• دوشنبه / ۳ خرداد ۱۴۰۰ / ۲۳:۵۱
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1400030302598
  • خبرنگار : 71132

بیانیه پارلمان‌های اسلامی:

کشورهای اسلامی برای مقابله با صهیونیست‌ها در صف واحد قرار گیرند

 کشورهای اسلامی برای مقابله با صهیونیست‌ها در صف واحد قرار گیرند

چهارمین نشست فوق‌العاده کمیته دائمی فلسطین اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در بیانیه‌ای از کشورهای اسلامی خواست برای مقابله با حمله دشمنان امت اسلامی، به ویژه موجودیت صهیونیستی، از اختلافات خود دست کشیده، در یک صف واحد قرار بگیرند و پیوندهای برادری اسلامی را تقویت کنند.

به گزارش ایسنا، در  بیانیه مصوب چهارمین نشست فوق‌العاده کمیته دائمی فلسطین اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی (PUIC) آمده است:
«در پاسخ به دعوت جناب آقای دکتر محمد باقر قالیباف، رئیس محترم مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران، چهارمین نشست فوق‌العاده کمیته فلسطین در اتحادیه پارلمانی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (PUIC) با حضور  اعضای محترم کمیته و همچنین شماری از نمایندگان اتحادیه پارلمانی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، با موضوع  اصلی «قدس؛ رمز وحدتو پیروزی» به منظور بحث در مورد حملات نظامی اخیر رژیم اسرائیل به مردم فلسطین در جریان تجاوز اخیر آن به مناطق مختلف سرزمینهای اشغالی فلسطین در روز دوشنبه ۱۲ شوال ۱۴۴۲ هجری قمری، مقارن با ۲۴ مه ۲۰۲۱، در تهران برگزار شد:

حسب اصول و اهداف مندرج در اساسنامه اتحادیه پارلمانی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و منشور سازمان همکاری اسلامی، بر اساس کلیه قطعنامه­‌های مصوب کنفرانس­‌های سران اسلامی و شورای وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی و همچنین مصوبات کنفرانس­ های کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی درمورد آرمان فلسطین و قدس، احساس مسئولیت تاریخی، اخلاقی و حقوقی امت اسلامی در قبال آرمان فلسطین و قدس شریف، با تصدیق محوریت آرمان فلسطین و قدس نزد امت اسلامی، و تاکید بر اهمیت شهر قدس که پایتخت ابدی دولت فلسطین و سومین مکان مقدس اسلام محسوب شده و به این ترتیب خط قرمزی را تشکیل می­دهد که نمی­‌بایست مورد تجاور قرار گیرد، و همچنین با تأکید بر اینکه مقاومت، در همه اشکال آن، تا زمانی که مردم فلسطین حقوق مسلم خود را بازیابند، یک حق قانونی است که در درجه اول شامل حق بازگشت، و حق تاسیس دولت فلسطین در سرزمین فلسطین به پایتختی شهر قدس است، با مرور تحولات اخیر در سرزمین­های اشغالی فلسطین، از جمله قدس شریف، به ویژه تشدید تجاوزاتی که توسط نیروهای اشغالگر و شهرک نشینان افراطی اسرائیلی علیه مسجدالاقصی/حرم شریف آغاز شده است، از جمله اخراج اجباری خانواده­های فلسطینی از خانه‌هایشان در قدس اشغالی، کشته و زخمی شدن غیرنظامیان، تجاوز وحشیانه به نوار غزه با استفاده از تمام ابزارهای نظامی مرگبار علیه شهروندان غیرنظامی فلسطینی که منجر به کشته و زخمی شدن صدها نفر و تخریب گسترده سازه­های غیرنظامی و درد و رنج فراوان شد، و ایجاد تهدید مستقیم علیه  صلح و امنیت منطقه­ای و بین المللی، با تبریک به همه مردم سرافراز فلسطین به مناسبت پیروزی آن­ها در برابر تجاوزها، و دادن درسی جدید به رژیم صهیونیستی که همه محاسبات اشتباه آن­ها را با شکست مواجه کرد:

۱- تأیید می­‌کند که قدس شریف و مسجد مقدس‌ الاقصی، اولین قبله و سومین مکان مقدس اسلام، به مثابه خط قرمز امت اسلامی است و تا زمان آزادی کامل و اعاده آن به مردم فلسطین و امت اسلام، هیچ امنیت و ثباتی وجود نخواهد داشت. از دولت­های متبوع پارلمان­ های عضو می­خواهد که تلاش­های جمعی و فردی خویش را برای شتاب‌دهی به دفاع از قدس و مقدسات آن افزایش داده و در برابر جنایات اسرائیل ایستادگی کنند، و از مردم فلسطین حمایت کنند، و همچنین ملزومات پایداری در برابر تجاوزات وحشیانه اسرائیل را برای آنان تامین کنند. از آن­ها می­خواهد قطعنامه­های سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه پارلمانی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در مورد آرمان فلسطین را اجرا کرده و فلسطین را آرمان اصلی امت اسلامی در نظر گیرند.

۲- پایداری فرزندان فلسطین در سرزمین خود و ایستادگی تاریخی آنها در برابر تجاوز و اشغال و همچنین دفاع حماسی از حقوق مشروع خود و مقاومتشان در مقابل تلاش­های رژیم نژادپرست و استعمارگر اسرائیلی برای از بین بردن و پراکنده کردن آن­ها را می­‌ستاید.

۳- خشم شدید امت اسلامی را نسبت به تجاوز وحشیانه به مردم ثابت قدم فلسطین ابراز می­‌کند. تجاوزات وحشیانه قدرت اشغالگر، اسرائیل، بر علیه مردم فلسطین، و سرزمین و مقدسات آن­ها را با شدیدترین لحن محکوم می­‌کند.

۴- تصریح می‌کند که اقدامات اسرائیل در فلسطین از جمله تخریب خانه­‌ها، مصادره اراضی و قتل عمدی زنان، کودکان و افراد سالخورده و همچنین هدف قرار دادن مراکز درمانی، اجتماعی و فرهنگی، اقدامات جنایتکارانه و مصداق تروریسم دولتی محسوب می­‌شود.

۵- نگرانی خود را به صورت ویژه در مورد افزایش سرعت سیاست استعمارگری اسرائیل در سرزمین‌های فلسطین، به ویژه تهدید به اخراج اجباری و غیرقانونی صدها خانواده فلسطینی از جمله خانواده‌های ساکن در محله­های شیخ جراح و سلوان که با تخلیه قریب الوقوع توسط گروه ­های متشکل از استعمارگران افراطی مورد حمایت و معاضدت مقامات اشغالگر اسرائیلی و همکاری دادگاه های نژادپرست روبرو هستند، از خانه­‌های خود در قدس شریف اشغالی ابراز می­‌کند. خواستار توقف فوری کلیه این سیاست­‌ها و اقدامات غیرقانونی است که طبق منشور سازمان ملل متحد، کنوانسیون چهارم ژنو و قانون بین المللی حقوق بشر و قطعنامه های مربوطه سازمان ملل با تعهدات قدرت اشغالگر مغایرت دارد. خواستار مقابله با این اقدامات غیرقانونی در همه سطوح و اتخاذ اقدامات سریع و موثر در سطح منطقه و بین‌المللی برای مقابله با آنها است.

۶- به طور ویژه درباره تأثیرات جدی ناشی از تحریک مکرر و عمدی حساسیت‌های مذهبی و تحریک احساسات مردم فلسطین و کل امت اسلامی توسط رژیم  اسرائیل از جمله از طریق تشدید حملات به نمازگزاران، به ویژه مواردی که از شروع ماه مبارک رمضان گذشته آغاز شد و ممانعت از دسترسی نمازگزاران به اماکن مقدس برای انجام مناسک مذهبی خود، از جمله دسترسی مسلمانان به مسجد الاقصی، و دسترسی مسیحیان به کلیسای مقبره مقدس در جشن­های عید پاک، و حمله خشونت بار به مسجد الاقصی/حرم شریف توسط نیروهای اشغالگر، و همچنین ایجاد رعب و وحشت و حمله به نمازگزاران صلح طلب، که نقض آشکار اصول حقوق بین الملل بشردوستانه تلقی می گردد، هشدار می­‌دهد.

۷- خواستار پایان دادن به تمامی تجاوزات رژیم اشغالگر اسرائیل از جمله بی احترامی به مقدسات اسلامی و مسیحی، به ویژه به ساحت مسجد الاقصی/ حرم شریف است. همچنین خواستار پرهیز از آسیب رساندن به وضعیت تاریخی و حقوقی آن‌ها است و تأکید می­‌کند که اسرائیل یک نیروی اشغالگر است و هیچ حق قانونی در سرزمین ­های اشغالی فلسطین از جمله شهر قدس، و مسجد الاقصی/ حرم شریف ندارد و هرگونه اقدامی که به وضعیت آن­ها صدمه می­زند، فاقد اعتبار و اثر قانونی است.

۸- رژیم اشغالگر اسرائیل را به دلیل جنایات نظام‌مند علیه مردم فلسطین در سراسر سرزمین‌های اشغالی مسئول وخامت اوضاع می‌داند، به ویژه در حمله وحشیانه گسترده به نوار تحت محاصره غزه، که تنها طی تجاوز اخیر منجر به شهادت ده­ها تن و زخمی شدن صدها تن دیگر از فلسطینیان، تخریب گسترده املاک، و از بین رفتن زیرساخت‌های اساسی به دلیل حملات وحشیانه نظامی توسط رژیم اشغالگر شد. بر ضرورت تأمین حمایت بین‌المللی از مردم فلسطین بر اساس معیارهای بین‌المللی حقوق بشردوستانه تأکید می­‌کند.

۹- تداوم سیاست استعماری شهرک سازی اسرائیل در سرزمین­های اشغالی فلسطین را مجددا رد و محکوم می­‌کند. تأکید می­کند که تمامی این شهرک سازی­‌ها نقض شدید قوانین بین المللی بوده و به معنای جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت است، که به موجب آن، نیروی اشغالگر باید پاسخگو باشد و همچنین بر ضرورت اعمال تحریم نسبت به سیستم استعماری آن تاکید می‌کند.

۱۰- تأکید می­کند که نیروهای اشغالگر به دنبال ایجاد یک رژیم نژادپرست هستند که به پاکسازی قومی و تمامی مصادیق سیاست تفکیک نژادی مبادرت می­ورزد و از پارلمان­های عضو اتحادیه پارلمانی سازمان همکاری اسلامی می­خواهد قوانینی را تصویب کنند که مطابق آنها موجودیت رژیم صهیونیستی را به دلیل رفتار آن با مردم فلسطین به عنوان یک رژیم نژادپرست شناسایی می­کند؛ و بنابراین جامعه جهانی باید با این سیاست رژیم صهیونیستی همانند نظام معدوم تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی برخورد کند.

۱۱- بر حمایت از مقاومت مردم فلسطین در برابر موجودیت صهیونیستی، در همه اشکال آن، تأکید می­‌کند، به ویژه مقاومت مردم ثابت قدم فلسطین در برابر تجاوزات صهیونیست ها، که تا زمان تحقق حقوق ملی مردم فلسطین به عنوان یک حق مشروع تلقی می‌شود؛ همچنین تصریح می­‌کند که اقدام فلسطینیان در حکم استفاده از حق مشروع آن­ها در دفاع از خود، دارایی­ ها و سرزمین آبا و اجدادی آنان است.

۱۲- از کشورهای اسلامی می­خواهد برای مقابله با حمله وحشیانه دشمنان امت اسلامی، به ویژه موجودیت صهیونیستی، از اختلافات خود دست کشیده، در یک صف واحد قرار بگیرند و پیوندهای برادری اسلامی را تقویت کنند زیرا رژیم صهیونیستی با سوء استفاده از شرایط کنونی منطقه، از آن برای دامن زدن به آتش فتنه و اغتشاش به منظور انحراف توجه دولت­های منطقه از نقض جدی حقوق مردم فلسطین، به ویژه در موارد مربوط به شهر بیت المقدس بهره می­جوید. بر ضرورت بسیج همه توانمندی های جهان اسلام برای باز پس گیری حقوق مشروع مردم فلسطین تاکید می­‌کند. خواستار رد سیاست عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی است و از همه مردم آزادیخواه می خواهد تا تمام تلاش خود را در حمایت از مردم فلسطین به کار گیرند.

۱۳- قویا از گروههای فلسطینی و تلاش آن­ها برای دستیابی به آشتی و سازش میان خود و تقویت وحدت ملی که به تقویت تلاش­های امت اسلامی در مواجهه با شرایط منطقه­ای و بین‌المللی پیرامون آرمان فلسطین منجر می شود حمایت می‌کند.

۱۴- خواستار اقدام حقوقی بین المللی برای ملزم کردن رژیم اسرائیل به پرداخت غرامت­های مادی و معنوی لازم به دلیل وارد آوردن خسارت به زیرساخت های فلسطین و همچنین اموال عمومی و خصوصی مردم فلسطین بوده و از تصمیم فلسطینی ها در زمینه ارائه شواهد جنایات موجودیت صهیونیستی اسرائیل علیه کودکان و زنان در نوار غزه به دیوان کیفری بین المللی حمایت می­ کند، و خواستار پیگرد قانونی رهبران رژیم صهیونیستی به دلیل جنایات آن­ها مطابق با قوانین بین المللی بوده و معتقد است که قربانیان، حق پیگیری جنایات این صهیونیست­ ها را در دادگاه­ های مستقل دارند.

۱۵- از جامعه جهانی دعوت می­ کند تا با اعمال فشار بر موجودیت صهیونیستی، این رژیم اشغالگر را به پایان  محاصره غیرقانونی هوایی، دریایی و زمینی در نوار غزه به عنوان نوعی مجازات جمعی و بازگشایی کلیه گذرگاه ­های مرزی ملزم و نیز در مورد  تردد آزادانه مردم، مواد و کالاها از/ به نوار غزه و سایر سرزمین های فلسطین اطمینان حاصل نماید.

۱۶- از دولت­های پارلمان ­های عضو می خواهد تا با همکاری جامعه بین المللی بازسازی شهر غزه که توسط ماشین جنگ صهیونیستی تخریب شده را پیگیر باشند و در این زمینه حمایت از منابع مالی موجود برای حمایت از مردم ثابت قدم فلسطین را خواستار است.

۱۷- از پارلمان ­های عضو اتحادیه پارلمانی سازمان همکاری اسلامی می­خواهد قوانینی را برای حمایت از مردم فلسطین در برابر تجاوزات موجودیت صهیونیستی تصویب کنند.

۱۸- بر اهمیت قیمومیت تاریخی اردن هاشمی بر اماکن مقدس اسلامی و مسیحی در قدس و نقش آن در دفاع از این مقدسات و وضعیت قانونی و تاریخی موجود در آن و نیز راجع به حفظ هویت عربی،‌ اسلامی و مسیحی این مقدسات  تأکید می‌شود، همچنین تأکید می‌شود که مدیریت اوقاف قدس شریف و مسجد اقصی تنها در اختیار اردن بوده و این کشور تنها مسئول و عهده‌دار تمامی امور مسجد مقدس الاقصی می‌باشد.

۱۹- برای فعالسازی تحریم رژیم اشغالگر اسرائیل توسط کشورهای اسلامی دعوت به عمل می‌آید و در این زمینه بر ضرورت تعهد به تمامی تصمیمات سازمان همکاری اسلامی و پشتیبانی جنبش تحریم جهانی و در رأس آن (BDS) به عنوان راهکاری برای ایستادگی در برابر سیاست اشغالگرانه تأکید می‌شود.

۲۰- از نقش ریاست کمیته قدس در حمایت از مقدسات در شهر قدس شریف و ایستادگی در برابر اقداماتی که نیروهای اشغالگر اسرائیلی با هدف یهودی‌سازی این شهر مقدس انجام می‌دهند، قدردانی می‌گردد.

۲۱- از پیشنهاد رئیس انجمن ملی ترکیه جناب آقای مصطفی شنتوپ برای برگزای نشست کمیته دائمی فلسطین برخاسته از اتحادیه در سطح رؤسای مجالس در استانبول با موضوعیت مسأله «فلسطین نمود ماهیت اتحاد» استقبال به عمل می‌آید و ضروری است این موضوع به شیوه‌ای سنجیده بررسی شده و در بالاترین سطوح در مورد آن طرح ارائه شود و همچنین باید پیگیریهای جدیدی راجع به این موضوع در دستور کار قرار گیرد.

۲۲- دبیر کل اتحادیه بین مجالس کشورهای اعضای سازمان همکاری اسلامی را مکلف می‌کند تا اقدامات لازم را برای پیگیری مفاد این بیانیه به انجام رسانده و اتحادیه بین المللی مجالس (IPU) و سازمان ملل متحد و تمامی سازمان‌های منطقه‌ای را از محتوای این بیانه مطلع گردانند.

۲۳- از جمهوری اسلامی ایران، رهبری، ملت و مجلس شورای اسلامی به جهت ابتکار عمل در میزبانی این نشست مهم و نیز به جهت حسن استقبال و مهمان‌نوازی تقدیر و تشکر به عمل می‌آید.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha