• سه‌شنبه / ۴ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۵:۰۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1400030403290
  • خبرنگار : 71021

تخریب شیرهای میدان حُر و پاسخ میراث فرهنگی

تخریب شیرهای میدان حُر و پاسخ میراث فرهنگی

به دنبال تخریب مجسمه‌های میدان حُر، معاون میراث فرهنگی استان تهران می‌گوید: مرمت این مجسمه‌ها که منجر به تخریب شده، بدون اطلاع و استعلام میراث فرهنگی بوده است.

در جریان مرمت شیرهای میدان حر تهران توسط شهرداری، شیرهای میدان تخریب شدند. مرتضی ادیب‌زاده به ایسنا گفت: مجسمه‌ میدان حر، اثر استاد غلامرضا رحیم‌زاده ارژنگ، در ششم بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ با شماره ۱۴۴۳ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است که شامل مجسمه نبرد گرشاسب می‌شود. بنابراین شهرداری هر اقدامی با هر عنوانی در محدوده میانی میدان انجام دهد باید از اداره کل میراث فرهنگی استان تهران استعلام بگیرد. مرمت مجسمه‌های این میدان بدون هماهنگی و اطلاع ما بوده است.

او افزود: صبح امروز (سه‌شنبه چهارم خردادماه) به محض اطلاع از ماجرا، عوامل یگان حفاظت به محل اعزام شدند و پروژه متوقف شد تا بررسی و اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

او در مورد میزان تخریب و آسیب واردشده به مجسمه‌های میدان حر تهران گفت: کارشناسان میراث فرهنگی هنوز بررسی‌ها را انجام نداده‌اند، اما تصاویری که یگان حفاظت فرستاده نشان می‌دهد تخریب‌هایی صورت گرفته است. لازم است کارشناسان پس از بررسی و ارزیابی، نظر دهند تا مرمت و اقدامات حفاظتی لازم، بر آن اساس صورت گیرد.

شیرهای تخریب‌شده در جریان مرمت. این عکس را معاون میراث فرهنگی تهران در اختیار ایسنا قرار داده است

پرهام جانفشان ـ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران ـ در ۴ تیرماه سال ۱۳۹۹ مراتب ثبت پیکره نبرد گرشاسب با اژدها، اثر استاد غلامرضا رحیم‌زاده ارژنگ به شماره ۱۴۴۳ به تاریخ ۱۳۹۸/۱۴/۴ را به اضافه قوانین و مصوبات حفاظت و نگهداری از آثار ملی به اطلاع شهرداری منطقه ۱۱ تهران رسانده بود.

نامه مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران در ارتباط با ثبت مجسمه های میدان حر

تندیس نبرد گرشاسب با اژدها که نشانی از غلبه بر نیروهای اهریمنی است، سال ۱۳۳۹ در میدان باغشاه (حر) قرار گرفت. این تندیس به همراه مجسمه فردوسی از معدود مجسمه‌هایی است که پس از انقلاب آسیب ندید و جابه‌جا نشد. حمید شانس ـ مجسمه‌ساز و عضو انجمن مجسمه‌سازان ایران ـ در این‌باره گفته است: پس از انقلاب بسیاری از مجسمه‌هایی که به نوعی نشان‌دهنده‌ یادبود اتفاقات سیاسی بودند ـ مثل مجسمه‌های یادبود کودتای ۲۸ مرداد ـ از بین رفتند، اما مجسمه‌ «نبرد گرشاسپ با اژدها» به دلیل مضمون کلی آن، که غلبه بر نیروهای اهریمنی است، باقی ماند. البته بهتر است برای حفظ این اثر با استفاده از قالب‌گیری آن را به جنس ماناتری تبدیل کرد.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۱۶:۳۷

واقعا متاسفم متاسف برای تصمیم گیران، متاسف برای شهرداری و متاسف برای میراث. چگونه می توان به راحتی زخم زد بر خاطرات یک شهر .

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۱۷:۲۱

مرگ بر داعش

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۱۸:۱۵

فقط میتونم بگم ،داش باشیزا بی سوادی شهرداری

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۱۹:۰۷

واقعا ۲ تا شیر سنگی چه دردی از مردم دوا میکنه غیر هزینه .

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۵ ۰۰:۳۷

دانشمند توکه میگی دوتا شیر چه دردی را از مملکت دوا میکنه و هزینه داره مگه هر آثار باستانی که خودش کلی از طریق جهان گردی درآمد میاره باید خراب بشه تو خودت پدر داعش و طالبانی تمام دنیا آثار باستانی برای جذب گردشگری و درامد محافظت میکنن اونوقت تو با فکر خراب پارینه سنگیت و عصر حجریت داری به قول خودت حرف میزنی

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۲۰:۳۳

حتما فکر کردن شیر مربوط به شیر و خورشیده که افتادن به جونش. بابا با فرهنگها این شیر سنگی آخه چه گناهی کرده که اینجوری زدین خرابش کردین. برید ببینید کشورهای دیگه چجوری از آثار فرهنگی و تاریخیشون دارن محافظت میکنن. ...

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۲۰:۳۴

بجای شیر، مجسمه بز بذارند خوبه داداش

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۵ ۰۷:۴۹

اره فکرخوبیه 😁

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۲۱:۵۷

متاسفم برای شهرداری و برای کسانی که با آنچه رنگ و بوی ایرانی دارد به این شدت مخالفند. البته از نادانی است.

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۲۱:۵۹

پرچم داعش نصب کنید

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۲۲:۲۷

بازم خوبه که شهرداری مسئولیت تخریب رو بعهده گرفته ، فراموش کردین ۸_۹ سال پیش کلی مجسمه توی همین شهر تهران شبانه بسرقت رفت و هیچکس هم دستگیر نشد.

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۲۳:۲۲

مرمت يعني تخريب؟بچه هم با اين توضيح توجيح نميشه

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۵ ۰۰:۴۹

مجسمه های شیر چه مشکلی داشتن چرا فقط تخریب کردن را یاد گرفتن و آبادی معنا نداره

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۵ ۰۰:۵۵

‌تنها کشور بی برنامه در دنیا و ضد فرهنگ فقط کشور ماست آخه تاکی می خوان بفهمند این کشور تا این اندازه دیگه بی در و پیکر نیست که هرکس دلش خواست سلیقه ای عمل کنه بسه دیگه تیشه به ریشه همه چیز کشور زدن یه مشت بس سواد بعد از خرابکاری هر کی مسئولین را بگردن دیگری می ندازه

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۵ ۱۹:۰۲

متاسفم برای میراث فرهنگی استان تهران که هنوز نتونسته تعامل درستی با شهرداری داشته باشه و وظایف ذاتی خودش را برای شهرداری جا بندازه... جناب آقای معاکن میراث فرهنگی استان تهران؛ یک نگاه دقیق تر به عکسی که در اختیار رسانه ها قرار دادین بکنید؛ متوجه می شین که اساسا کار تخریب بود ... حالا برن سفارش مجسمه بدن برای همین میدان حر؛ ببینیم چند صد میلیون تومن و یا چند میلیارد باید خرج کنن تا یک مجسمه بی هویت درست کنن و بزارن اونجا؛ ده سال دیگه هم جمعش کنن... این مجسمه ها اموال مردمه؛ چقدر راحت با این مسائل برخورد می کنین! وجدانتون راحته؟!