• سه‌شنبه / ۴ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۱:۲۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400030402947
  • خبرنگار : 71129

خبرنگار بلاروسی به خلبان التماس کرد تا در مینسک فرود نیاید

خبرنگار بلاروسی به خلبان التماس کرد تا در مینسک فرود نیاید

خبرنگار و فعال بلاروسی که روز یکشنبه در مینسک، پایتخت این کشور دستگیر شد به خدمه پروازی و خلبان خط هوایی "آتن-ویلنیوس" التماس کرده بود تا در بلاروس فرود نیاید چون نگران دستگیری خود بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری پولتیکو، مقام‌های بلاروسی روز یکشنبه یک جنگنده را برای انتقال خط هوایی مذکور اعزام کرده و گفتند که در هواپیما یک بمب کار گذاشته شده است. وقتی که این هواپیمای مسافربری خط هوایی رایان‌ایر مجبور شد در مینسک فرود بیاید، افسران پلیس وارد آن شده و "رومن پروتاسویچ"، خبرنگار و فعال بلاروسی را به همراه دوست دخترش دستگیر کرده و باعث خشم بین‌المللی شده‌اند.

مسافران این خط هوایی به پولتیکو گفتند که هواپیما درست چند دقیقه تا مقصدش در لیتوانی فاصله داشت که خلبان اعلام کرد هواپیما باید در مینسک فرود اضطراری داشته باشد.

ابتدا، بسیاری از مسافران نگران این شدند که نکند اتفاقی برای هواپیما یا فرودگاه ویلنیوس افتاده باشد.

اما پروتاسویچ ۲۶ ساله که مخالف دولت الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس است، می‌دانست که این اقدام در حقیقت با هدف دستگیری و زندانی کردنش است، برای همین به خلبان و خدمه التماس کرد تا در مینسک فرود نیاید.

مسافران به دیلی بیست گفتند، همزمان که هواپیما اعلام کرد که به سمت مینسک تغییر مسیر می‌دهد، این فعال بلاروسی بلافاصله محفظه بالای صندلی خود را باز کرد تا تمامی وسایل الکترونیکی خودش از جمله تلفن همراه و لپ تابش را به دوست دخترش "سوفیا ساپگا" بدهد.

گزارش شده که این مرد جوان با حالتی التماس گونه به خدمه می‌گفت: این کار را نکنید. آنها من را می‌کشند. من یک پناهنده هستم.

اما یکی از خدمه با اشاره به توافق‌های حقوقی گفت که این مساله دلیل اصلی فرود است.

رسانه دولتی بلاروس گزارش کرد که این لوکاشنکو بوده که دستور داده تا این هواپیما در مینسک فرود بیاید.

وکلایی که به دنبال کمک کردن به این جوان خبرنگار هستند به نیویورک تایمز گفتند بر این باورند که وی در مینسک در زندانی که تحت نظر و کنترل سرویس اطلاعات بلاروس است، در حبس است.

روز دوشنبه هم مقام‌های بلاروس ویدئویی را از این جوان پست کردند که نشان می‌داد وی گفته با مقام‌ها همکاری می‌کند و از وضعیت خوب سلامتش خبر داد و اذعان کرد که در سازمان‌دهی راهپیمایی بزرگ و گسترده سال گذشته میلادی در مینسک نقش داشته است؛ اظهاراتی که از سوی متحدانش رد شد و گفتند که آنها را تحت فشار بیان کرده است.

در این میان کاخ سفید خواستار تحقیقات بین‌المللی درباره تغییر مسیر این هواپیما شد و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای از اتحادیه اروپا خواست تا تحریم‌های اقتصادی علیه بلاروس وضع کنند.

پروتاسویچ در محاکمه پیش از دادگاه اصلی در حالیکه یک سوئیشرت مشکی به تن داشت و دست‌هایش به سختی بسته شده بودند، حاضر شد و یک لکه کوچک مشکی هم روی پیشانی‌اش دیده می‌شد.

از آغاز اعتراضات در اوت ۲۰۲۰ علیه لوکاشنکو حدود ۳۵ هزار تن در بلاروس دستگیر شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha