• چهارشنبه / ۵ خرداد ۱۴۰۰ / ۰۹:۰۰
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1400030503647
  • خبرنگار : 50214

قاری برجسته یزدی مطرح کرد؛

معجزه موسیقی عجین شده با محتواهای دینی

معجزه موسیقی عجین شده با محتواهای دینی

ایسنا/یزد قاری ممتاز یزدی با بیان این که شنیدن نغمات دینی معروف ناخودآگاه مردم را به سمت فضا و حس معنوی سوق می‌دهد، اظهار کرد: این معجزه موسیقی عجین شده با محتواهای دینی است.

«مهدی احمدی» در حاشیه برگزاری اولین جشنواره هنر قرآنی دانش که ویژه دانش‌آموزان استان یزد برگزار می‌شود، با اشاره به فعالیت‌های خود در عرصه قرآن اظهار کرد: از سال‌ ۹۲ تاکنون به مربی‌گری و هدایت گروه‌ تواشیح نوجوانان کوثر متشکل از حدود ۲۵ نفر از نوجوانان قاری شهر تفت پرداخته‌ و توانسته‌ایم با این گروه مقام نخست کشور در مسابقات دانش‌آموزی را توسط منتخبی از بین این نوجوانان کسب کنیم.

تواشیح از هنرهای آوایی اصیل جهان اسلام

وی با اشاره به این نکته که هنر تواشیح از هنرهای آوایی اصیل، باسابقه، جذاب و پویای جهان اسلام است که همواره در مسیر تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآن و عترت علیهم السلام نقش مهمی ایفا کرده است، اظهار کرد: در دنیایی که سرشار از انواع موسیقی‌های کذایی و به دور از مباحث ارزشی و بعضا آکنده با مسائل ضد اخلاقی است، نسل جوان ما می‌تواند ضمن آشنایی با این هنر جذاب، مسیرش را از آلودگی به ضد ارزش‌ها جدا کند.

احمدی با بیان این که بر همین اساس گروه تواشیح کوثر حدود هفت سال پیش با هدف جذب استعدادهای آوایی به سمت هنر تلاوت قرآن و  ایجاد حس رفاقت، همکاری و ایجاد روحیه جمعی، تشکیلاتی از یک سو و  رشد فنی، ایجاد انگیزه و رقابت سالم  بین نوجوانان قرآنی از دیگر سو تشکیل شد، هدف از ایجاد این گروه را صرفاً پرداختن به بحث تواشیح نخواند و ابراز کرد: راه موفقیت افراد در کار جمعی است و گروه تواشیح، بستری جهت رشد همگون و مضاعف نوجوانان قرآنی است و معتقدیم اثرات و برکات زیادی در کار گروهی مترتب است.

وی در خصوص موفقیت‌های گروه تواشیح کوثر هم گفت: این گروه  در دو سال سابقه حضور خود در مسابقات کشوری ابتدا رتبه هفتم و در سال ۹۹ به لطف خداوند باری تعالی رتبه نخست کشوری را از آن خود کرده است.

شعر و ملودی مهمترین مولفه‌ها در تواشیح

این قاری یزدی مهمترین مولفه در هنر تواشیح را شعر و محتوای تاثیرگذار، ملودی و چینش لحنی مطابق با این محتوا دانست و گفت: البته نمی‌توان از اجرای ممتاز و صداهای فاخر در تاثیر این ملودی و محتوا غافل شد و نمونه بارز و شاهد عینی این موضوع  کار فاخر اسماء الحسنی است که هرچه توسط گروه‌های مختلف بازخوانی شده و هرچند این بازخوانی ها کیفیت ضبط بهتری نیز داشته ولی هرگز نتوانسته جای نسخه اصلی اسماء الحسنی را بگیرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که شنیدن نغمات دینی معروف ناخود آگاه مردم را به سمت فضا و حس معنوی سوق می‌دهد، اظهار کرد: این معجزه موسیقی عجین شده با محتواهای دینی است لیکن افزایش آگاهی برخی مربیان و مدیران یا خانواده‌ها از کم و کیف این هنر، حمایت مالی و تولید کارهای نسبتا آسان و قابل اجرا متناسب با صدای دانش آموزان و ارسال این کارها به عنوان الگو در مدارس، تربیت نیروهای متخصص در امر رهبری گروه، برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات با هدایا و جذابیت خوب، برگزاری اردوهای چند منظوره تفریحی تبلیغی فنی و استفاده از فرصت اجتماع دانش‌آموزان در نمازهای جماعت و صبحگاه برای اشاعه این هنر می‌تواند موثر واقع شود.

خاطره ای جذاب  از تواضع شهید دانش

احمدی که مدتی نیز از محضر استاد شهید حسن دانش نیز بهره برده است، در خصوص نحوه آشنایی‌اش با شهید دانش هم بیان کرد: سابقه آشنایی‌ام با استاد شهید حاج حسن دانش به همراهی من با یکی از دوستانی که در قالب تمرین گروه تواشیحی در یزد شرکت می‌کرد، باز می‌گردد که آن روز استاد دانش برای چک فنی آن گروه دعوت شده بودند و من اونجا سوره انعام شحات را محضر ایشان تلاوت کردم که مرا به تقلید از منشاوی توصیه کردند.

 وی اضافه کرد: در سه سال آخر عمر ایشان در تفت جلسه آموزشی تشکیل داده و ما نیز در محضر ایشان افتخار شاگردی داشتیم اما آخرین دیدار مربوط به دعوت از شهید در شب عزیمت به سفر حج برای تلاوت در یادواره شهدای تفت بود که در زمان دعوت از تلاقی تاریخ اعزام ایشان با مراسم خبر نداشتم اما با کمال تواضع و از خودگذشتگی با چمدان بسته و به همراه خانواده، تلاوت را در مسجد قدس شهر تفت انجام دادند و سپس مستقیم به فرودگاه عزیمت کردند که آخرین تلاوت رسمی استاد در خاک ایران محسوب می‌شود. البته در آخرین لحظه بدرقه من پس از خداحافظی جمعی، مجدداً نزدیک اتومبیل ایشان شدم و التماس دعای مخصوص گفتم که ایشان با لبخند سه مرتبه گفتند؛ حتماً، حتماً، حتماً.

«مهدی احمدی» قاری برجسته‌ی استان یزد دارای دو رتبه اول کشوری در  تواشیح دانشجویان، رتبه سوم ترتیل دانشجویان علوم پزشکی کشور، رتبه ۵ استان در رشته قرائت تحقیق سازمان اوقاف، گواهی نامه تربیت مربی روخوانی روانخوانی و صوت و لحن، همچنین مدرک داوری صوت و تجوید از دارالقران الکریم و مدرسان درجه ۳ از شورای عالی قران و اکنون در مراحل آخر اخذ مدرک درجه ۲ مدرسان گرایش تنغیم از شورای عالی قرآن است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.