• پنجشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۱
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1400023021637
  • خبرنگار : 71290

برگزاری مراسم بزرگداشت حکیم عمرخیام نیشابوری در بلاروس

برگزاری مراسم بزرگداشت حکیم عمرخیام نیشابوری در بلاروس

مزمان با "روز بزرگداشت حکیم عمرخیام نیشابوری"، مراسمی به ابتکار سفارت جمهوری اسلامی ایران و با همکاری موزه " یاکوب کولاس " برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلاروس، «در این برنامه که با استقبال شایسته اصحاب فرهنگ و هنر مواجه شد، مقاماتی از وزارت فرهنگ، رئیس اتحادیه موزه های بلاروس، شهرداری مینسک، و همچنین سفرا و دیپلمات‌هایی از جمهوری آذربایجان، ارمنستان، هند، تاجیکستان، سوریه و... حضور داشتند.

 سعید یاری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلاروس، در سخنرانی کوتاه خود از عمر خیام  به عنوان محبوب ترین و شناخته شده ترین شاعر ایرانی در بلاروس، روسیه و کشورهای آسیای مرکزی نام برد و چند رباعی از خیام را برای حضار قرائت کرد. سفیر کشورمان تاکید کرد که عمر خیام، نه تنها شاعر، بلکه ریاضیدان، فیلسوف، ستاره شناس و موسیقی دانی پرآوازه در جهان است.

 یاری در ادامه سخنان خود به برنامه مشترک سفارت و مجموعه انتشاراتی دولتی "زویازدا" برای ترجمه اشعار خیام به زبان بلاروسی اشاره و ابراز امیدواری کرد تا پیان سال جاری این مهم به سرانجام برسد.

وی ترجمه و انتشار اشعار "یاکوب کولاس" شاعر پرآوازه بلاروسی را از دیگر برنامه های مشترک سفارت و مجموعه انتشاراتی " زویازدا" عنوان کرد.

در این برنامه، معاون وزیر فرهنگ بلاروس و معاون موسسه انتشاراتی دولتی "زویازدا"، در خصوص شخصیت عمرخیام و نفوذ اشعار او در جان مردم بلاروس سخنرانی و به نقش و جایگاه شعرا در ایجاد پیوندهای فرهنگی بین ملت ها و حفظ آنها برای انتقال به نسل های بعدی اشاره کردند.

در ادامه برنامه، یکی از نوادگان "یاکوب کولاس" شاعر شهیر بلاروسی، سخنرانی و هنرمندان بلاروسی ضمن نواختن موسیقی محلی، اشعار "خیام" و "یاکوب کولاس" را به زبان بلاروسی برای حضار دکلمه و تعدادی از دانشجویان زبان فارسی دانشگاه های بلاروسی اشعاری از خیام را برای حضار قرائت کردند و در ادامه، کلیپی در خصوص خیام به زبان روسی به نمایش در آمد.

"یاکوب کولاس"، شاعر بسیار محبوب بلاروسی است که دارای چندین جایزه مهم دولتی بوده و به دلیل تلاش های گسترده برای حفظ و احیاء زبان بلاروسی مورد توجه مردم و دولت مردان بلاروسی قرار دارد.

این شاعر بزرگ در سال ۱۹۵۶ زندگی را بدرود گفته و منزل مسکونی او به موزه ای بسیار دیدنی از کتب، دست نوشته ها، وسایل شخصی، نقاشی ها و جوایز او در شهر مینسک مبدل گشته است.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha