• یکشنبه / ۲ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۸:۲۴
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1400030201578
  • منبع : نمایندگی کردستان

به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی:

شناسایی بیش از ۳۵۷ گونه جانوری در کردستان

شناسایی بیش از ۳۵۷ گونه جانوری در کردستان

ایسنا/کردستان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان با اشاره به منحصر بفرد بودن اکوسیستم کردستان اعلام کرد که تا کنون 357  گونه جانوری در اکوسیستم های آبی و خشکی استان شناسایی شده است.

فریبا رضائی با اشاره به روز جهانی تنوع زیستی اظهار کرد که سازمان ملل متحد هر سال شعار خاصی را برای این روز درنظر گرفته است و شعار امسال روز جهانی تنوع زیستی، «ما نیز بخشی از راه حل حفظ تنوع زیستی هستیم» در نظر گرفته شده است.

وی افزود که تا پیش از این عناوینی چون تنوع زیستی، گرم شدن کره زمین، بالا آمدن سطح دریا، آلودگی هوا، انقراض گونه ها، تنها در مقالات علمی و میان اساتید و دانشجویانی که به نوعی با حوزه محیط زیست آشنایی داشتند رد و بدل می‌شد اما امروزه به بخشی از دغدغه های عمومی بدل شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان تصریح کرد که کردستان با داشتن تنوع آب وهوایی، مرطوب در سمت غرب و سرد و خشک در شرق، از لحاظ تنوع گونه‌ای و ذخایر ژنتیکی در ایران و جهان کم نظیر است بصورتی که تاکنون بیش از 357 گونه جانوری در اکوسیستم‌های آبی وخشکی استان کردستان شامل 282 گونه پرنده، 31 گونه پستاندار، 23 گونه خزنده، 15 گونه ماهی، 6 گونه دوزیست شناسایی شده است.

وی با اعلام اینکه تنوع زیستی شامل مجموعه‌ای از موجودات زنده به شکل‌های گوناگون است؛ عنوان کرد که کردستان میزبان گونه‌های منحصر بفردی، مانند سمندر خال زرد کردستانی و سمندر آتشین، پلنگ و خرس قهوه ای، میش مرغ و سنجاب زمینی است که تنوع زیستی غنی استان را نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست کردستان، رضایی ادامه داد که تنوع گونه های گیاهی استان کردستان نیز با 115 خانواده، 660 جنس و تعداد یک هزار و ۷۵۰ گونه حدود 26 درصد از کل تنوع گونه های گیاهی ایران را به خود اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد که تعداد گونه های گیاهی شناسایی شده اندمیک استان کردستان 350 گونه می باشد که حدود 20 درصد کل گونه های بومی ایران را به خود اختصاص داده و از این تعداد 60 گونه به عنوان رکورد در استان کردستان شناسایی شده و در هیچ جای دیگری از دنیا گزارش نشده است و این نشان از غنای منحصر به فرد تنوع زیستی استان را نشان می دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان گفت: تا زمانی که بینش و نگرش انسان ها نسبت به محیط زیست تغییر پیدا نکند وضعیت محیط زیستی بهتر نخواهد شد و این مهم تنها با آموزش های محیط زیستی و ترویج سواد زیست محیطی تحقق خواهد یافت، افزایش آگاهی مردم جامعه و به خصوص کودکانی که فردای کشور را خواهند ساخت نقش بسزایی در کمک به محیط زیست این مرز و بوم ایفا خواهد کرد.

وی با اعلام اینکه متاسفانه به دلیل برخی عوامل طبیعی و بسیاری از عوامل انسانی شاهد از بین رفتن تنوع زیستی در  اکوسیستم هستیم؛ اظهار کرد که تغییر کاربری اراضی به کشاورزی، تغییر کاربری اراضی به مناطق مسکونی و صنعتی، تجاوز به عرصه های طبیعی، تجارت حیوانات و گیاهان وحشی، بهره برداری بیش از اندازه از فلور و فون و آلودگی آب ها از جمله عوامل انسانی تهدید کننده تنوع زیستی به شمار می آید.

رضایی در پایان یادآور شد که برای جلوگیری از خطر نابودی تنوع زیستی علاوه بر بهره برداری پایدار از منابع طبیعی، ضروری است تا تک تک افراد جامعه در سبک زندگی، میزان هدر رفت منابع غذایی و انرژی بازنگری اساسی کنند و همه با هم در حفاظت و صیانت از میراث آیندگان و انفال الهی کوشش کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha