم نمیکنه.....😟

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۹ ۱۴:۲۹

چقدر ساده اید حتما بابک شک کرده بوده به پدر و مادرش که خواهرشو کشتن اونام بابک و کشتن همه این بحث ابرو و اینا الکیه زن و مرد از خودشون در اوردن

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۹ ۱۹:۰۸

متاسفم🥺

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۰ ۱۶:۳۲

...آخه چطور دلشون راضی شده که دخترو پسرشونو اینجوری قطعه قطعه کنند،واقعا باید شرم کنند این قاتلهای بی حیا

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۹ ۱۳:۳۶

خدا عاقبت همه رو به خیر بکنه! اول فکر کردم خبر جعلیه! ای کاش جعلی بود!!

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۰ ۰۱:۵۸

خدایا خودت به فریادمون برس ما قراره کجا بریم😔😞

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۰ ۰۸:۴۲

... مادر میگه کشتیم دیگ!!!!!مگه میششهههههه تازه میگه برگردم بازم میکشم عجیب این اتفاقات بخاطر ا ین ه قانون ندارین اگر میذاشتین از ترس قصاص اکثر قتلها انجام نمی شد مثل رومینا و... برید بخونید میبینید نصف پدرا ک بجشونو کشتن از قبل در مورد ی قصاص تحقیق کردن

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۱ ۰۰:۲۸

عجیبه واقعا کارشناسان میگن جنون نبوده ،ولی مثله کردن پاره تن ادم درسلامت روحی روانی صورت گرفته؟؟؟؟ چه متناقض!چطورچنین چیزی ممکنه؟؟؟

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۱ ۱۵:۳۰

واقعا متاسفم برای خودم ک باید در برابر این فاجعه انسانی سکوت کنیم ...و کاری از دستمان بر نیاد ..3 انسان از حق طبیعی زندگی کردن گرفته شدن و فقط 3 تا 10 سال حبس ...

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۱ ۰۰:۰۰

خدا وکیلی فکر کردن به این که بچهاتو بکشی تن ادم میلرزونه چه برسه به سلاخی به نظر من دامادو مکشن دختر شرو به تهدید میکنه دختر میکشن برادر شروع به تهدید میکنه حالا که مردم فهمیدم باید کل مردم بکشن

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۱ ۰۰:۰۷

موبایل بابک رو ببینند که آیا روابطی داشته یا نه

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۱ ۱۵:۵۹

چ چیزی ب ذهنت رسید! حالا اگه چیزی تو موبایلشه باید تکه تکه بشه؟

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۱ ۲۲:۳۵

خدایا به این فکر می کنم که این مادر یک روزی این بچه ها رو زاییده و به اونها با عشق شیر داده مواظبشون بوده و نگذاشته مریض بشه مراقبشون بوده که خار توی پاشون نره شب تا صبح بیدار مونده تا بچه هاش خوابشون ببره تا بزرگ بشن خدایا چطور میشه خدایا آخه چقدر قساوت قلب میخواد که این همه جنایت رو روی همان بچه هایی انجام بدن که زحمتشون رو کشیدن این همه زحمت کشیدن تا بعدا اونها رو تکه تکه کنند؟ خدایا مغزم هنگ کرده دیگه فکرم و قلبم داغونه این خبرها چیه ؟چطوری باید هضمش کنیم ؟

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۲ ۰۰:۵۲

فکر نمی کنم کار پدر و مادرش باشه چون چند قطعه پیدا نشده از بد روزگار گردن گرفتن بستگی به افسر پرونده داره که چطور باز جویی کنه اونا عاشق بچه‌ها شون بودن که بچه ها پیشرفت کردن

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۲ ۰۳:۲۸

عجب

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۷ ۱۴:۴۹

وای خیلی بده اینطوری

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۲ ۱۵:۲۹

باید مردم به خاطر اعدام سریع این پدر و مادر جلو قوه قضائیه تجمع کنندوخواستار اعدام فوری قاتلین شوند.

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۰۰:۱۸

چرا اعدام نشه؟وقتی خیلی راحت جگر گوششون تکه تکه میکنه عین حیوان وحشی..از کجا معلوم نفر بعدی ما نباشیم.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۷ ۱۳:۱۴

اگر چه قتل جرم وحشتناک و سنگینی است اما کم نیستند کسانی که در شرایط روحی خاص ناخواسته دستشون به خون آلوده شده،اما با قصاص تنها چیزی که حاصل میشود داغدار کردن یک خانواده دیگر و تسکینی موقت برای خانواده مقتول است اما با زندان های تادیبی طدلانی مدت میشه قاتل رو به جامعه باز گرداند و با عفو روحیه ولی دم را هم بهتر ترمیم کرد مضاف بر اینکه دیه خودش اندکی از مشکلات بازمانده ها رو از لحاظ مالی جبران میکنه

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۷ ۱۳:۱۶

اگر چه قتل جرم وحشتناک و سنگینی است اما کم نیستند کسانی که در شرایط روحی خاص ناخواسته دستشون به خون آلوده شده،اما با قصاص تنها چیزی که حاصل میشود داغدار کردن یک خانواده دیگر و تسکینی موقت برای خانواده مقتول است اما با زندان های تادیبی طدلانی مدت میشه قاتل رو به جامعه باز گرداند و با عفو روحیه ولی دم را هم بهتر ترمیم کرد مضاف بر اینکه دیه خودش اندکی از مشکلات بازمانده ها رو از لحاظ مالی جبران میکنه