• چهارشنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۵:۴۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400022921211
  • خبرنگار : 50378

مدیرکل میراث فرهنگی استان:

خراسان رضوی با ۹۶ موزه در جایگاه دوم کشور قرار دارد

خراسان رضوی با ۹۶ موزه در جایگاه دوم کشور قرار دارد

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: شعار ما هر شهر یک موزه بوده و سعی کرده‌ایم هر شهر در استان حداقل یک موزه داشته باشد؛ در حال حاضر نیز خراسان رضوی با ۹۶ موزه پس از استان تهران در جایگاه دوم قرار دارد.

ابوالفضل مکرمی‌فر امروز در مراسم گرامیداشت روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث ‌فرهنگی که در موزه بزرگ خراسان برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: می‌توان هویت شهرها را در موزه‌ها دید به همین دلیل موزه‌ها شناسنامه شهرها محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: هم ‌اکنون سه موزه در استان آماده افتتاح و ۸ موزه دیگر در حال راه‌اندازی و ایجاد است.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی افزود: تعداد ۲۳ موزه استان متعلق به میراث ‌فرهنگی و ۶۳ موزه دیگر به ادارات و نهادهایی مانند آستان‌قدس، اوقاف و امور خیریه، دانشگاه ‌فردوسی مشهد، حفاظت‌محیط‌زیست و .... است.

مکرمی‌فر با اشاره به تعداد موزه‌های کشورهایی مانند آمریکا، چین و استرالیا عنوان کرد: آمریکا ۶۰۰۰، چین ۳۰۰۰ و استرالیا ۲۰۰۰ موزه دارد، اما ایران با بیش از ۷۰۰۰ سال تاریخ و تمدن ۷۱۱ موزه دارد که ۱۴ درصد از موزه‌های کشور در خراسان رضوی قرار گرفته است.

وی به افزایش مجموعه‌‎داران خصوصی اشیاء تاریخی در استان اشاره کرد و گفت: تاکنون ۱۴ مجموعه‌دار در استان پروانه فعالیت برای ۱۶ مجموعه را دریافت کرده‌اند که همواره مورد حمایت اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قرار دارند تا با کمک این افراد دغدغه‌مند نیز رسالت خود در انتقال فرهنگ و هویت به نسل‌های آینده رابه سرانجام برسانیم.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی تاکید کرد: نهادینه کردن فرهنگ وظیفه‌ای همگانی است که با همکاری و همیاری مردم و مسئولان محقق خواهد شد.

مکرمی‌فر با اشاره به  تاریخچه موزه‌ها یادآور شد: اگرچه از زمان قاجار که موزه‌ها در ایران راه‌اندازی شدند اشیاء محور بودند، اما امروز علاوه بر موزه‌های شیء محور موزه‌های پژوهش محور برای نسل‎‌های آینده، فرهنگ، هنر و هویت را به نمایش می‌گذارند.

وی به فاصله بین نسل‌ها اشاره و تشریح کرد: با توجه به بیگانگی و فاصله گرفتن فرزندان با نسل‌های گذشته باید هویت، فرهنگ، معماری و تمام داشته‌های فرهنگی به جوانان منتقل شود که موزه‌ها در اصل یکی از بسترهای انتقال است.

همچنین در این مراسم از کتاب موزه‌ها و اماکن تاریخی فرهنگی استان خراسان رضوی، نشریه گاهنامه گروه موزه‌های اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی و تمبر روز جهانی موزه‌ها رونمایی شد.  علاوه بر تقدیر از محمدرضا پهلوان به عنوان رئیس گروه برتر کشور، در این مراسم از سیدحسن موسوی به عنوان مجموعه‌دار برتر تقدیر شد و از اشیاء اهدایی به موزه بزرگ خراسان نیز رونمایی به عمل آمد.

حسن فاضلی یکی از مجموعه‌داران خراسانی نیز به بهانه روز جهانی موزه و میراث فرهنگی کتاب خطی جُنگ شامل اشعار شاعران متقدم ایران که به خط نستعلیق شکسته و روی کاغذهای الوان فرنگی نوشته شده توسط خود او به همراه کتاب «نایخ التواریخ» تالیف میرزا تقی سپهر از مورخان دوره قاجار و گلدان مربوط به دوره سلجوقی که بدنه گلدان با نقوش اسلیمی و کتیبه تزئین شده است را به موزه بزرگ خراسان اهدا کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha