• دوشنبه / ۳ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۲:۱۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400030302057
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد مطرح کرد؛

رشد درآمدهای غیرشهریه‌ای در دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد

رشد درآمدهای غیرشهریه‌ای در دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد

ایسنا/اصفهان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد گفت: رشد درآمد واحد نجف آباد در این حوزه منطقی بوده و حدود ۲۴ درصد رشد درآمد غیرشهریه ای در سال گذشته در این واحد محقق شد که از میانگین کشوری ۱۰ درصدی  بالاتر است.

امیررضا نقش امروز (دوشنبه- ۳ خردادماه) در نشست خبری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، اظهار کرد: واحد نجف آباد به عنوان یکی از دو واحد مستقل در استان در رتبه بندی کشوری مطرح است.

وی افزود: این واحد طی یک سال گذشته و در بحران کرونا موفقیت های بسیاری کسب شده و واحد نجف آباد برای تبدیل شدن به دانشگاه مسئله محور، حرکت های بزرگی انجام داده است.

به گزارش ایسنا، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد با اشاره به شعار "هر دانشجو، یک مهارت"، تصریح کرد: در معاونت های مختلف دانشگاه به همراه مراکز سما که به معاونت آموزش مهارت های عمومی تبدیل شده، تربیت بهتر دانشجویان مهارتی دنبال می شود.

وی تاکید کرد: دانشگاه اصفهان در راستای رسالت خود به سمت بالا بردن مهارت دانشجویان خود است.

نقش، به تمایل پایین دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه اشاره کرد و گفت: توسعه بی برنامه در حوزه جذب دانشجو در کشور باعث شد تعداد دانشجو بیش از نیاز باشد، اما در حال حاضر تب مدرک گرایی کمتر شده و هم اکنون دانشجویان، دانشگاه را خودشان انتخاب می کنند که البته روندی صحیح است.

وی اظهار کرد: پیش بینی ها حاکی از این است که در ۱۰ سال آینده با افزایش تقاضا در زمینه تعداد دانشجو روبرو خواهیم شد و پیش بینی می شود روند جذب دانشجو در دانشگاه ها، افزایشی باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد خاطرنشان کرد: دانشگاه ها باید با تغییر صحیح سرفصل ها، ایجاد رشته های جدید و ... جذب مخاطب داشته باشند.

نقش، به بحران کرونا طی یک سال و چند ماه گذشته اشاره کرد و گفت: دانشگاه ها در این مدت به سمت آموزش مجازی حرکت کرده اند و در سه ترم گذشته بالغ بر ۹۰ درصد موفقیت در آموزش مجازی محقق شده است.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد هیچ ردیف بودجه دولتی ندارد، به کسب درآمدهای غیر شهریه ای اشاره کرد و توضیح داد: رشد درآمد واحد نجف آباد در این حوزه منطقی بوده و حدود ۲۴ درصد رشد درآمد غیرشهریه ای در سال گذشته در این واحد محقق شد که از میانگین کشوری ۱۰ درصدی  بالاتر است.

همچنین شهلا روزبهانی- معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد در این نشست، یکی از رسالت های دانشگاه آزاد را در زمینه تربیت دانشجوی ماهر و کارافرین اعلام کرد و گفت: این رسالت براساس سیاست های کلی اشتغال است و در این زمینه دانشگاه آزاد با بهره گیری از نطام آموزشی قدرتمند، اقدام به تهیه نظام نامه آموزشی فنی حرفه ای کرد که به دو شیوه آموزش های بلند مدت و کوتاه مدت انجام می شود.

وی، مهم ترین هدف این فعالیت ها را تربیت نیروی متخصص، ماهر و آماده سازی دانشجویان برای ورود به بازار کار معرفی کرد و گفت: کمبود نیروی متخصص ماهر در کشور مشهود است. بر اساس ارزیابی های انجام شده، نیروی متخصص و ماهر فارغ التحصیل در کشور ۱۸ درصد است که میانگین این رقم در کشورهای توسعه یافته حدود ۷۰ درصد است و در این زمینه شکاف عمیقی بین ما و کشورهای توسعه یافته وجود دارد و نیازمند توجه بیشتر است.

روزبهانی با اشاره به در دستورکار بودن تاسیس دانشکده های مهارت و کارآفرینی در دانشگاه آزاد، گفت: دانشگاه نجف آباد در راستای تاسیس این دانشکده پیشرو بوده و امیدواریم در راستای این هدف گام برداشته و پاسخگوی نیاز کشور در تربیت نیروی ماهر باشیم.

وی به کارگاه های کاربنیان در دانشگاه های آزاد اشاره و اظهار کرد: کارگاه های طراحی و دوخت و ساخت و تولید در  واحد نجف آباد فعال است که دانشجو علاوه بر تحصیل در رشته خود کارهای عملی را در کارگاه های دانشگاه طی می کند.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد تصریح کرد: دانشجویان  ضمن کار در این کارگاه ها می توانند کسب درآمد داشته باشند و این کاربنیان ها با اهداف ایجاد کسب و کار دایر شده است.

وی به همکاری با سازمان فنی و حرفه ای اشاره کرد و گفت: مراکز مشاوره شغلی در دانشگاه تاسیس شده است.

روزبهانی یکی از مشکلات دانش آموخته های دانشگاهی را نرخ فزاینده بیکاری دانست و افزود: این موضوع مرتبط با نداشتن مهارت های مورد نیاز برای ورود به بازار کار است.

وی از دیگر محورهای دانشگاه های مهارتی را اجرای طرح پویش معرفی کرد و گفت: این طرح با هدف ارایه مهارت های حرفه ای و ایجاد ارتباط دانشگاه، صنعت و جامعه به صورت کلان مطرح شده و واحد نجف آباد نیز در این زمینه فعال است. همچنین به منظور اجرای طرح سرباز ماهر برای بهره وری بهتر سربازان برای ورود به بازار کار، تفاهم نامه هایی در استان با مراکز ذیربط به امضا رسیده است.

روزبهانی در پاسخ به ایسنا در خصوص حمایت در مشاغل خانگی، اظهار کرد: طرح آموزش و توسعه کسب و کارهای خانگی به طور خاص به واحد نجف آباد اختصاص داده شده و در حال ارائه یک مرکز توسعه کسب و کارهای خانگی هستیم. این مرکز مدیریت مهارت آموزی در جهت ایجاد زمینه کسب و کار برای مخاطبین به طور عمده دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی را برعهده دارد.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد به مجموعه مدارس سما، اشاره و خاطرنشان کرد: این مدارس در واحد نجف آباد از پیش دبستانی تا مقطع دانشگاهی فعالند که خوشبختانه در این دوران کرونا در زمینه آموزش مجازی بسیار خوب کار کرده اند و مشکلی بابت آموزش نداشته اند.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در خصوص فعالیت مراکز سما، گفت: حدود ۵۰درصد از مخاطبان آموزشکده های سما افرادی هستند که در بخش های مختلف مشغول به کار هستند که نیاز به افزایش دانش و مهارت های کاربردی را در حیطه فعالیت کاری خود داشته اند. آموزشکده های سما با توجه به رسالت خود توانسته به تمام نیازهای علمی و مهارتی مخاطبان خود پاسخ دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha