• دوشنبه / ۳ خرداد ۱۴۰۰ / ۰۱:۴۳
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1400030301675
  • خبرنگار : 71442

«احضار» پرونده سریال‌های ماورایی را تا کِی می‌بندد؟

«احضار» پرونده سریال‌های ماورایی را تا کِی می‌بندد؟

پرونده یکی از سریال های پربحث سال های اخیر تلویزیون سرانجام در آخرین ساعات یکشنبه ـ سوم خرداد ماه ـ بسته شد. «احضار»؛ سریالی که پس از سال ها با داستانی جدید بار دیگر گونه پرمخاطب ماورایی را نشانه رفته بود و البته پیام جدیدی نسبت به آنچه در سال های گذشته در سریال های این ژانر شاهد بودیم را به مخاطبش ارائه نمی داد.

به گزارش ایسنا، پرداختن به عالم ماورا همواره برای بیننده های تلویزیونی جذابیت ویژه ای داشته است. علیرضا افخمی که با ساخت سریال های «او یک فرشته بود» و «پنج کیلومتر تا بهشت» و همچنین نگارش «روز حسرت» و «اغما»، سردمدار ساخت این سریال‌ها در صداوسیماست، بعد از سال‌ها غیبت، رمضان ۱۴۰۰ با سریال ماورایی تازه ای به تلویزیون بازگشت. «احضار» البته با نام اولیه «دعوت نحس» جلوی دوربین رفت، اما طبق گفته سازندگانش به خاطر پخش در ماه رمضان از سوی مسوولان ملزم به تغییر نام شد.

سریال تازه افخمی که برای رمضان تدارک دیده می شد، از همان ابتدای کار و حتی پیش از پخش، با چالش مواجه شد. انتشار تیزر و درج لوگوی سریال با واکنش‌های منفی همراه بود. برخی به وجود چشم جهان‌بین در لوگو گله کردند و آن را تبلیغ فراماسونری دانستند.

علیرضا افخمی نیز در گفت‌وگویی تأکید کرد که وجود چشم جهان‌بین در لوگوی سریال به تبعات ناخوشایند و ویرانگری اشاره دارد که برای شرکت‌کنندگان در هر محفل و مجلس مخفی و سری از جمله مجالس احضار به بار خواهد آمد؛ البته سازندگان سریال در قالب دیالوگ‌های اندرزگونه پدر یکی از شخصیت‌های اصلی قصه با بازی علی دهکردی، اعلام کردند که به فتوای اکثر علما، برپایی یا شرکت در مجالس احضار روح مذموم و حرام اعلام شده است و تبعات دارد.   

از دیگر نکات مطرح شده درباره این سریال، ناتوانی در خلق موقعیت‌های ترسناک یا همان طرح موضوعات ماورایی در این سریال بود؛ ویژگی ای که از همان ابتدا و با پخش تیزرو تیتراژ، بسیاری را به تماشای نسخه ای ایرانی از یک مجموعه نمایشی ترسناک ترغیب کرد اما در ادامه با تولید و پخش مجموعه ای عاشقانه و ملودرام مواجه شدند که تفاوت چندانی با دیگر سریال های معمول تلویزیون نداشت و موضوعاتی چون خیانت، پول پرستی و ... را به تصویر می کشید.

در همین زمینه محمدتقی فهیم ـ منتقد ـ اینگونه عنوان کرده بود که «تنها موسیقی آریا عظیمی نژاد بود که حس دلهره آور بودن سریال را منتقل می‌کرد.» او همچنین در اواخر پخش سریال تاکید کرده بود، «متاسفانه همچنان «احضار»، یک کار عاشقانه است. تا اینجا که ما دیدیم، وجه قالبش بیشتر رُمانتیک است. برای همین هم می‌گویم محافظه کارانه است، زیرا وقتی عنوان اثر و تیتراژ را می‌بینیم، انتظار داریم که با اثر ترسناک تری مواجه باشیم، اما کار عاشقانه است و فقط در فرع به بحث احضار روح پرداخته است.»

این در حالی است که تهیه‌کننده «احضار» در پاسخ به این واکنش ها مطرح کرده بود که اساساً سکانس‌ها با هدف ترساندن مخاطب طراحی نشده است و تمهید این بوده که مخاطب به سمت قصه هدایت شود؛ قصه‌ای که مبنایش معرفت و دین است و نه وحشت و دلهره. 

تهیه کننده در عین حال عنوان کرده بود که به اقتضای سکانس‌هایی که مربوط به صحنه های حضور روح بود، از یک هشدار «مثبت ۱۴» هم استفاده کرده اند، اما این هشدار به این معنا نبود که می‌خواستند بگویند این سکانس لزوماً ترسناک است.

محافظه کاری در طرح موضوعات ماورایی؛ مساله ی دیگری که در این مدت برای «احضار» مطرح شد. برخی انتظار داشتند که تجربه سریال های نسبتا موفق در این گونه نمایشی، تلویزیون را به سمت مجموعه ای پخته تر سوق داده باشد که البته در جهت برداشتن برخی خط قرمزها هم حرکت کند. اما «احضار» نه تنها نتوانست خط قرمزهای سریال های ماورایی را جا به جا کند که حتی یک گام هم به عقب برداشته بود.

فهیم در این زمینه با اعتقاد به اینکه «احضار» نسبت به دیگر کارهای علیرضا افخمی (کارگردان سریال) نقطه مثبتی تلقی نمی‌شود، تصریح کرده بود که ««احضار» کار محافظه کارانه‌ای است؛ یعنی از موضع محافظه کارانه و دست و پا شکسته به موضوع خودش نزدیک شده است؛ اساسا این کار ژانری نیست. «او یک فرشته بود» در گونه ماورایی با مولفه‌های سینمای ترس، نوشته و ساخته شد اما در «احضار» این اتفاق نیفتاده و محوریت داستان با گونه ماورایی نیست.»

علی خودسیانی ـ نویسنده و کارگردان ـ هم درباره احضار گفته بود: «کسانی که در صدر نشسته اند، مثل مدیران، تاثیرگذارند. آن زمان که ساخت چنین سریال هایی آغاز شد، خیلی ها نسبت به ساخت چنین سریال هایی (گونه ماورا) اعتراض می کردند. همین حالا هم سازندگان «احضار» دست و پا شکسته جلو آمده اند و دغدغه توجیه کردن دارند؛ اینکه برای مثال توضیح بدهند احضار روح شرعا درست است یا نه. احساسم این است که عوامل و مدیران رسانه با ترس و لرز جلو آمده اند تا مبادا کسی اعتراض کند. به همین دلیل مدام باید توجیه کنند؛ بنابراین در کار هم به جای اینکه نمایش ببینیم آدم ها را می بینیم که فقط رفتارهایشان را توجیه می کنند.»

با همه این ها، سازندگان سریال «احضار» در دو قسمت پایانی که یک هفته دیرتر هم به آنتن رسید، تلاش کردند که با برگشتن به موضع اولیه خود و پررنگ تر کردن گونه ماورایی در ژانر ترسناک، به نوعی کارنامه قابل قبولی برای این سریال باقی بگذارند. هرچند این بازگشت به اصطلاح به اوج هم چندان دستاورد جدیدی را عاید مخاطب نمی کرد؛ چراکه بیننده با توسل به تجربه سریال های گذشته تلویزیون، از همان اواسط داستان حدس زده بود که آنچه به عنوان روح کامرانی از او یاد می شود، در حقیقت شیطانی است که گاه به شکل فرشته (در سریال او یک فرشته بود)، گاه در ظاهر الیاس (در مجموعه اغما) و حالا در قالب روح کامرانی در سریال «احضار» تمثیل یافته است.

اما از آخرین حاشیه های «احضار»، به آنتن نرساندن قسمت های پایانی کار بود که علت آن به شرایط کرونا در کشور و درگیری جمعی از عوامل سریال با این ویروس، نسبت داده شد. بنابراین علیرضا افخمی مقابل دوربین حاضر شد و در توضیحاتی اعلام کرد که چندین تن از عوامل پشت دوربین و سه تن از بازیگران اصلی مجموعه ـ آرش مجیدی، آدرینا صادقی و سعیده عرب ـ به این ویروس مبتلا شدند که قابل جبران نبود.

هرچند که در ارتباط با ابتلای بازیگران «احضار» به کرونا، شبهه هایی هم مطرح شد و اینکه اگر بازیگری به کرونا مبتلا شده، چگونه در ویژه برنامه عید فطر حاضر می شود که البته سازندگان برای این پرسش هم پاسخی داشتند: «بازیگران از مدتها پیش به این ویروس مبتلا بودند». ضمن اینکه طرح این ادعا از سوی برخی، مبنی بر تغییر داستان در قسمت های پایانی هم با این پاسخ همراه بود که خط داستانی «احضار» در قسمت های پایانی بر اساس همان سیناپس اولیه پیش رفته و اساسا تغییری در کار نبوده است.

اما فارغ از حاشیه ها و نگاه های انتقادی به ساخت سریالی مانند «احضار» که پیش از این دامن گیر برخی دیگر از پروژه های ماورایی تلویزیون شده و البته انتقادهای بعضا به جایی هم بوده است، استقبال مخاطب از پروژه ای مانند «احضار»، یک پیام مهم و حیاتی برای تلویزیون، مدیران این رسانه و هنرمندان آن دارد؛ اینکه مخاطب امروزی دیگر از موضوعات تکراری و معمول سریال ها در این سال ها خسته شده است و از رسانه ملی طرح موضوعاتی جدید را طلب می کند؛ موضوعاتی که لازمه اجرایی شدن درست آن ها، پرهیز از محافظه کاری و به کارگیری جسارت بیشتر است.

نگاهی که به تایید محمدرضا ورزی، کارگردان هم رسیده است؛ او می گوید: «باید سریال هایی مانند «احضار» که ساختار و فضایی متفاوت و خاص را تجربه می کنند، با همه نقاط ضعف و ایرادها تشویق کرد تا با رفع معایب احتمالی، کارگردان های بعدی فرصت و شهامت پرداختن به این قبیل ژانرها، از جمله گونه ماورایی در تلویزیون را پیدا کنند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۰۸:۳۶

يك سوژه خوب رو خراب كردند. خوب وقتي نمي تونيد وارد شيد چرا كار رو دستمالي مي‌كنيد. موارد زيادي در اين سريال وجود داشت كه به هر دليل نيمه كاره رها شد. در اولين قسمت يكي از دخترا در جنگل چيزي ديد، خوب اون چي شد؟ در تيتراژ فيلم نشون ميده كه مائده در جنگل در حال فرار كردن ازچيزي است.( اين سكانس برداشت شد و لي پخش نشد). به نظر مي رسد فيل خيلي ماوراي تر از اونچه كه شما مي فرماييد بود ولي داستان (به فرموده )عوض شد. .......

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۲۰:۴۷

سکانس مائده در جنگل بود و داشت فرار میکرد پخش شد داشت خواب مدید که اول خوابشم رفت سر خاک کامرانی شما حتما تماشا نکردید دقیق

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۲۳:۲۳

اون سکانسی ک میگید برداشته شد و نشون ندادن جهت اطلاع شما اون سکانس رو نشون دادن شما احتمالا ندیدید. اون جنی هم ک تو جنگل دیده شد چون از قبل بحثش بوده و یکی از دخترا بشدت میترسیده اون رو دید دیگ لازم نبود کش بدن اون رو..

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۰۸:۳۷

احضار نه فیلمنامه خوب داشت نه بازیگران نه کارگردانی. بازیگران تازه کار بی استعداد. بازیگرانی که خاک صحنه را نخورده بودند سریال بازی کردند.. از چهره بی حس و منفعل بازیگر نقش زهره تا گریه های خنده اور بازیگر نقش مائده. حتی چهره سرد و نامادرانه مادر مائده. فضای بد بازیگری انقدر بد بود که حتی بازیگرانی چون افسانه چهره ازاد دختر رقیه چهر ازاد و علی دهکردی هم تحت تاثیر بدی قرار گرفت. دهکردی که در جوانی از کرخه تا راین بازی کرد. با تمام تلاشش نتوانست فضای سرد و ناباورانه فیلم تصحیح کنه. یا رهایی که با صدای خش دار و چهره سردش حتی در روز انتقام هم نتوانست بازی کنه. احضار چوب عنوان نخورد چوب نابازیگری خورد............اگر او یک فرشته بود موفق شد به علت دو بازی قوی مرحوم حسن جوهرچی و مریم افشاری بود. و بازی بسیار زیبای ثریا قاسمی اون بالاتر برد. چیزی که احضار اصلا نداشت........ شاید بهتره بقیه کارگردانها هم برای این گونه سریالها دقت بیشتری در انتخاب بازیگر کنند. کم نیستند استعدادهایی که متاسفانه افخمی ندید و رفت سراغ جرجیس های پیغمبران!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۱۵:۴۶

شما کی باشین که بیخود و بیجهت نظر میدین😒

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۲۰:۴۰

کسی که از پول من داره این سریال ساخته میشه اوخی بابای پولدارت تهیه کننده است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/ هنوز نمیدونی با بیت المایه ضمنا من درسخونده سینمان تو کی هستی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۰۹:۴۵

تجربه ی مان از سریال ایرانی این است که دو قسمت اول و دو قسمت آخر را ببینی یعنی همه سریال را دیده ای!! به امید روزی که دیگر شاهد جریان یکسانی قسمت های میانی و کش دادن های بی مورد و کسالت بار نباشیم..

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۱۱:۲۷

شر ور بود

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۱۱:۴۵

هرچقدر بگید من عاشق سریالشم اقای افخمی بازم از این سریالا بسازید متشکرم

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۱۱:۳۸

بله واقعا عالی بود در حدی که آدم حالش از تلویزیون و فیلماشو بهم بخوره.....

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۱۲:۰۸

فیلم بسیار جذاب و تاثیر گذار بود مخصوصا اخریاش👌👌❤❤❤دمت گرم اقای افخمی ایول❤❤

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۱۲:۰۹

به نظر من فیلم سریال عالیه خیلی خوب درستش کردید ازتون خیلی ممنونم اصلا دوست نداشتم سریال احضار تموم بشه ولی چه میشه کرد ازتون خیلی ممنونم

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۱۷:۱۱

فیلم خیلی عالی هست ❤️ ❤️

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۱۴:۴۹

سلام در مورد سریال احضار که همه چیز خوب بود صحنه ی مربوط به روش کشته شدن فرهاد توسط رها کاملا نادرست و نامعقول چون فرهاد می‌توانست فرار کند یعنی یک مرد زور یک زن را ندارد می‌توانست چاقو از دستش بگید و یا می‌توانست برود داخل اتاق درب را ببندد تا دست رها بهش نرسد.کشته شدن فرهاد قابل قبول نیست در ضمن پدر فرهاد کجاست؟

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۱۵:۰۰

واقعاً عالی بود بهتر از این دیگه نمیشد آقای افخمی دمت گرم

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۱۵:۴۲

خیلی فیلم قشنگی بود و همه‌ی این حرفا چرته و پرته

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۱۵:۵۴

خیلی مزخرف بود

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۱۶:۰۶

تو این برهوتی سریال خوب در تلویزیون سریال خوبی بود بازیگرهای جدیدی رو که آقای افخمی اوردن خیلی خوب بازی می کردند فقط یه اشکال داشت که سوژه های دیگر این سریال به صورت سطحی تموم شد وگرنه در کل سریال عالی بود.

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۱۶:۱۳

سریالش خیلی خوب بود دست دست‌اندرکارانش درد نکنه

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۱۶:۲۵

خیلی بد آخرش تمام شد ۱_دوست رها زنگ میزنه اورژانس.....مشخص نشد رها چه شد؟ ۲_ از زهره خواستگاری شد....مشخص نشد چی به چی شد؟ ۳_ از خانواده محسن خبری نشد؟ ۴_...... بیننده ها به نکات ریز بیشتر توجه میکنند

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۱۶:۴۵

ممنون بابت پخش این سریال احضار

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۱۷:۲۲

مزخرف. مزخرف. دیگه سریال‌های شبکه یک رانگاه نمیکنم چون چنان رو اعصابم تردد کرد که عهدببندم طرف شبکه نگاه نکنم... هم زمان پخشش همم تبلیغات بی ضابطه اش؟؟؟؟؟

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۱۷:۴۵

سلام به نظرم فیلم خوبیه به نظرم بازم ازاین فیلمها درست کنید.

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۱۸:۰۷

شایدتوی جنگل جن یا یکی از شیطانکهای شیطان در مائده حلول کرده چون مائده اول توی جنگل فرار میکردُ میترسید ولی یکم که دوید دیگه نترسید

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۱۸:۱۲

البته شاید هم دریکی از دخترا حلول کرده

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۱۸:۵۰

بهترین سریالی بود افتخار میکنم به بهترین کارگردان علیرضا افخمی 🌹🌹🌹

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۲۲:۵۰

باسلام خیلی فیلم عالی بود و بازیگران این فیلم هم عالی بازی می‌کردند ومن از بازیگران این فیلم وکارگران محترمشان هم متشکرم

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۰۱:۵۰

سریال پرمحتوایی بود ولی برخی سکانس ها نیمه کاره رها شد🙃

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۱۹:۲۱

خوب بود خوشم اومد من تمام کار های آقای افخمی رو دوست دارم ❤️🤗

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۱۹:۳۶

جالب نبود

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۲۰:۳۲

سلام‌خسته‌نباشید،خیلی سریال‌ضعیف‌بی‌متوی‌‌،آبکی،خوب‌شدزودجمع‌ش کردند.

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۲۰:۳۶

سریال احضار واقعا عالیه❤❤❤ آقای افخمی ممنووووون💚💚💚 کسانی که میگن سریال احضار بدآموزی داره و مضخرف هستش مگه مجبورن سریال رو ببینن که جلوی فصل دوم رو هم بگیرن؟ضمنا سریال احضار نه تنها بدآموزی نداره ، بلکه آموزنده هم هست💛💛💛 سریال احضار بهترین سریال جهان هستش💙💙💙💙💙

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۲۰:۴۸

سریال‌های ایرانی دارن به سمت قهقرا می‌روند. سریال احضار، توهین به فهم مخاطب است. سریالی بی‌مایه و مُفت. متاسفم برای امثال علی دهکردی که در این سریال فوق ضعیف بازی کردن.

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۲۲:۰۱

یعنی یک مسأله ای خیلی الکی این که شیطون پیش خانم قاتل نبود فقط پیش مینو خانم بود یا چطور میشه خدا ستار العیوب باشه ولی این افراد سالن محاکمه ردیف می کنند و شخصی را که شرعا گناه نکرده جز کتمان کاری را اینطورکنفت می کنند یعنی سریالی بسیار بد بود او یک فرشته خیلی بهتر بود

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۲۲:۱۲

فیلم بسیار ضعیفی بود کارگردانان باید سریالهای.قویتری بسازند. با. بازیگران. حرفه ای

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۲۲:۱۳

خوب بود سریال؛ولی حاج اقا گفتن مینو ی جوری بود🙂 و اینکه اینهمه لفتش دادن دلیلیش واقعا چی بود ؟چرا ساعت پخش لفت دادید اینهمه تبلیغ میکنید تو مصرف برق صرفه جویی کنید اونوقت ایکارا میکنید خودتون!!!!

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۲۲:۱۹

خوب

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۲۳:۰۹

چرت همین

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۲۳:۵۷

سریال خیلی خنده داری بود از کی تا حالا شیطان چاقو برمیداره ادم میکشه😂😂😂😂

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۰۱:۲۹

بسی مزخرف

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۰۱:۴۶

سلام بنظر ما خیلی سریال عاااالی و بینظیری بود کلا از اول تا قسمت اخر ماجرای خیلی جالب و خوبی داشت واقعاااااا خسته نباشید میگم به آقای افخمی امیدواریم بازم از این سریالها بسازید از اینکه احضار تموم شده خیلی ناراحتم هرشب منتظر بودم تا شروع بشه حرف نداشت عااالی بود ،💐💐💐💐💐⁦🏵️⁩⁦🏵️⁩⁦🏵️⁩⁦🏵️⁩⁦🏵️⁩⁦🏵️⁩⁦🏵️⁩⁦🏵️⁩⁦🏵️⁩⁦🏵️⁩⁦🏵️⁩💮💮💮💮💮💮💮💮💮

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۰۳:۰۰

با تمام ایراداتی که داشت‌. سریال خوبی بود .

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۰۹:۲۲

به نظر من هم خیلی فیلم قشنگی بود و هم بازیگران عالی آورده بودند

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۰۹:۲۵

سریال فوق العاده ای بود ..خیلی ممنون از آقای علیرضا افخمی...کاش فقط نیمه تمام نمی ماند

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۱۱:۰۹

بنظرمن خیلی عالی بود همه چی .ممنونم از اقای افخمی ..

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۱۱:۴۴

من که واقعا عمرمو هدر دادم با دیدن این سریال خیلیا ازش تعریف میکنم ولی واقعا ببینید معلوم نشد زهره به اون شیده چی گفت /بابای زهرا به قول مینو حاج‌آقا نفهمید پسرش سند خودشو برده برای اون یارو کلاهبردار/چجوری فرهاد کشته شد مثلا یه مرده هاااااا/اصن بابای فرهاد کجا بود این همه وقت رها چی شد محکوم به قتلللل!!!اعداممممم!!!!!!!! دیگه واقعا از این باز تر میخواینننننننن!!!! حالا بگین چیش خوب بود؟؟؟؟؟؟؟

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۱۱:۵۷

عالی بود دستتون درد نکنه👏👏👏👏👏👏نکخیلی سریال خوبی بود حیف که تموم شد😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢بازیگران خوب و........همه چی تموم بود خیلی خوب بود😢

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۱۲:۱۵

فیلم خوبی بود اما آخرش قبول کنین خیلی مسخره تموم شد پس داداش زهره که سند رو داد به اون مرده و خودشو بدبخت کرد چیشد کی باباش فهمید؟! باید یا فصل۲ داشته باشه یا بهتر تموم میکردین ..... اگه رها خودشو میکشت و گردن فرهاد می‌افتاد بهتر بود‌...اینطوری فرهاد رو کلأ بدبخت میکرد ..ولی فصل ۲ رو هم بسازین قشنگ میشه ..مثلا میشه ایندفعه فرهاد روحش بیاد رها رو آزار بده یا خیلی چیزهای دیگه میشه...

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۱۴:۳۴

از کوزه همان برون تراود که در اوست !!

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۱۵:۱۶

به نظر من این فیلم خیلی خوب بود و هر کسی هم که ازش بد میگه همه چرندیاته😒😒😒😒😒😒

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۱۵:۲۰

سریال خیلی خوبیه من که خوشم اومد لطفا بازم درست کنید🙏🙏👏 بهترین فیلمیه که دیدم🙏

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۱۵:۴۸

اولا اصلا سریال ماورایی نیست و ملودرام معرفتیه. دوما مگه حتما توهم اون دختره می بایست طوری بشه؟ سوما سکانس فرار مائده برای اون قسمتی بود که خواب کامرانی رو دید شما ندیدید.

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۱۶:۵۰

خیلی جای کار داشت و میشه گفت سرهم بندی شد

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۱۷:۲۶

از آقای افخمی خواهش مندم که فصل دوم این سریال را هم بسازن

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۱۸:۴۰

ب قول مسعود فراستی همش مقوا بود

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۱۸:۴۷

من از تلویزیون صدا سیما فقط ی فوتبالشو نگاه میکنم اونم اروپایی. فیلمای ایران کیفیت محتوایی ندارن . انگشت شمارن مثل پایتخت و مختار و یوسف. ب غیر اینا چیزی ندیدم و نخواهم دید. اگه راست میگی نظرمو بزار و سانسور نکن

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۸ ۱۴:۳۴

عالی فیلم. احضار ممنون ساختین فیلم احضار را احضار ۲هم بسازین