• چهارشنبه / ۵ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۲:۱۸
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400030503908
  • خبرنگار : 30054

ورزش برای سالمندان در خانه

ورزش برای سالمندان در خانه

ورزش نکردن باعث می شود تا افراد سلامت جسمی خود را به مرور زمان است دست بدهند؛ به خصوص در سنین میان سالی افراد زیادی با مشکلاتی نظیر پوکی استخوان، ضعف بدن، انعطاف پذیری بسیار کم و... روبرو می شوند که بخش مهمی از آن به ورزش بر می گردد. ورزش برای سالمندان یکی از مواردی است که باعث می شود تا با مشکلات جسمی روبرو نشوند!

به گزارش ایسنا بنابر اعلام فروشگاه ورزش کالا، در این متن می خواهیم به بررسی چند حرکت ورزشی مناسب برای سالمندان که به راحتی در خانه قابل انجام است، بپردازیم.

مدت زمان لازم برای ورزش سالمندان چقدر است؟

سالمندان مانند افراد جوان، توانایی جسمی زیادی برای ورزش سنگین و طولانی مدت را ندارند اما نکته مهم این است که سالمندان هم باید ورزش کنند. بنابراین هر فرد در هر سنتی متناسب با توانایی جسمی خود باید ورزش کند! متخصصان توصیه کرده اند که سالمندان در هر هفته باید 150 دقیقه ورزش کنند؛ البته این مدت زمان برای سالمندانی است که بالای 65 سال سن دارند و از نظر سلامت جسمی با مشکل خاصی روبرو نیستند. از این رو نیاز نیست که سالمندان مجبور به انجام ورزش های سنگین با انواع وزنه و هالتر سنگین باشند. بلکه همین 150 دقیقه ورزش در هفته را می توان به بازه های کوتاه 10 الی 15 دقیقه تقسیم بندی کرد و در طی روز، چند بار ورزش کرد. البته اگر سالمندان عزیز توانایی انجام ورزش در مدت زمان بیشتری را دارند، حتماً باید آن را انجام دهند؛ تا جایی که به آن ها فشار جسمی وارد نشود، ورزش کردن مشکلی نخواهد داشت و مفید است.

3 حرکت ورزشی مناسب برای سالمندان

ورزش سالمندان سبک تر از ورزش هایی است که افراد جوان و میان سال انجام می دهند! در این بخش می خواهیم به بررسی 8 حرکت ورزشی که کمک زیادی به حفظ سلامت جسمی سالمندان می کند، بپردازیم:

1.      تمرین منقبض کردن شکم

یکی از حرکات ورزشی بسیار موثر که می تواند در سالم ماندن سالمندان موثر باشد، حرکت منقبض کردن شکم است. برای انجام این حرکت ورزش، ابتدا روی زمین دراز بکشید؛ برای این کار می توانید از یک زیر انداز ورزشی استفاده کنید تا راحت تر آن را انجام دهید. پس از دراز کشیدن روی زیر انداز، یک نفس عمیق بکشید و عضلات شکم خود را منقبض کنید؛ اصطلاحاً باید آن را سفت کنید. پس از آن، به اندازه 3 مرتبه نفس کشیدن، نفس خود را حبس کرده و عمل بازدم را انجام دهید. برخی از ورزشکاران این حرکت را روی میز بدنسازی انجام می دهند اما ویژگی مثبت این حرکت این است که به سادگی می توانید در خانه انجام دهید.

این حرکت ورزش با وجود آن که ساده است، می تواند تاثیر زیادی در تامین سلامت جسمی و روحی سالمندان داشته باشد. برای آن که بهترین نتیجه را از آن بگیرید، کافی است در هر ست این حرکت را 10 بار انجام دهید. شما می توانید با توجه به توانایی خود، چند ست این حرکت ورزشی را انجام دهید.

2.      تمرین شنا روی دیوار

یکی دیگر از تمرین های ورزشی برای سالمندان که باعث تقویت سینه و شانه ها می شود، تمرین شنا روی دیوار است. برای انجام این تمرین ورزش، ابتدا باید حدود 1 متر از دیوار فاصله بگیرید و رو به آن بایستید. سپس پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید و به آرامی سمت دیوار خم شوید.

سپس کف دست ها را روی دیوار قرار داده و دست ها را در امتداد شانه ها نگه دارید. در مرحله بعد باید مثل شنا روی زمین، کاملاً صاف ایستاده تا کمر و قسمت های دیگر خم نشود. در نهایت کافی است وزن بدن را روی دست ها انداخته و صورت را تا نزدیکی دیوار برده و به حالت اول برگردید. این کار را در می توانید در ست های 10 مرتبه ای انجام دهید تا عضلات سینه و شانه شما تقویت شود.

3.      تمرین جمع کردن تیغه شانه

این تمرین ورزشی مناسب سالمندان، برای تقویت عضلات ستون فقرات و دیگر عضلات درگیر برای حفظ استمرار بدن مناسب است. برای انجام این تمرین ورزش ابتدا باید یکی از حالت های ایستاده یا نشسته را انتخاب کنید. سپس دست ها را کاملاً آزاد گذاشته و در حالی که کمر شما صاف است، تیغه های شانه را سمت یکدیگر حرکت داده و جمع کنید. نیازی نیست در این تمرین از دمبل متغیر یا ثابت استفاده کنید. تنها باید سعی کنید برآمدگی تیغه شانه ها مایل به پایین باید و بالا نیاید. سپس خود را در به مدت 3 ثانیه در همین حالت حفظ کرده و به حالت اولیه برگردید. این تمرین می تواند در ست های 8 الی 12 مرتبه ای انجام شود تا نتیجه خوبی از آن بگیرید.

در نهایت، اگر برای ورزش مناسب سالمندان در خانه نیاز به وسایل ورزشی دارید، فروشگاه اینترنتی ورزش کالا در خدمت شماست تا محصولات باکیفیت را قیمت مناسب خریداری کرده و در کمترین زمان ممکن درب منزل تحویل بگیرید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.