• پنجشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۴:۴۳
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1400023021816
  • منبع : مطبوعات

«همایون» به کدام سبک می‌خواند؟

«همایون» به کدام سبک می‌خواند؟

هرچند فرم‌های جدید همایون، به‌ویژه در آلبوم «نه فرشته‌ام نه شیطان» و «آرایش غلیظ»، با آهنگ‌سازی تهمورس و سهراب پورناظری، با استقبال عمومی مردم مواجه شد اما نمی‌تواند جماعتی را که دل در گرو آواز اصیل ایرانی دارند و از ظرفیت حنجره و توانمندی او آگاهند، راضی کند؛ چراکه آنها معتقدند همایون یکی از کسانی‌ است که به خوبی می‌تواند آواز ایرانی، یکی از بزرگ‌ترین میراث‌های هنر این سرزمین را به نسل‌های بعدی ارائه دهد و از آن مراقبت کند.

به گزارش ایسنا، روزنامه خراسان نوشت:‌ «فردا، ۳۱ اردیبهشت‌ماه، همایون شجریان ۴۶ ساله می‌شود. استعداد، ذوق و حنجره توانمند او، از جمله دلایلی‌ است که می‌توان وی را در ردیف خواننده‌ها و آوازخوان‌های درجه یک کشور قرار داد. همایون در یک خانواده هنرمند متولد شد، خانه برایش مصداق یک دانشکده خصوصی موسیقی تمام‎عیار بود اما با این حال، از کودکی ریتم‌شناسی را زیر نظر ناصر فرهنگ‌فر، نوازنده برجسته تنبک آموزش دید. آواز را از پدر آموخت و در هنرستان موسیقی کمانچه و در بیرون از آن، با آموزش اردشیر کامکار، نواختن سنتور و سه‌تار را آموخت. در ادامه این مطلب، درباره دوره‌های مختلف زندگی همایون شجریان بیشتر خواهیم گفت.

هم‌صدا با کاروان موسیقی

همراهی در کنسرت‌های آمریکا، اروپا و ایران، با تنبک‌نوازی، هم‌آوایی با پدر روی صحنه کنسرت و اجرای مستقل. این نقشه‎ راهی‌ ۳۰ ساله است که همایون شجریان برای رسیدن به نقطه فعلی طی کرده است. همایون در جوانی شانس همراهی با نوازنده‌های بزرگی مانند استاد حسین علیزاده، نوازنده برجسته تار و سه‎تار و کیهان کلهر، نوازنده‌ کمانچه را نیز داشت و به همین دلیل، روحیه او بیش از پیش با ساز و آواز ایرانی عجین شد. موسیقی‌ای که همایون در یکی از مصاحبه‌هایش درباره آن گفته‌است: «برایم مثل آب خوردن است. یعنی این‌ قدر از بچگی با آن بزرگ شدم که می‌دانم در این موسیقی چی، کجاست.» او در این دوران، آهنگ‌سازی نیز کرد. یکی از تجربه‌های شنیدنی همایون در این زمینه، آهنگ‌سازی تصنیف «دل‌ستان» با مطلع «ای کاروان آهسته ران» علیرضا افتخاری در آلبوم قصه شمع است.

وصل و جدایی در دهه ۸۰

راه برای همایون شجریان در موسیقی با آواز ایرانی شروع شد. اولین آلبوم این خواننده، «نسیم وصل»، ۱۸ سال پیش با آهنگ‌سازی محمدجواد ضرابیان انتشار یافت. ناشکیبا را با آهنگ‌سازی معلم دوره نوجوانی خود، اردشیر کامکار، راهی بازار کرد و در گام‌های بعدی، با آهنگ‌سازی علی قمصری، آلبوم‌های «شوق دوست» و «نقش خیال» را راهی بازار موسیقی کرد. «با ستاره‌ها» را با آهنگ‌سازی محمدجواد ضرابیان ساخت و بعد از آن نیز، آلبوم‌های «خورشید آرزو» و «قیژک کولی» را با همراهی گروه «دستان» خواند. همایون فعالیت خود را در دهه ۸۰، با آلبوم «شب جدایی» به پایان رساند. این خواننده در دهه ۹۰، با آوازخوانی در آلبوم «شوق‌نامه» (بازیابی تصانیف عبدالقادر مراغه‌ای)، توانمندی حنجره و تسلط بر آواز ایرانی را به بهترین شکل ممکن نشان داد اما مسیر خود را در سال ۹۰، با فرم جدیدی در خوانندگی ادامه داد که با مسیر طی‌کرده او در دهه ۸۰ تفاوت دارد.

چشم امید به صدای آواز ایرانی

کنسرت‌های مستقل همایون شجریان از میانه دهه ۸۰، تقریبا همزمان با انتشار آلبوم‌هایش در این دهه آغاز شد. همکاری او با سهراب پورناظری، در دهه ۹۰، فصل جدیدی را در کارنامه کاری و هنری‌اش رقم زد. همایون مشغول امتحان فرم‌های جدیدی در موسیقی شد؛ چراکه معتقد بود اگر روی موسیقی سنتی اصرار کند، شاید این موسیقی، به تعبیر او، «گم ‌شود» و نسل جدید با آن ارتباط برقرار نکنند و از آن به عنوان موسیقی روی طاقچه‌ یاد شود. هرچند فرم‌های جدید همایون، به‌ویژه در آلبوم «نه فرشته‌ام نه شیطان» و «آرایش غلیظ»، با آهنگ‌سازی تهمورس و سهراب پورناظری، با استقبال عمومی مردم مواجه شد اما نمی‌تواند جماعتی را که دل در گرو آواز اصیل ایرانی دارند و از ظرفیت حنجره و توانمندی او آگاهند، راضی کند؛ چراکه آنها معتقدند همایون یکی از کسانی‌ است که به خوبی می‌تواند آواز ایرانی، یکی از بزرگ‌ترین میراث‌های هنر این سرزمین را به نسل‌های بعدی ارائه دهد و از آن مراقبت کند. آن‌ چه به نظر می‌رسد، این است که همایون شجریان، در ۴۶ سالگی، بعد از چند دهه تجربه موسیقایی و اخذ گواهی‌نامه درجه یک هنری در رشته آواز، دیگر نیازی به امتحان فرم‌های جدید ندارد و باید در پی تثبیت سبک و جایگاه خود به عنوان یک خواننده تراز اول باشد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۰ ۱۹:۴۶

وقتی راه به همه میبندید نمیتوانید از جوان بخواهید پیرمرد باشد بروید سراغ گلپا و ایرج این جوان راه خودش را دارد و کار خودش را میکند .

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۰ ۱۹:۵۶

خدا حفظش کند با شخصیت و هنرمند مردمی است

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۰ ۲۰:۵۱

نوکرش هستم به خدا

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۰ ۲۱:۲۵

مانند پدر نمی خواند و میراث دار آواز ایرانی شناخته نمی‌شود.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۱ ۰۲:۴۶

من اعتقادم اینه که اواز باید سرلوحه کارهایش باشد البته هرسبکی میخونن جالبه ولی خوندن اوازکارهرکسی نیست حیفه شنوندگان روبی نصیب کنه ازحنجره طلاییشون

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۱ ۰۹:۰۷

دقیقا ما بزای حفظ آواز اصیل ایرانی چشم امیدمون به همایون شحریان هست نذارید برای نسلهای بعدی این سبک زیبا از بین بره

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۱ ۱۰:۱۳

بله با نظر شما موافقم . واقعا دیگه کسی نیست که ردیف بخونه . همه رفتن سمت پاپ سنتی و موسیقی های تلفیقی . شاید جوون موونا رو راضی کنه اما من راضی نمیشم ( البته منم ۱۶ سالمه ) . فکر کنم تنها آهنگ خالص سنتیش هوای گریه باشه که بسیار هم زیبا هست و در دستگاه همایون هست .

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۱ ۱۰:۱۷

همایون شجریان میراث دار موسیقی اصیل وپرچم دار بعد ازاستاد شجریان بزرگ سکاندار این عرصه است

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۱ ۱۱:۴۴

از تغییر نترسیم و با آغوش باز از آن استقبال کنیم و اجازه بدهیم افرادی شبیه همایون در آسمان هنر جایگاه ویژه برای خود و موسیقی غنی ایران ایجاد کنند.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۱ ۱۷:۱۰

بی نظیرند یادگار ارزشمند استاد گرانمایه و بزرگ.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۱ ۱۷:۵۴

لطفا تایپ اشتباهی همایون رو آقای همایون تغییر دهید. چون ایشان افتخار موسیقی اصیل امروز ایران هستش و یادگار خسرو آواز ایران مرحوم استاد شجریان است قدرش رو بدانیم

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۱ ۱۸:۵۹

همایون جان تا ماه و خورشید و ستاره هست پایدار و نیک بخت باشی ما ایرانی ها ب صدای خودت و پدر مرحومت افتخار میکنیم امیدوارم ک همیشه شاهد پیشرفتهای چشمگیرت باشیم خیلی دوستت داریم و از خدا برات سلامتی و طول عمر میخواهیم ک تو با صدای دلنشینت خاری هستی ب چشم تمام دشمنان ایران و ایرانی

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۱ ۲۲:۵۲

همایون تولدت مبارک

avatar

درود بر همایون شجریان که همچون پدر میدرخشد