• دوشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 1400022718880
  • منبع : قوه قضاییه

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور:

برگ سبز خودرو سند رسمی نیست/ دیوان عدالت صلاحیت نسخ قانون را ندارد

برگ سبز خودرو سند رسمی نیست/ دیوان عدالت صلاحیت نسخ قانون را ندارد

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در قانون مشخص شده که قبل از صدور سند رسمی (خودرو) باید از نیروی انتظامی برای تعویض پلاک و تسویه جرایم و اصالت خودرو استعلاماتی انجام و بعد سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود، ولی برخی گفتند که دیوان عدالت اداری این قانون را نسخ کرده است در حالی که دیوان عدالت اداری صلاحیت نسخ قانون را ندارد.

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، ذبیح الله خداییان ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در برنامه تلویزیونی «عیار» شبکه افق با موضوع زمین خواری، اظهار کرد: یک مشکل مهمی که در کشور وجود دارد رواج اسناد عادی است، اغلب معاملات با این اسناد صورت می‌گیرد و زمینه جرائمی از جمله پولشویی، فرار مالیاتی، فروش مال غیر و تغییر کاربری را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به تدوین طرح اعتبار اسناد رسمی، گفت: برای مبارزه با انجام معامله با سند عادی، طرح اعتبار اسناد رسمی را که در سند تحول قضایی بر آن تاکید شده، به مجلس ارائه داده‌ایم و تصویب شده، ولی شورای نگهبان ایراداتی را بر آن وارد کرده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تاکید کرد: در این طرح پیش بینی شده که از یک تاریخی تمام معاملات در مورد املاکی که دارای سابقه ثبتی هستند باید با سند رسمی انجام شود و سند عادی اعتبار ندارد، ولی شورای نگهبان ایراد گرفته و عنوان کرده این موضوع خلاف شرع است.

وی تصریح کرد: استدلال ما این است که نظم جامعه ایجاب می‌کند که باید یک جایی به این معضل پایان داده شود و امنیت روانی مردم نسبت به اسنادی که دارند افزایش یابد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان داشت: چنانچه در شورای نگهبان این مصوبه خلاف شرع تشخیص داده شود و مجلس اصرار داشته باشد از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام امکان تصویب آن وجود دارد.

خداییان در ادامه در پاسخ به سئوالی در مورد تعریف زمین خواری خاطرنشان کرد: زمین خواری، رفتارهای غیرقانونی در اراضی ملی و منابع طبیعی و اراضی دولتی است که منجر به تصرف غیرقانونی یا تغییر کاربری غیرمجاز آن‌ها می‌شود.

معاون رئیس قوه قضاییه در پاسخ به سئوال دیگری در مورد خرید و فروش خودرو و ثبت رسمی آن، با بیان اینکه همه دستگاه‌ها و مردم باید تابع قانون باشند، یادآور شد: به موجب ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، نقل و انتقال خودرو باید در دفاتر اسناد رسمی صورت گیرد.

وی ادامه داد: در این قانون مشخص شده که قبل از صدور سند رسمی باید از نیروی انتظامی برای تعویض پلاک و تسویه جرایم و اصالت خودرو استعلاماتی انجام و بعد سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود، ولی برخی گفتند که دیوان عدالت اداری این قانون را نسخ کرده است در حالی که دیوان عدالت اداری صلاحیت نسخ قانون را ندارد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه برگ سبزی که در نیروی انتظامی صادر می‌شود سند عادی است نه رسمی، گفت: در سال گذشته، نزدیک به ۷۹ هزار پرونده الزام به تنظیم سند رسمی خودرو تشکیل شده است که طرفین به موجب انجام معامله عادی برای نقل و انتقال خودرو با مشکلاتی مواجه و ناچار به طرح دعوی در محاکم شده بودند.

معاون رئیس قوه قضاییه در ادامه در پاسخ به سئوالی در مورد طرح کاداستر، خاطرنشان کرد: کاداستر یک طرح ملی زیرساختی برای ساماندهی زمین و مسکن در کشور است که در اکثر کشورهای جهان اجرا شده است.

وی افزود: در سال ۹۳ قانون جامع حدنگار در کشور ما تصویب گردید و دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند ظرف ۲ سال نقشه املاک خود را در اختیار سازمان ثبت اسناد و املاک قرار دهند و این سازمان ظرف ۵ سال نسبت به اجرای طرح کاداستر اقدام کند، ولی بنابر عللی، این کار تمام نشده بود

خداییان بیان داشت: در دوره جدید مدیریت قوه قضاییه، طرح جامع حدنگار به عنوان یکی از محورهای طرح تحولی ریاست دستگاه قضا مورد تاکید قرار گرفت لذا در سال گذشته و با وجود همه گیری ویروس کرونا، همکاران در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یک کار جهادی و شبانه روزی را در زمینه اجرای طرح کاداستر انجام دادند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یادآور شد: در سال ۹۹، با کمک سازمان جنگل‌ها و مراتع، ۴۷ میلیون هکتار از منابع طبیعی و مراتع سنددار شده و در واقع طرح کاداستر در طول یک سال، چهار و نیم برابر چهل سال گذشته اجرا گردیده است

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۱:۳۸

تا جایی که شاهد بودیم در حال حاضر اکثریت مردم فقط با برگ سبز راهنمایی و رانندگی ماشین خرید و فروش می کنند به دفتر خانه ها مراجعه نمی کنند .

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۱ ۰۹:۵۴

اکثریت مردم اشتباه میکنن. وقتی کارشون به قوه قضاییه بیفته میفهمن. مثلا فردی که سند بنامشه فوت کنه و ورثه بیان دنبال ماشین یا بزنی به اموال دولتی و دادگاه ازت سند بخواد، طبق بخشنامشون سند محضری رو قبول دارن نه برگ سبز

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۱:۴۳

فقط دنبال چاپیدن مردم هستن. مگه یک خرید و فروش ماشین چی هست که اینقدر سازمان باید ازش ذینفع بشن!!!

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۱:۴۷

دعوا سر پول و چاپیدن مردم است . دفاتر اسناد رسمی می خواهند میلیون ها تومان از خلق الله بگیرند در حالیکه نیروی انتظامی همین کار را با کمتر از 100 هزار تومان انجام می دهد!؟

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۱ ۰۹:۵۶

تا حالا پایین برگ سبز رو دیدی ؟ مطمئن باش اگر روزی سند هم حذف بشه اون پول رو خود نیروی انتظامی میگیره. جاش رو هم از الان تعیین کردن، فقط شما دقت نکردی و داری گول میخوری....

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۲ ۲۰:۰۹

به نظر من ایشون درست میگه . هزینه خدمات دفاتر ثبت اسناد بالاست.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۱:۵۶

مردم به مسخره گرفتید...

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۲:۰۲

طبق مدارک دریافتی از شرکتهای خودرو سازی برگ تحویل از کارخانه هیچ متنی مبنی بر اینکه این برگ صادره سند خودرو می‌باشد نوشته نشده.. گاهی فقط عبارت فاکتور فروش خودرو قید میشود. ولی در برگ سبز صادره از نیروی انتظامی عبارت سند مالکیت خودرو درج شده. پس قانونا طبق مدارک موجود برگ سبز باید سند خودرو باشد... زیرا تنها مدرکی، از مدارک خودرو چه از کارخانه و چه از جانب نیروی انتظامی که عبارت سند مالکیت خودرو در آن قید شده همان برگ سبز است. حال اگه سازمان ثبت اسناد به عبارات شفاهی استناد دارد که بحث دیگری است.......

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۸ ۱۵:۵۸

احسنت جواب عالی وقانع کننده

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۱ ۱۰:۰۲

اگر دقت کنی برگه کمپانی بالاش نوشته : سند و فاکتور فروش خودرو توی برگ سبز هم جدیدا جرات کردن و سند مالکیت مینویسن قبلا نوشته نمیشد.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۲:۳۲

اسناد فقط برای پول مردم بخوره هر کاری میکنه منتها خدا را شکر دیگه مردم اگاه شدن

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۷:۵۵

دقیقا

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۳:۰۰

کاش ....که اول دعواهاتون را با هم انجام میدادین بعدش مردم را از یک نتیجه مطلع میکردین... هیچ فکر نمیکنین که وقتی دو سه تا مرجع قانونی همدیگر را بی صلاحیت بدونن، لباس صلاحیت دیگه در اذهان رو تن هیچ کدومشون نمیشینه؟ با لگد به دیگری تو بالاتر نمیری برادر

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۵:۱۲

درود به شرفت

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۳:۰۸

چرا ....؟ چرا از مردم پول اضافی می گیرید؟

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۳:۱۱

لطفاً به ایشان بفرمایید که آیا ثبت خودرو در دو مرجع هزینه تراشی مضاعف و گزاف برای مردم نیست؟ چرا باید قانون در خدمت تولید ثروت برای یک اقلیت باشد ؟ آیا با وجدان ایشان این هزینه مضاعف سازگار است؟ لطفاً صدای مردم باشید و منتشر نمایید.

avatar
۱۴۰۱-۰۶-۰۲ ۱۰:۳۱

دمت‌گرم

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۳:۲۰

سلام فقط وفقط تنها مرجعی که می تواند اصالت خودرو را تایید کند تعویض پلاک میباشد از نظر سرقتی بودن ش شاسی موتور اتاق ولی محضر به هیچ عنوان نمی تواند اصالت خودرو را تایید کندو هیچ الزامی ندارد

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۳:۲۵

نون دونی ثبت رسمی رو بریدن صداشون در اومده همه جنگ ها سر پول گرفتن از مردم هست اونوقت یارانه هنوز زیر صد تومنه خنده دار نیست ؟

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۳:۳۰

سوال:چرا خودروساز سند مالکیت به خریدار نمیده؟ جواب:چون زورمون به خودروساز نمیرسه

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۳:۴۷

این چیزها. آمادگی برا بعده

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۴:۱۴

"امنیت روانی مردم" خدا وکیلی به این جمله اعتقاد دارید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا باید یه همچین هزینه گزافی داده بشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ این هزینه ها روی امنیت روانی مردم تأثیر می ذاره نه کاری که شما دارید انجام می دین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۴:۱۹

سلام بر دوستان. در همه جای دنیا برگه سبز سند مالکیت است. ولی متاسفانه در ایران سر دفتران پول اضافی دریافت میکنند. و هیچ کسی هم نمیاد به داد مردم برسه

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۴:۲۰

املاک دفتر اسناد خودرو نیروی انتظامی

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۴:۲۱

دوستان خیلی خودتونو ناراحت نکنین بخاطر حرفهای این آقا. ایشون به فکر جیب خودشو سر دفترانه. من از طرف این آقا از همه مردم ایران عذر خواهی میکن.....برگه سبز سند خودرو میباشد

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۴:۴۸

به هر حال باید توی این دفترخونه ها کاغذباشی بشه تا چرخ شما هم همیشه چرب و چیلی باشه

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۴:۵۰

ما امنیت روانی داریم با همون برگ سبز نیروی انتظامی....

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۴:۵۲

حالا اینجا دیوان صلاحیت نداره !!!! کلا پیشنهادم اینه دیوان رو جمع کنید.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۵:۲۷

حکم صادر شده و بحث تمام شده ، بنا به فرموده ،یک سند برای خودرو کافی است و کسانی که ادعا میکنن باید در دفتر خانه ثبت بشه هزینه اضافی است و دفاتر بخاطر پول اینگونه وافشاری میکنن

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۵:۳۴

یک سند برای خرید و فروش خودرو کافی است . این همه جنجال برای گرفتن پول اضافی از مردم است

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۵:۵۲

اگر هزینه معقولی بابت دفترخانه می گرفتند حرفی نبود ، می رفتیم دفترخانه ولی واسه خاطر یه برگه کلی پول از متعاملین دریافت می کنن ، و خود همین مسئله یکی از دلائل بالا رفتن قیمت ماشین هم هست . خدا رو در نظر بگیر آقای مسئول به هر قیمتی از خلق الله پول نکیر

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۵:۵۵

فقط دنبال پول خودشون هستن....یه ماشین میخری ۱ درصد بابت تنظیم قولنامه باید به بنگاه پرداخت کنی ...تعویض پلاک و کارت ماشین و برگ سبزم که همرو باید پرداخت کنی ...از اینورم حرف سند رسمی میزنن ...سند اگر قرار باشه مالکیت یه چیزی رو مشخص کنه کارت ماشین و برگ سبزم سند مالکیت هستند..ولی بحث بخور بخور ها هست .

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۶:۱۱

چرا نیست؟چون همه جا برگ سبز رو قبول دارن؟پول زور از مردم میگیرید و بروکراسی به مردم تحمیل می کنید بخاطر اینکه منافع خودتون تامین بشه

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۶:۱۴

عجیبه ،گذرنامه،گواهینامه واسنادیکه نیروی انتظامی صادر ودر اختیار مردم قرار میدهد اعتبار قانونی دارد ،اما برگ سبز سند مالکیت خودرو ،ازنظر ایشان قانونی نیست!لطفاًمردم را اسیر کاغذبازی ومتحمل هزینه های بیمورد واضافی نکنید

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۸ ۱۴:۱۸

تعریف سند رسمی سندی است که توسط ارگانهای دولتی صادر شده است

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۶:۱۵

درود پس چرا زمانیکه خودرو صفر خریداری میشه فقط برگه کمپانی و برکه سبز داره و برگه محضری بنامش نیس همین نشان دهنده دروغ شماست پس مکلف کنید خودرو سازها ماشین رو در دفتر خونه بنام مشتری کنن اگه میتونین

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۹ ۰۰:۵۹

احسنت

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۶:۲۸

مردم عزیز به این حرف گوش ندید پلیس مرجع هستش و برگه سبز کفایت میکنه این پول از جیبتون میره ماشین جز غیر منقول هست

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۶:۵۱

از لحاظ معتبر و رسمی بودن خدشه ای بر آن نیست لیکن حضرات منفعت و جیب خود را بر آسایش مردم ترجیح می‌دهند در همه کشورها انتقال خودرو در پلیس راهور انجام می‌شود و سند تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی فقط یک بورکراسی اضافه و تحمیل هزینه ریالی و زمانی بر مردم است

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۸:۲۱

خدا قوت برادر خسته نباشید

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۸:۲۶

یک حکم قطعی قضایی از جانب مقام عالی قوه لازم است تا با توجه به منطق کار و واقعیات ، تکلیف این بحث را روشن کند و جلوی بلا تکلیفی منجر به ظلم به مردم را بگیرد .

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۹:۰۳

اشکال نداره شما باهمون هزینه تعویض پلاک سند بزنید ماهم استقبال میکنیم ببینم راست میگیدیا برای جیب خود بااون هزینه گزاف وسرسام آور ازجیب مردم تلاش میکنید،برو باباجمعش کن سند رسمی نیست،زهی خیال باطل مردم دیگه اونی که فکر میکنی نیستن خودتی.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۱۹:۳۷

باسلام چنین اظهار نظری در خصوص رسمی نبودن برگ سبز خودرو، از سوی جناب آقای خداییان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، جای بسی تعجب است!! گویی ایشان ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی را ملاحظه نفرموده یا آن را به خاطر ندارند. ذیل ماده اخیر الذکر پاسخگوی اظهاراتشان خواهد بود.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۲۱:۴۸

اولا:درود به شرف نیروی انتظامی که با کمترین هزینه مالکیت رو در کمال آرامش و اطمینان انتقال میده دوما: چرا مجلس به این قضیه ورود نمیکنه؟

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ ۲۳:۳۸

باسلام واحترام دیوان عدالت اداری یکی از دستگاههای مهم اجرایی در قوه قضاییه است تمام مصوبات آن به نفع مردم است ولازم الاجراست لطفا احترام به قانون بگذاریید چرا هزینه زیادی برای مردم متحمل میشوند برگ سبز ناجا قوی ترین اسناد بحساب میآید اداره ثبت فقط وفقط فکر پر کردن درآمد وجیب خودش است وروی این پافشاری میکند

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۸ ۰۱:۲۷

برای همون تعویض پلاک باز هم نیاز به وکالت هست یعنی سهم خودشان را میگیرند ولی متاسفانه اینقدر مفت خور شدن که میخوان شریک مال مردم بشن موهون وکالت را باز زمان محدود تنظیم میکنند که برای که باید تا تعویض پلاک چند بار وکالت را تمدید کنید

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۸ ۰۶:۰۹

این یک موازی کاری است وسند ی که پلیس صادر می کند (برگ سبز) اعتبار دارد و دفاتر ثبت اسناد فقط دنبال درامد هستند حتی از راه خلاف وسند سازی. بسیاری از اسناد صادر شده از سوی دفاتر ثبت اسناد قلابی هستش.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۸ ۱۰:۱۱

این کلک تعویض پلاک است که کار انتقال از 7000دفاتر بگیره ودرامد 7000 دفتر را بریزه تو جیب یک شرکت خصوصی رهگشا که متعلق به چند نفره بعد همون هزینه های دفتر خونه را با چند برابر از مردم میگیره مثل هزینه 7000 تومانی تعویض پلاک که کردند 170 هزار تومان

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۸ ۱۲:۱۱

هیچ کس پول مفت نداره به دفتر خانه ها بده چه خدماتی انجام میدن برا خودرو

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۸ ۱۴:۰۹

لطفا اول برو تعریف سند رسمی رو بخون بعد راجع به صلاحیت دیوان عدالت حرف بزن

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۸ ۱۴:۴۸

پورسانت و کمیسیون همدیگه رو بدین کم مردم رو سرکار بزارین

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۸ ۱۶:۵۲

منافعش به خطر می افتد

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۸ ۲۰:۰۰

شاید از نظر حقوق تز خودتون رو داشته باشید ولی از لحاظ سازمانی حق ندارید که رای مرجع قضایی رو اجرا نکنید ،

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۸ ۲۱:۲۷

آقا چه اصرای هم به تصویب و تحمیل اون به مردم داره... حالا مجلس نشد، مجع مصلحت نظام... اونا هم تصویب نکرد چطوری میخوای به زور به مردم این خدمت رو تحمیل کنی ؟

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۸ ۲۱:۴۱

اوراق دفترخانه ها چه مزیتی بر برگ سبز دارند؟ غیر از هزینه های اضافی که بر جیب ملت تحمیل می کنند!!!!

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۸ ۲۲:۲۴

سلام،راستی کسی از ایشان نپرسید که جایگاه شما در قانون کجاست که تعیین و تکلیف می کنید. اصالت خودرو و عدم اصالت آن را نیروی انتظامی هرکشوری مشخص می کند. خوب است آقای ذبیح الله خدائیان نظری به قوانین فرامرزی بکنند.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۸ ۲۳:۲۸

من میخوام یخچال بخرم نمی دونم باید سندقطعی یخچال باید در دفتر خانه رسمی بنامم بخوره تا شش دانگ بنامم باشه یا همن برگ فروش کافیه کسی هست جواب بده؟!

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۱ ۰۰:۱۲

سلام وقتی در همه مراجع برگ سبز مالکیت دارای اعتبار است،متاسفانه از جهل مردم استفاده نکنید،از خدابترسید

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۱ ۱۱:۱۵

هزینه سند زدن دنا با سند زدن خونه ۱۲۰ متری یه قیمت هست