• دوشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۴:۳۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400022719204
  • خبرنگار : 71496

بهره‌برداری سیاسی نتانیاهو از تداوم جنگ غزه

بهره‌برداری سیاسی نتانیاهو از تداوم جنگ غزه

یک تحلیلگر مسایل رژیم صهیونیستی با اشاره به اینکه نخست وزیر این رژیم شخصا از استمرار جنگ علیه غزه استفاده می‌برد، گفت: نتانیاهو جنگ علیه غزه را با هدف ناکام گذاشتن روند تشکیل کابینه جایگزین و آغاز انتخابات پنجم آغاز کرد و تلاش می‌کند اینگونه نشان دهد که تنها خودش اهداف احزاب راست‌گرا را محقق می‌کند.

به گزارش ایسنا، ودیع ابونصار، کارشناس مسایل رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه اظهار کرد: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی شخصا از استمرار عملیات نظامی علیه غزه در راستای ممانعت از تشکیل کابینه‌ای جایگزین که موجب اتمام دوره نخست وزیری او می‌شود، استفاده می‌کند.

ابونصار گفت: بی‌تردید نتانیاهو شخصا از استمرار عملیات جاری علیه غزه استفاده می‌کند اما نمی‌خواهد به یک عملیات زمینی اقدام کند (ورود ارتش اسرائیل به غزه).

این تحلیلگر مسایل رژیم صهیونیستی افزود: نتانیاهو از وضعیت موجود علیه رقبای سیاسی خود استفاده می‌کند تا هر گونه احتمالی برای پیوستن نفتالی بنت، رهبر حزب یمینا به ائتلافی دولتی با یائیر لاپید، رهبر حزب "آینده‌ای وجود دارد" را از بین ببرد.

او در ادامه گفت: هر چقدر عملیات در غزه طول بکشد، فرصت‌های تشکیل کابینه‌ای جایگزین به شدت کاهش می‌یابند و این امر در راستای منافع شخصی نتانیاهو است.

نتانیاهو چهارم ماه جاری میلادی در تشکیل کابینه‌ای که رای اعتماد کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) را به دست آورد، شکست خورد و به دنبال آن روون ریولین، رئیس این رژیم لاپید را مامور کرد ظرف ۲۸ روز کابینه‌ای تشکیل دهد. اگر لاپید در این ماموریت شکست بخورد، ریولین تنها یک راه دارد و آن هم بازگرداندن ماموریت تشکیل کابینه به کنست است. در آن صورت نیز کنست دو راه دارد یا اینکه از میان اعضای خود فردی را که قادر به تشکیل کابینه‌ای برخوردار از رای اعتماد ۶۱ نماینده باشد، پیدا کند یا اینکه ترجیحا به سوی برگزاری انتخاباتی جدید گام بردارد.

رژیم صهیونیستی از آوریل ۲۰۱۹ به دلیل ناتوانی ماموران تشکیل کابینه در معرفی کابینه‌ای که رای اعتماد ۶۱ نماینده کنست را به دست آورد، شاهد چهار انتخابات بوده است. اکنون نیز با بالا گرفتن تنش‌ها در نوار غزه گفت‌وگوها درباره تشکیل کابینه به حالت تعلیق درآمده‌اند. لاپید برای تشکیل یک کابینه به آرا موافق نمایندگان عرب کنست نیاز دارد اما آنها تا زمانی که عملیات نظامی علیه غزه متوقف نشود، در مذاکرات برای تشکیل کابینه شرکت نمی‌کنند. در حالی که احزاب حامی کابینه جایگزین سکوت پیشه کرده و از اقدامات پلیس رژیم صهیونیستی و شهرک‌نشین‌ها علیه شهروندان عرب اراضی اشغالی انتقادی نمی‌کنند، تنش‌ها و درگیری‌ها میان شهرک‌نشین‌ها و اعراب ساکن اراضی اشغالی شرایط را دشوارتر کرده‌اند. نتانیاهو نیز تلاش می‌کند خود را رهبری نشان دهد که می‌تواند قدرت نظامی جنبش حماس در غزه را نابود کند.

در همین راستا ابونصار گفت: نتانیاهو تلاش می‌کند خود را رهبر راست‌گرا و کسی نشان دهد که در کمین حماس نشسته است و تنها اوست که اهداف احزاب راست‌گرا را محقق می‌کند، این امر بنت را که مخالف پیوستن به کابینه‌ای به ریاست نتانیاهو است و تلاش می‌کند با لاپید به صورت تناوبی ریاست کابینه‌ای جایگزین را برعهده گیرد، در تنگنا قرار داده است.

این تحلیلگر مسایل رژیم صهیونیستی افزود: همچنین استمرار تنش‌ها در غزه منصور عباس، رهبر فهرست متحد عربی در کنست را که خواستار توقف تیراندازی‌ها در غزه پیش از ورود به مذاکرات جدی ائتلافی برای تشکیل کابینه جایگزین است، به دردسر می‌اندازد.

او در ادامه گفت: تمامی این مسایل تاثیر منفی بر احتمال تشکیل کابینه جایگزین می‌گذارند و این دقیقا همان چیزی است که نتانیاهو برایش تلاش می‌کند تا کار را به برگزاری انتخاباتی جدید بکشاند اما جرات ندارد آن را آشکارا به زبان بیاورد. با این حال نتانیاهو مراقب است شرایط به سمت جنگی همه‌جانبه در غزه پیش نرود چرا که خودش متحمل هزینه سیاسی آن خواهد شد.

مرکز پخش رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه اعلام کرده بود که نتانیاهو با پیشنهادهای ارائه شده از سوی برخی طرف‌ها برای توقف تیراندازی‌ها در غزه مخالفت کرده و بر استمرار این حملات و توسعه حملات هوایی علیه اهدافی در غزه اصرار دارد.

ابونصار در این رابطه گفت: نتانیاهو تلاش می‌کند از شرایط فعلی بهره‌برداری سیاسی کند اما به دنبال جنگی همه جانبه علیه نوار غزه نیست زیرا چنین امری به معنای کشته شدن ده‌ها نظامی اسرائیلی و غیرنظامی است.

او پیش‌بینی کرد اگر اتفاقی دور از انتظار رخ ندهد همانند حادثه‌ای که به کشته شدن تعداد زیادی از اسرائیلی‌ها منجر شد، رژیم صهیونیستی و حماس به آرامش بازگردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha