• سه‌شنبه / ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۰:۰۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400022819734
  • خبرنگار : 71415

درخواست یک ائتلاف از گروه‌های حقوق بشری برای تحریم المپیک زمستانی ۲۰۲۲

درخواست یک ائتلاف از گروه‌های حقوق بشری برای تحریم المپیک زمستانی ۲۰۲۲

ائتلافی از گروه‌های نماینده اویغورها، تبتی‌ها و هنگ‌کنگی‌ها، دولت چین را متهم به ارتکاب نقض گسترده حقوق بشر کرده و خواستار تحریم بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه هیل، این ائتلاف در بیانیه‌ای گفت: ما از همه دولتها و مردم شامل همه قهرمانان المپیک و کمیته‌های ملی المپیک میخواهیم بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن را تحریم کنند. دولت چین مشغول ارتکاب نسل کشی علیه مردم اویغور و به راه انداختن یک کمپین بی سابقه سرکوب در مناطق ترکستان شرقی، تبت و مغولستان جنوبی و همچنین حمله تمام عیار به دموکراسی در هنگ‌کنگ است.

در ادامه این بیانیه آمده است: همزمان حزب کمونیست چین در سرکوب مدافعان حقوق بشر چینی، فعالان، جوامع اعتقادی و خبرنگاران و اجرای یک استراتژی فشرده ارعاب و قلدری ژئوپلتیکی علیه تایوان دخیل است.

این ائتلاف اظهار کرد، شرکت در بازی‌های المپیک پکن "منجر به تایید نسل کشی چین علیه مردم اویغور و مشروعیت بخشیدن به سیاستهای هر چه بیشتر سرکوبگرانه حکومت تمامیت خواه چین می‌شود".

روز دوشنبه چهره‌های جمهوریخواهی نظیر مایک والتز، نماینده مجلس نمایندگان آمریکا و نیکی هیلی، سفیر دولت سابق آمریکا در سازمان ملل نیز از حمایتشان از چنین تحریمی صحبت کردند.

والتز توئیت زد: ما نمیتوانیم (حزب کمونیست چین) را با پاداش دادن به آنها از طریق بازی‌های المپیک جسور سازیم.

هیلی نیز در توئیتر نوشت: این غیرقبال تصور است که جهان در المپیک پکن شرکت کند در حالی که چین کمونیست مرتکب "نسل کشی" شود. من در کنار اویغورها، تبتی‌ها و ساکنان هنگ کنگ از بابت تحریم المپیک ۲۰۲۲ پکن می‌ایستم.

این در حالی است که دولت چین این اتهامات را رد کرده و تاکید دارد اقداماتش مسائل داخلی و در راستای تامین منافع سیاست "چین واحد" است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha