• چهارشنبه / ۵ خرداد ۱۴۰۰ / ۲۰:۰۲
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1400030504379
  • خبرنگار : 71625

‌سیدمجتبی موسوی:

ساخت مجدد شیرهای میدان «حر» بهترین راه حل بود

ساخت مجدد شیرهای میدان «حر» بهترین راه حل بود

سیدمجتبی موسوی که پیشتر مسوولیت معاونت فرهنگی و هنرهای شهری را برعهده داشته است، در واکنش به تخریب و جایگزینی شیرهای میدان حر نکاتی را در صفحه رسمی خود در اینستاگرام عنوان کرده است.

به گزارش ایسنا، موسوی نوشته است:« چند روزی به علت مشغله‌های زیاد شخصی از وقایع دور بودم تا دیشب که دکتر اعطا سخنگوی محترم شورای شهر و سپس چند نفر دیگر تماس گرفتند و در مورد ارزش شیرهای میدان حر سوال کردند. بی‌آن که از موضوع پیش آمده مطلع باشم، پاسخ دادم که مجسمه‌های اصلی خیلی سال قبل از بین رفته و این‌ها را اوایل دهه هشتاد داماد استاد ارژنگ بزرگ از روی تصاویر شیرهای اصلی به سفارش سازمان زیباسازی ساخته و نصب کرده است. با این توضیح آقای اعطا پرسیدند آیا شما از مرمت مجسمه شیرها خبر داری و آیا شیوه کار را تایید می‌کنی یا خیر؟ تازه متوجه اصل موضوع شدم و چون بی‌خبر بودم فرصتی خواستم تا بررسی کنم و سپس پاسخ دهم.

بلافاصله با همکاران سابقم در مدیریت آثار حجمی تماس گرفتم و جریان را جویا شدم. به من یادآوری کردند که همان موقع که در مسوولیت (معاونت فرهنگی وهنرهای شهری) بودم مرمت مجسمه‌ها را در برنامه گذاشته بودم. بعد از تغییر سمت، موضوع متوقف ماند تا الان که به جریان انداخته‌اند. در مورد روش کار و مرمت کار سوال کردم و پاسخ‌های لازم را دریافت کردم، سپس به اطلاع دوستانی که پیگیر بودند رساندم.

موضوع این است که مجسمه «مبارزه گرشاسب و اژدها» با مجموعه چهارشیر اطرافش در سال ۱۳۳۹ توسط استاد غلامرضا رحیم زاده ارژنگ در میدان باغشاه سابق و میدان حر فعلی نصب می‌شود.

گویا اوایل انقلاب در طرح توسعه و اصلاح فیزیکی میدان شیرها برداشته شده و ازبین می‌روند.

اوایل دهه هشتاد شهرداری تصمیم می‌گیرد شیرها را به میدان اضافه کند. به سراغ استاد حسین ارژنگ، شاگرد و داماد ارژنگ بزرگ می‌روند و او کادر زمان ساخت مجسمه دستیار استاد بوده است، بر اساس تصاویر، شیرها را می سازد و نصب می‌کند.

شیرهای جدید از جنس فایبرگلاس بوده و داخلشان با بتن پر شده است. احتمالا عدم تناسب دو ماده متفاوت، در طول رمان براثر تنش‌های دمایی، موجب تخریب مجسمه‌ها می‌شود. تخریب وآسیب دیدگی به حدی است که قابل ترمیم نیست و می بایست بازتولید شوند.

بهترین روش، قالبگیری و تولید مجدد است کادر دستور کار تیم مرمت قرار گرفته است. گروه مرمت کار را می‌شناسم، سرپرستی آنها را ابراهیم (امین اسکندری) مجسمه ساز که این سال‌ها در کار مرمت هم خبره شده به عهده دارد.

 خیالم از بابت صحت فرآیند کارشناسی آسوده است و به نتیجه کار هم اعتماد دارم.

پ.ن: ۱-ای کاش هر دلسوزی که می‌خواهد به مسوولیت اجتماعی خودش عمل کند، ابتدا تحقیق کند و سپس به انتشار خبر دست بزند. متاسفانه تب پیش دستی در انعکاس این گونه اخبار دامن برخی مسوولین را هم گرفته است.

پ.ن۲ :گویا برخی دوستان اطلاع ندارند که من در مسئولیت سابق نیستم. جهت استحضارشان، حدود یک سال و چهارماه است مسئولیت معاونت فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران را تحویل داده و در این مدت هیچ گونه مداخله مستقیم یا غیرمستقیم در کار نداشته‌ام. اگرچه از مسئولیت اجتماعی و دغدغه‌های هنری به سوالات دوستان خبرنگار پاسخ داده و در صورتی که مورد مشورت قرار گرفته‌ام با کمال میل نظر داده‌ام و همچنان آرزوی پیشرفت هنر مجسمه سازی و هنرمندان عزیز کشورم را دارم و در این زمینه هر خدمتی بتوانم بی دریغ انجام خواهم داد تا که قبول افتد و چه در نظر آید.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.