• دوشنبه / ۳ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۵:۱۱
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1400030302323
  • خبرنگار : 71443

گروسی: توافق ایران و آژانس تمدید شد

گروسی: توافق ایران و آژانس تمدید شد

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که توافق با ایران تا ٢٤ ژوئن تمدید شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز (دوشنبه) در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که توافق ایران و آژانس درخصوص بازرسی ها که روز ٢١ مه (٣١ اردیبهشت ماه) منقضی شده بود تا اواخر ماه ژوئن تمدید شده است.

وی در ادامه تصریح کرد که تفاهمات ایران و آژانس تا ٢٤ ژوئن ادامه خواهد یافت.

گروسی افزود: این، بدان معنی است که اطلاعات ضبط شده توسط تجهیزات فنی همچنان تحت نظارت آژانس باقی خواهد ماند.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین اظهار داشت: باید بگویم که هرچند این تفاهم که ابتدا در ماه فوریه حاصل شد، بسیار حائز اهمیت بود اما اکنون به مراتب مهم‌تر است.

رافائل گروسی در بخش دیگری از این کنفرانس خبری توافق با ایران را یک "تفاهم فنی موقت" توصیف کرد و افزود: گفت‌وگوهایی طولانی با علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران داشتم. اطلاعاتی که توسط تجهیزات فنی ما از سایت های مختلف در ایران جمع‌آوری می‌شود، ذخیره شده و همچنان ذخیره خواهد شد. سرنوشت داده های مربوط به آخر ماه نیز بعدا مشخص خواهد شد. اکنون تمام تجهیزات، شامل دوربین ها، جریان سنج ها (فلومترها) و کنتورهای الکترونیکی آنلاین تا یک ماه دیگر به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

وی توضیح داد: فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت که بر سر آنها توافق کرده‌ایم، برای مدت یک ماه همچنان ادامه خواهد داشت و در تاریخ ۲۴ ژوئن (سوم تیرماه) منقضی خواهد شد و این چیزی است که امروز در خصوص آن به توافق رسیدیم.

مدیرکل آژانس همچنین به خبرنگاران گفت: باید این مسئله را بگویم طبق این تفاهم موقت، دسترسی‌های آژانس در حد آن زمان که ایران پروتکل الحاقی و برجام را اجرا می‌کرد، نیست. این تفاهم موقت، اقدامی برای جلوگیری از ایجاد شکاف و از دست دادن اطلاعات ضروری است. بر این اساس، اطلاعات دوربین‌ها تا یکماه آینده نیز تحویل آژانس نخواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: دست کم در حال حاضر می دانیم که چه تجهیزاتی در آنجا (ایران) وجود دارد و محاسبات و ارزیابی هایشان چیست. تاکید میکنم که این برای ما ایده آل نیست و مثل یک ابزار اورژانسی است تا بتوانیم به فعالیت های راستی آزمای خود ادامه دهیم. شما می دانید که به طور همزمان پارلمان ایران قانونی را تصویب کرده که یک سری از دسترسی ها را به حالت تعلیق درآورده است.

گروسی درباره اینکه در صورت عدم حصول توافق میان ایران و قدرت های جهانی درخصوص برجام طی یک ماه آینده، سرنوشت تفاهم موقت تهران و آژانس چه می شود، اظهار داشت: هر موقع به آن نقطه رسیدیم درباره اش بحث و رایزنی خواهیم کرد.

وی درباره انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو در ایران هم تصریح کرد: روی کار آمدن دولت جدید ممکن است به معنی چهره های جدید بر سر میز مذاکره باشد. ما با ایران سروکار داریم و مردم این کشور قرار است دولت جدید خود را انتخاب کنند. بنابراین، من نگران نیستم چراکه اطمینان دارم هر فردی که روی کار بیاید به همکاری با آژانس ادامه خواهد داد. این به نفع همه است.

به گزارش ایسنا، پیشتر کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین گفته بود: تصمیم ایران برای ادامه ضبط داده های دوربین ها حداکثر تا یک‌ماه دیگر، امروز از سوی سازمان انرژی اتمی به اطلاع مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسید. 
غریب آبادی افزود: داده های سه ماه گذشته همچنان در اختیار سازمان انرژی است و به آژانس منتقل نمی شود. داده های یک ماه پیش روی نیز صرفا نزد ایران خواهد ماند. در رابطه با حذف یا انتقال داده ها، همان شرایط تفاهم مشترک سه ماهه همچنان حاکم خواهد بود. 
نماینده دائم کشورمان به کشورهای طرف مذاکره توصیه کرد تا از این فرصت که بر اساس حسن نیت ایران فراهم شده است، در جهت لغو کامل تحریم ها به گونه ای عملی و قابل راستی آزمایی استفاده کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha