• چهارشنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۵:۰۳
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1400022921163
  • خبرنگار : 50210

کمپرسی‌داران استان مرکزی چه می خواهند؟

کمپرسی‌داران استان مرکزی چه می خواهند؟

ایسنا/مرکزی در طول هفته گذشته کمپرسی‌داران استان مرکزی به دلیل آنچه محقق نشدن مطالبات خود عنوان کردند، چند روزی در اراک دست به تجمع اعتراضی زدند.

یکی از رانندگان کمپرسی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: رانندگان کمپرسی در استان مرکزی حدود سه سال پیش انجمنی به نام انجمن کمپرسی‌داران استان تشکیل دادند تا مورد حمایت قرار گیرند.

وی درخصوص هدف از تشکیل انجمن اظهار کرد: این مجموعه به مسائلی چون میزان کرایه رانندگان، ارائه خدمات و حمایت از رانندگان رسیدگی کند و در صورت بروز مشکل، مسائل را حل کند.

این راننده اظهار کرد: این انجمن مسلما برای ادامه فعالیت‌های خود نیازمند درآمد بود که براساس آن مقرر شد، لیست بارگیری کامیون‌ها به انجمن اعلام شود و انجمن بابت نوبت‌دهی و صدور کارت نوبت مبلغ حدود ۱۰ هزار تومان دریافت کند که مشکلی از بابت نوبت‌دهی بین رانندگان وجود نداشته باشد و به تبع آن انجمن هم درآمد داشته باشد، همچنین مبلغی بابت حق عضویت از رانندگان دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه این انجمن در حال حاضر حدود ۳۵۰ عضو دارد، اما متاسفانه عملکرد انجمن در اعلام بار به رانندگان منصفانه نیست و در واقع شاهد باند و باندبازی هستیم، گفت: برای نوبت‌دهی و انجام امور، دو منشی خانم با دو خط تلفن در انجمن مستقر است و عملا نوبت‌دهی دارای مشکلاتی است به شکلی که مشخص نیست بار به چه راننده‌ای داده می‌شود و روند اعلام نوبت و بارگیری دارای ابهام است.

این کمپرسی‌دار اراکی بیان کرد: به عنوان مثال به راننده‌ای که داخل شهر کار می‌ کند بار خارج از شهر می‌دهند و بالعکس و عملا ساماندهی در این حوزه وجود ندارد، به همین دلیل رانندگان به معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جهت رفع مشکلات مراجعه کردند و خواستار شدند این ۳۵۰ راننده عضو انجمن نیز بتوانند از طریق پایانه حمل بار، نوبت داشته باشند و بارگیری کنند. در واقع این امر مشخص می کند که کدام راننده چه نوعی باری را برای کدام مقصد بارگیری کرده است و عملا همه روند کار روشن و شفاف خواهد بود، اما متاسفانه راهداری تمایلی به این امر ندارد و حتی اعلام می‌کنند که درصدد جمع شدن پایانه بار هستیم.

وی افزود: در حال حاضر این ۳۵۰ راننده کامیون از طرف انجمن حمایت نمی‌شوند و اداره کل راهداری استان همکاری لازم را با آنها ندارد. رانندگان تنها خواستار برخورداری از فضایی برای اعلام بار با مبداء و مقصد مشخص و صدور کارت نوبت هستند.

یکی دیگر از رانندگان کمپرسی خواسته رانندگان را رسیدن حق به حق‌دار به مانند همه نقاط کشور دانست و گفت: نمی‌دانیم که اداره کل راهداری چه مشکلی با کمپرسی‌داران دارد که اجازه نمی‌دهد رانندگان امکان اعلام بار و نوبت‌دهی قانونی و مجوز ورود به پایانه بار داشته باشند، رانندگان خواستار نوبت‌دهی و اعلام بار هستند، چه دلیلی دارد که یک راننده چند روز بدون بار باقی بماند، اما راننده‌ای دیگر که اهل رانت و لابی است هر روز بارگیری کند.

وی افزود: شخصا با امیری معاون راهداری استان صحبت کردم و از او خواستم دلیل عدم صدور مجوز برای کمپرسی ها بابت ورود به پایانه بار و اعلام نوبت‌دهی را بیان کند که عنوان کرد خلاف قانون است. سوال اینجاست که دقیقا کجای قانون اعلام شده است که نوبت‌دهی خلاف است که امیری در پاسخ گفت "قانون محرمانه است" مگر در این کشور قانون محرمانه‌ای وجود دارد؟ چرا باید با کمپرسی‌داران چنین رفتار شود؟

این راننده اظهار کرد: معاون راهداری اعلام می‌کند که دستور از سازمان راهداری کشور آمده است، پس اگر دستور از سازمان آمده است، قانون نیست، اعمال سلیقه است و نباید سلیقه یک کارمند حتی اگر مدیر باشد بر قانون اساسی مقدم باشد و ما همچنان دلیل این رفتار اداره کل راهداری را نمی ‌دانیم.

وی افزود: کمپرسی داران خوراک استراتژیک مثل خوراک دام و طیور و گندم و ... را حمل می‌کنند، اگر یک روز بار دیر به مقصد برسد چه اتفاقی می افتد؟ چه دلیلی دارد که این چنین در مقابل این رانندگان مقاومت می‌کنند.

به گزارش ایسنا؛ مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی در خصوص این تجمعات به ایسنا گفت: عامل این اعتراضات اختلاف‌نظر بین برخی رانندگان در رابطه با اعلام بار با انجمن صنفی کمپرسی‌داران اراک است که چند روزی است تعدادی از کمپرسی‌داران با تجمع در محل یکی از سیلوها از بارگیری سایرین جلوگیری می‌کنند و با نوبت‌دهی تلفنی انجمن صنفی خود مخالف هستند و متقاضی نوبت‌دهی حضوری هستند.

علی زندی‌فر اظهار کرد: با توجه به اینکه رانندگان کمپرسی در سال‌های قبل فاقد انجمن صنفی بوده‌اند، ظرف دو سال گذشته با حمایت و تشویق اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان، موفق به تاسیس این انجمن با حدود ۳۰۰ عضو شدند که با هدف پیگیری مطالبات صنفی و رفاهی کمپرسی‌داران فعال شد.

وی افزود: بعداز تشکیل انجمن صنفی و برگزاری انتخابات مربوطه، پیگیری مطالبات رانندگان و ایجاد نوبت‌دهی متمرکز توسط منتخبین رانندگان در حال اجراست که موجب رفاه رانندگان نیز شده است به شکلی که صاحبان کالا و رانندگان نسبتا راضی بوده‌اند، به عنوان مثال به جای صف‌های طولانی و چند روزه کامیون‌ها پشت درب سیلوها که مشکلات زیادی برای رانندگان و حتی همشهریان در برداشت، رانندگان نوبت‌دهی را به دفتر انجمن صنفی خود سپرده‌اند و با تماس تلفنی در وقت نوبت خود به سیلو مراجعه و بارگیری می‌کنند، اقلیتی از این رانندگان با  این رویه مخالف بوده‌اند که صنف مربوطه باید پیگیری لازم را در جهت رفع همه ابهامات را داشته باشند. مسئولین این صنف اعلام کرده‌اند  که توانسته‌اند رضایت اکثریت رانندگان را بدست آورند، اما گروهی بسیار اندک که در وضعیت ساماندهی نشده سال‌های قبل با استفاده از ارتباطات خاص سود بیشتری کسب کرده‌اند به بهانه‌های مختلف سعی می‌کنند با ایجاد درخواست‌های انجام نشدنی در بین رانندگان کلیات صنف را زیر سوال ببرند و به دنبال برگشت به وضعیت چند سال پیش هستند که مردم اراک شاهد صف‌های طولانی پشت سیلوها بودند.

زندی‌فر افزود: البته برای اعلام بار در حال حاضر یک سامانه مجازی درحال طراحی است که می‌تواند مشکل عدالت بار را برای کمپرسی‌داران بطور کل حل کند، همچنین این اداره کل به جد پیگیر مطالبات فعالان در بخش کمپرسی است که از مهمترین آنها به ایجاد شهرک حمل و نقل است.

به گزارش ایسنا، تجمع کمپرسی‌داران استان مرکزی پس از 5 روز با قول مساعد اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جهت رفع مشکلات و تحقق مطالبات خاتمه یافته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha