• سه‌شنبه / ۴ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۵:۳۸
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1400030403330
  • خبرنگار : 71626

زبان فارسی برای مصطفی ملکیان حاشیه‌ساز شد

زبان فارسی برای مصطفی ملکیان حاشیه‌ساز شد

محمدرضا ترکی در پی عذرخواهی اخیر مصطفی ملکیان برای استفاده از عبارت «فارسی‌زبانان»، با بیان این‌که «فارسی‌زبان» دشنام نیست، از او خواسته «وارد دام‌چاله تفرقه‌های قومیتی و زبانی نشود».

به گزارش ایسنا، محمدرضا ترکی، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و استاد دانشگاه تهران در یادداشتی کوتاه درخصوص عذرخواهی مصطفی ملکیان، استاد فلسفه، منتقد و پژوهشگر برای استفاده از عبارت «فارسی‌زبانان» نوشته است: «اخیرا جناب مصطفی ملکیان مرقوم فرموده‌اند: «در سخنرانی‌ها، گفت‌وگوها، و مصاحبه‌ها [...]، چون احتمال می‌دادم که مخاطبانم، غیر از ایرانیان، عزیزان افغان، تاجیک و فارسی‌زبانان دیگر نیز باشند، از تعبیر «فارسی‌زبانان» به جای «ایرانیان» استفاده می‌کردم. اکنون [...] بر من ایراد گرفته‌اند که تعبیر «فارسی‌زبانان» شامل حال اقوام ایرانی‌ای که زبان مادری‌شان فارسی نیست، مانند کردها، عرب‌ها، آذری‌ها، ارمنیان، آشوریان، ترک‌ها، ترکمن‌ها، و بسیاری دیگر نمی‌شود و بنابراین این تعبیر اینان را از شمول مخاطبان خارج می‌کند و جفایی در حق‌شان روا می‌دارد. در عین حال که من هرگز قصد چنین جفا و تبعیضی نداشته‌ام، ایراد مذکور را بر خود وارد می‌دانم و، از این پس، از تعبیر «فارسی‌دانان» استفاده خواهم کرد و، در همین‌جا، از همه اقوام ایرانی به‌جهت قصور ناشی از جهلِ خود، پوزش می‌خواهم.»

جسارتا خدمت این استاد گرامی عرض می‌کنیم:

الف) «فارسی‌زبان» دشنام نیست که به خاطر اطلاق آن به اقوام ایرانی و غیرایرانی عذرخواهی لازم باشد؛

ب) این عذرخواهی شاید توهین به کسانی باشد که خود را فارسی‌زبان می‌دانند و بر هر توهینی عذری واجب؛

ج) جناب ملکیان باید به عنوان فیلسوف بدانند که «فارسی‌دان» تعبیر جامع و مانعی به جای «فارسی‌زبان» و «ایرانی» نیست؛ زیرا بسیاری از غیرایرانیان، مثل آشنایان فرنگی با زبان فارسی، فارسی‌دان‌اند و بسیاری از ایرانیان، ازجمله نسل دوم و سوم ایرانیان خارج از کشور فارسی‌دان نیستند؛

د) فارسی زبان مشترک و بخشی از فرهنگ و میراث همه اقوام ایرانی و برخی کشورهای مجاور و انسان‌های بسیاری است که در جغرافیای وسیعی با عنوان «ایران بزرگ» و «ایران فرهنگی» زندگی کرده‌اند. این زبان یک «زبان میانجی» و «واسطه» است که مردمی که زبان‌های مادری گوناگونی دارند، در روابط علمی و سیاسی و حقوقی و ادبی خود از آن، به عنوان «زبان رسمی» استفاده می‌کنند؛ بنابراین هیچ «جفا» و «تبعیضی» هم از این تعبیر استنباط نمی‌شود؛

ه) ما اساسا قومی به نام «قوم فارس» نداریم. فارسی زبان است نه قومیت؛

و) فارسی‌زبان ‌بودن ضرورتا به این معنی نیست که این زبان زبان مادری یک شخص است. کسانی که قرن‌هاست از این زبان، به عنوان زبان میانجی و رسمی و مشترک بین‌الأقوامی استفاده می‌کنند هم فارسی‌زبان‌اند و به اندازه بقیه کاربران این زبان در آن حق دارند و خدمات بسیاری از آنان به این زبان، اگر از کسانی که زبان مادری‌شان فارسی است، بیشتر نباشد، کمتر نیست.

ز) این استاد محترم باید متوجه باشند که وارد دام‌چاله تفرقه‌های قومیتی و زبانی نشوند و ناخواسته به وحدت ایرانیان لطمه نزنند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۱۶:۲۹

عالی بووود

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۱۸:۰۴

هر قوم وکشور که اینگونه موضوعات را دغدغه مردم کرده به ان قوم وکشور خیانت کرده مگر به زبان انگلیسی با این وسعت کاربرد در جهان کسی حساسیت دارد ؟ این مسایل برا کشور های جهان سوم کاربرد داره تا یه عده رند که خود را نماینده طیفی از جامعه می دانند بهره ببرند و خواسته های نامشروع خود را از این راه ها دنبال کنند

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۱۸:۱۱

به عنوان یک لُر؛ عذر خواهی نیاز نبوده زبان فارسی زبان رسمی ایران است هرکی دوست نداره برگرده به همون جایی که ازش اومده

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۲۲:۵۳

اون موقع باید برگردی به سیبری

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۱۹:۵۶

جالبه مملکت کلی مشکل داره بعد گیر دادن که گفتن یه کلمه توهین به یه سری از ایرانی هاست اینکه واسه وضع موجود کاری نمیکنید توهین نیست ؟

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۲۳:۴۵

دوست عزیز ایشان کار خود را انجام میدهند ایشان نمی توانند که بیان قیمت قند رو پایین بیارن کارشون این است که به این طور مسائل برسند.

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۲۱:۴۶

سلام.آقای ایرانشهر اتفاقا استاد حرف به جایی گفتن.غیر از فارسی زبانان قومیتها و زبانهای دیگری هم در ایران زندگی میکنند.شاید سالی یک بار هم فارسی صحبت نکنند.متاسفانه فرهنگستان زبان فارسی شما در ایران شده مرکز تفرقه افکنی اقوام و زبانهای ایرانی که پول غیر فارسی زبانان ایرانی را اونجا بی خود و مفتی میخورن.اگه این اداره هم نباشه هیچ تاثیری در مملکت ندارد.

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۲۲:۱۳

چه تعبیر فارسی زبان، چه تعبیر ایرانیان، چه تعبیر نامانوس فارسی دان، هر کدام که باشد مخاطب یکی است و همه هوشیار که مدعیان فکر و فلسفه چه پیغامی برایمان دارند؟! جزئیات مهم است اما نه آنقدر که جای محتوا را بگیرد!

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۲۲:۱۶

من یه لک زبانم. اما زبان رسمی کشورم فارسی هست. فارسی یعنی زبان ایرانیان هرکس هم از این جمله خوشش نمیاد بره هرجایی که دلش میخواد

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۲۲:۳۰

اگه.زبان.قومی.برگرده.جای.دکتربایدهمون.زبان.فارس.برگرده.افغان.یاتاجیک.این.ازبان.ازجای.دیگه.اومدنه.نازبه.زبانت.که.ازکشوردیگه.اومده.تازه.اززبان.عرب.وسل.شده

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۲۲:۵۸

حساسیت روی زبان فارسی، زیاد مهم نیست، چون برای ایرانیان مذهب شیعه دوازده امامی مهمتر از زبان فارسی است و در صحنه های مختلف تاریخ معاصر، مثل جنگ هشت ساله تجاوز عراق به ایران پیشانی بند رزمنده ها یا حسین و یا زهرا بود، اگر قومیت ایرانی و لحجه دری مهم بود پیشانی بند یا کوروش و یا هخامنش و دیگر هویت های یهودی مطرح می شد. اما خوب لحجه دری لحجه شیرینی است درسته که حتما باید عربی از اول ابتدایی تدریس بشه تا در مراحل بعدی دانش آموزان با زبان اصلی لحجه دری که عربی هست با مشکل روبرو نشوند ((توقف اکیدا ممنوع)) خوب این زبان اصلی عربی هست که لحجه دری باید حتما به آن اقتدا کند.

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۲۳:۴۳

احسنت کلامی کامل و درخور از استاد ترکی ارائه گردید. انشااله کسانیکه خود را زیاد روشنفکر تصور میکنند بجای ادا و اطوار قدری بیندیشند.

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۵ ۰۰:۰۴

زبان ملی ایرانیان زبان همبستگی ایرانیان و زبان ادب، هنر و دانش ایرانیان، پارسی‌ بوده و هست که در دهه های اخیر به عجیب‌ترین شیوه مورد ناسپاسی‌های بیگانه با این سرزمین و هویت این مردم قرار گرفته است.. چرا به خودمان ستم ‌کنیم؟ در حالی که ریشه همه زبان‌های ایرانی، پارسی ست و هیج زبان ایرانی‌یی با پارسی نه تنها بیگانه نبوده و نیست بلکه ریشه مشترک همه آنها یکی‌ست: پارسی و بس.. فردوسی زبان ملی ایرانیان را نجات داد وگر نه الان نه کردی نه بلوچی نه لری نه آذری و نه....هیچ کدام وجود نداشتند و همه عربی می‌گفتیم و مانند بسیاری از کشورهای بی‌هویت شده همسایه و شمال آفریقا که باورشان نمی‌شود زبان‌شان چندصد سال پیش عربی نبوده!! جزو عربها بودیم و عرب شده!!! از لرستان قلبم برای ایران می‌تپد و گویش لری خود را به عنوان میراثی از زبان کهن ایران به امید روزی که بتوانیم گمشده های زبان پارسی را از بن دیگر گویش‌های شیرین ایرانی بازیابیم پاس میدارم..

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۵ ۰۲:۴۰

با توجه به اینکه سال‌هاست استاد ارجمند جناب مصطفی ملکیان را میشناسم و بخشی از افکار خود را ساخته و پرداخته افکار ژرف ایشان میدانم، باید بگویم نظر ایشان راجع به دو عبارت 《فارسی‌دانان》 و 《فارسی‌زبانان》 کاملا درست است و عذرخواهی ایشان بجا است. درود بر روح بزرگ این استاد بزرگ،فرهیخته و متواضع ایران به چنین کسانی افتخار میکند.

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۵ ۰۲:۴۶

بیشتر سخنان جناب ترکی بی ربط و اشتباه است متاسفانه

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۵ ۱۰:۵۹

چقد زبان فارسی رو خوب و خوشگل تبلغ میکنید و مسله سایر اقوام ایران رو میچسبونید به فارسی زبانان دیگه سایر اقوام غیر فارسی زبان اگاه هستند چه اتفاقی داره میافته.

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۶ ۱۶:۱۴

من یک لر هستم و لر زبان؛ اگر زبان‌های دیگه‌ای مثل انگلیسی و فارسی را می‌دانم، پس یک انگلیسی‌دان و فارسی‌دان هستم؛ نه انگلیسی زبان و فارسی زبان.

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۰ ۱۰:۲۰

عجب قومی به اسم فارس نداریم طبق گوگل ۵۷ درصد جمعیت رو قوم فارس و درست ترش قوم پارس تشکیل میده چجوری نداریم اخه😐

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۹ ۰۲:۵۳

بسیار عالی. تذکرِ خوب و بجایی گفتند. از انتشارِ این خبر سپاسگزارم.