• چهارشنبه / ۵ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۶:۰۰
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1400030504217
  • خبرنگار : 50426

آغاز مبارزه با سن گندم در ۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی یزد

آغاز مبارزه با سن گندم در ۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی یزد

ایسنا/یزد مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: مبارزه با آفت سن گندم در ۹۲۰۰ هکتار از مزارع جو و گندم استان یزد آغاز شد.

«مرتضی فتاحی» اظهار کرد: کشاورزان برای سمپاشی به موقع اراضی زیر کشت گندم و جو علیه آفت سن گندم آماده شدند و مبارزه با آفت سن گندم در ۹۲۰۰ هکتار از مزارع جو و گندم استان یزد آغاز شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بیان کرد: تمامی عملیات مبارزه با آفت سن به صورت زمینی بوده و با استفاده از ۲ هزار دستگاه انواع ادوات و ناوگان‌های سمپاش بومی، تراکتور و کوله پشتی از سوی کشاورزان و با نظارت کارشناسان شبکه مراقبت و پیش آگاهی حفظ نباتات سازمان درحال انجام است.

وی افزود:  از آنجایی که تامین سموم دفع آفات نباتی و دیگر هزینه ها بر عهده کشاورزان است، ۴۰ نفر از  اعضای شبکه مراقب و کارشناسان پهنه و حفظ نباتات جهاد کشاورزی کار بررسی وضعیت مزارع و نظارت بر مبارزه را بر عهده دارند.

وی، تصریح کرد: سپماشی با توجه به شرایط آب وهوایی تا اواسط خرداد ماه ادامه دارد و بهره برداران باید برای بالا بردن کیفیت گندم در این زمینه تلاش کنند.

فتاحی تصریح کرد:  سال گذشته از سطح ۹ هزار و ۱۰۰ هکتار مزارع گندم به استفاده از روش نوین آبیاری ۳۶ هزار تن محصول برداشت شد که این میزان نسبت به سال ۱۳۹۸ چهار هزار تن کاهش داشت که علت آن تداوم ۲۳ ساله خشکسالی و افت آب های زیر زمینی در استان بوده است.

وی ادامه داد: از ۱۱۲ هزار هکتار اراضی قابل کشت یزد، ۳۲ هزار و ۳۵۴ هکتار (معادل ۲۹ درصد) زراعی و ۷۹ هزار و ۶۴۶هکتار (معادل ۷۱ درصد) به کشت محصولات باغی و گلخانه ای اختصاص دارد و بخش عمده درآمد کشاورزان مربوط به باغبانی و کشت محصولاتی مانند پسته، انار، زردآلو ، زعفران و گیاهان دارویی است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی استان، فتاحی اضافه کرد: ۶۰۶ هزار تن محصول زراعی، ۲۵۵ هزار تن محصول باغی، ۵۵۰ هزار تن محصول گلخانه ای و ۳۹۲ هزار تن محصولات دامی حاصل تلاش ۱۱۷ هزار و ۸۰۰ کشاورز، دامدار و بهره بردار در تولید محصولات کشاورزی ، باغی ، گلخانه ای و دامی در استان یزد است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha