• چهارشنبه / ۵ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۳:۵۰
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1400030504058
  • خبرنگار : 71567

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها:

تنها ۵.۸ درصد ازدواج‌های دانشجویی به طلاق می‌انجامد/بهترین فرم ازدواج مدل ازدواج دانشجویی است

تنها ۵.۸ درصد ازدواج‌های دانشجویی به طلاق می‌انجامد/بهترین فرم ازدواج مدل ازدواج دانشجویی است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه آمار طلاق در ازدواج های دانشجویی ۵.۸ درصد است، گفت: لازم است ردیف بودجه تثبیت شده‌ای از سوی سازمان برنامه و بودجه برای ستاد تعریف و تبیین شود.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی در جلسه ۳۵۵ شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در سخنانی با قدردانی از همه دلسوزان و فعالان عرصه ازدواج دانشجویی، اظهار کرد: موضوع ازدواج مهم و دغدغه بسیاری از دلسوزان جامعه است. طبق آمارهای جدید جمعیتی، تعداد افراد در رده سنی زیر ۱۵ سال از ۴۵ درصد در گذشته اکنون به حدود ۲۶ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: آمارهای ورود به زندگی در میان جوانان مجرد، نشان دهنده آن است که باید در زمینه ازدواج کاری انجام شود. برگزاری بیست و چهار دوره ازدوج دانشجویی که با مشارکت و زحمات دستگاه‌های آموزش عالی و با تأکید بر این موضوع که نهاد نقش پیگیر و هماهنگ‌کننده داشته است، با موفقیت همراه بوده است.

رستمی تاکید کرد: در بررسی آمارهای مربوط به طلاق در کشور، بهترین فرم ازدواج را مدل ازدواج دانشجویی داشته است، چرا که ۵.۸ درصد طلاق در میان ازدواج‌های دانشجویی وجود داشته است و این پایین‌ترین میزان طلاق در بین تمامی انواع ازدواج بوده است.

به گفته رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی ازدواج دانشجویی را به عنوان مدل موفق ازدواج معرفی کرده است و تلاش داشته از دایره ترویجی در این حیطه به دایره حمایتی و عملیاتی حرکت کند. پیرو چنین رویکردی، این مسیر در تشکیل ستاد ملی ازدواج دانشگاهیان و تهیه پیش‌نویس سند ملی ازدواج طی شده و در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها، پیشنهادهایی مطرح شد.

حجت‌الاسلام رستمی با بیان اینکه دستگاه‌های مختلف بودجه‌های متعددی در موضوع بودجه ازدواج دارند که لازم است یک هم‌افزایی در این بودجه‌ها اتفاق بیفتد و تا دامنه تأثیر آن بیشتر باشد، گفت: پیشنهاد می‌شود از بین هر کدام از دستگاه‌های آموزش عالی و دانشگاه‌های کشور، وزارتین علوم و بهداشت، یک عضو با انتخاب خود دستگاه‌ها، به ستاد معرفی شود. همچنین لازم است ردیف بودجه تثبیت شده‌ای از سوی سازمان برنامه و بودجه برای ستاد تعریف و تبیین شود.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در بخشی از این جلسه با بیان اینکه رشد ۰.۶ درصدی جمعیت قطعاً اثرات خود را خواهد داشت، اظهار کرد: در میان اعضای هیئت علمی هم اگر جستجو کنید، تعداد فرزندانشان کم است و تهدید نسل وجود دارد. جمعیت یک بحث قرارگاهی است که حتماً لازم است با نگاه تحولی تبیین و دستورات رهبری اجرا شود.

وی افزود: تعدادی دستگاه و نهاد مجری و تعدادی دستگاه همیار در این‌باره وجود دارد. مجلس شورای اسلامی، صداوسیما، وزارت کشور و ... عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند که این‌ها برای عضویت در ستاد ملی ازدواج دانشگاهیان منعی ندارند. یک سری همیار نیز باید در ستاد وجود داشته باشد، مانند سازمان بسیج، بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان، سازمان اوقاف و ...، بر این اساس، برای دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی باید اذن و اراده‌ای در نظر گرفته شود که چنین سندی قرار است تصویب شود و به این دستگاه‌ها گفته شود که به شما به عنوان پشتیبان در این ستاد نیاز داریم.

دکتر طهرانچی در ادامه گفت: نکته دیگر درباره بودجه است. لازم است عبارتی طرح شود تحت عنوان هدایت و هم‌افزا کردن بودجه‌های دستگاه‌ها تا نیازمندی به تزریق بودجه کمتر شود. اگر در درون سیستم هم‌افزایی وجود داشته باشد، منجر به جذب بودجه هم می‌شود. رویکرد در این موضوع نباید صرفا جمعیت دانشجویی باشد، بلکه باید فراتر برود، لذا روی موضوع فرهنگ ازدواج بسیار باید کار کرد. هم اکنون خوابگاه دانشجویی متأهلی وجود دارد، اما خالی از سکنه است. همه از فقر، از آینده و مسئولیت‌پذیری هراس دارند. بر این اساس، لازم است شاخص‌های مسئولیت‌پذیری در وظایف تربیت فرهنگی دانشگاهیان گنجانده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha