• دوشنبه / ۳ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۳:۱۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400030302157
  • خبرنگار : 50356

همزمان با سراسر کشور آغاز شد

واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در خراسان رضوی

واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره مدیریت بهداشت و بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: همزمان با برنامه جهانی کنترل و ریشه‌کنی طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR)  در سراسر کشور واکسیناسیون سراسری دام‌های استان علیه این بیماری آغاز شد.

محمدرضا بهروزیان با اعلام این مطلب اظهار کرد: همگام با برنامه جهانی کنترل و ریشه کنی طاعون نشخوارکنندگان کوچک و با توجه به هدف‌گذاری سازمان دامپزشکی کشور جهت حرکت در این مسیر و در راستای به صفر رساندن رخدادهای  بالینی بیماری در کشور طی یک برنامه واکسیناسیون عمومی رایگان در کل جمعیت دام سبک کشور به مدت سه سال متوالی با حداکثر پوشش ( بالای ۸۵ درصد) و واکسیناسیون دام‌های حساس تازه متولد طی دو سال بعد از آن ، اجرای نخستین مرحله این طرح در جمعیت دام حساس استان در کلیه واحدهای روستایی و عشایری  آغاز شده و تا اول مردادماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در این طرح، شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌ها با استفاده از توان عملیاتی بخش دولتی و همچنین اکیپ‌های عملیاتی واجد شرایط بخش خصوصی در قالب خدمات قراردادی طرح توسعه نسبت به تحت پوشش قرار دادن جمعیت دامی حساس در زمان اعلام شده اقدام می‌نمایند .

رئیس اداره مدیریت بهداشت و بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی بیان کرد: با توجه به مخاطرات این بیماری برای حیوانات حیات وحش ( گونه قوچ و میش و کل بز) و احتمال بروز تلفات سنگین در این حیوانات ارزشمند، واکسیناسیون در جمعیت دام سبک موجود در واحدهای روستایی و عشایری و با اولویت مناطق مجاور با مناطق چهارگانه حفاظت شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست و مجاور حیات وحش صورت می‌پذیرد.

بهروزیان گفت: از ابتداء شروع این طرح در استان تعداد ۳۵۰ هزار راس گوسفند و بز در ۲۵ شهرستان مورد واکسیناسیون قرار گرفته که از این مقدار در حدود ۱۰۰ هزار راس توسط بخش دولتی و مابقی در قالب طرح خرید خدمات توسط بخش خصوصی به‌صورت رایگان صورت پذیرفته است.

رئیس اداره مدیریت بهداشت و بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: واکسیناسیون دام‌ها در دامداری‌های صنعتی صرفا با واکسن‌های بهادار و توسط مراکز مایه کوبی بخش خصوصی با اخذ هزینه مصوب است.

بهروزیان تصریح کرد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا به اختصار PPR یک بیماری ویروسی بسیار واگیر گوسفند و بز بوده و باعث بروز تلفات و خسارات اقتصادی فراوان در جمعیت دامی حساس می‌شود و این بیماری با علائم  شامل ترشحات چشمی و بینی، زخم در دهان علائم تنفسی و اسهال شناخته شده و اولین بار در کشور آفریقایی ساحل عاج گزارش و توصیف شده است. این بیماری در آفریقا، هند خاورمیانه و ایران اتفاق می‌افتد و به این بیماری طاعون بزی هم می‌گویند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، وی عنوان کرد: این بیماری قابل سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی نیز است و در مکان‌هایی مشاهده می‌شود که دام اهلی در تماس با حیوانات وحشی هستند یا از آبشخورهای مشترک استفاده می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha