• چهارشنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۰:۲۰
  • دسته‌بندی: بوشهر
  • کد خبر: 1400022920718
  • خبرنگار : 50271

۲ میلیون اصله نخل در انتظار تکمیل سد دالکی

۲ میلیون اصله نخل در انتظار تکمیل سد دالکی

ایسنا/بوشهر ساخت فرازبند ۶۰ متری سد دالکی، تنها ۹ ماه پس از شروع خاک‌ریزی آن تکمیل شده است تا این سد یک گام دیگر به مرحله آبگیری و بهره‌برداری نزدیک‌تر شود.

به گزارش ایسنا، معیشت درصد قابل توجهی از مردم استان بوشهر به ویژه در شهرستان دشتستان با کشاورزی پیوند خورده و "آب"، کلیدی ترین عنصر در بقا و ثبات فعالیت‌های کشاورزی است.

در این استان گرم و خشک، بهره‌برداری مناسب از کوچکترین منابع آب نیز ارزشمند است و ایجاد ظرفیت‌های جدید در بخش آب به مثابه حفظ حیات به ویژه در بخش روستایی شمرده می‌شود.

یکی از پروژه‌های مهم و بزرگ در حفظ منابع آبی که منجر به ذخیره‌سازی رواناب‌های فصلی و کاهش خسارات سیلاب مخرب می‌شود، "سد دالکی" شهرستان دشتستان است.

مدیر طرح‌های توسعه منابع آب شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به ضرورت احداث سد دالکی گفت: رودخانه دالکی یکی از مهم‌ترین رودخانه‌های استان بوشهر است که خشکسالی‌های دهه اخیر منجر به کاهش شدید آورد آب و افت کمی و کیفی محصولات نخلستان‌های تحت شرب آن شده است.

جهانگیر کدخداپور افزود: با توجه به سیلاب‌های زمستانه در این رودخانه و خشکی شدید آن در سایر فصل‌های سال، ساخت سد دالکی به عنوان راهکار نجات نخیلات این منطقه شناخته شد تا با کنترل رواناب‌های فصل بارندگی، آبی پایدار جهت استفاده در تابستان‌های گرم در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

نماینده مجری طرح سد دالکی خاطرنشان کرد: در مرداد ماه سال گذشته با تکمیل تونل انحراف آب این سد، ساخت فرازبند و بدنه اصلی آن در دستورکار قرار گرفت.

کدخداپور اظهار کرد: این دو رشته تونل انحراف آب مجموعاً ۱۵۰۰ متر طول دارند و برای تکمیل آن،ها ۳۵۰هزار مترمکعب خاک‌برداری و ۵۴هزار مترمکعب بتن‌ریزی انجام شده است.

وی افزود: شروع ساخت فرازبند سد دالکی با ارتفاع ۶۰ متر از مرداد ماه ۱۳۹۹ آغاز شده و هم اکنون با گذشت ۹ ماه به صورت ۱۰۰ درصد تکمیل شده است.

مدیر طرح‌های توسعه منابع آب شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر این فرازبند را از نوع خاکی با هسته‌رسی نامید و گفت: برای تکمیل فرازبند سد دالکی ۱۷۰هزار مترمکعب خاک‌برداری و ۷۳۰ هزار مترمکعب خاک‌ریزی انجام شده است.

جهانگیر کدخداپور خاطرنشان کرد: وجود مشکلاتی در زمینه تامین اعتبار، موجب کندی روند ساخت و کاهش جبهه‌های کاری سد دالکی شده اما خاک‌برداری بدنه اصلی سد و سرریز آن همچنان در حال اجرا است.

وی ابراز امیدواری کرد: با پیگیری‌های مدیرعامل شرکت و همچنین استاندار بوشهر و نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی، امیدواریم تا گره‌های مالی این پروژه حیاتی هرچه سریع‌تر گشوده شود.

کدخداپور تصریح کرد: بهره‌برداری از این سد موجب احیاء کشاورزی منطقه، تامین معیشت کشاورزان و نخل‌داران و در نتیجه آن جلوگیری از مهاجرت روستا به شهر و حفظ توازن جمعیت استان بوشهر خواهد شد.

سد دالکی در شهرستان دشتستان استان بوشهر، بر رودخانه دالکی در حال ساخت است و هم اکنون ۳۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

این سد با حجم مخزن ۲۷۰ میلیون متر مکعب و با اعتبار یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به عنوان بزرگترین پروژه توسعه منابع آب استان بوشهر شناخته می‌شود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha