• پنجشنبه / ۶ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۰:۵۳
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1400030604594
  • خبرنگار : 50184

دادستان:

روند برخورد با چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه رضایت‌ بخش نیست/ برخوردها تشدید شود

روند برخورد با چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه رضایت‌ بخش نیست/ برخوردها تشدید شود

ایسنا/کرمانشاه دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه با اشاره به کاهش شدید بارش‌های امسال، خواستار تشدید برخورد با چاه های غیرمجاز شد.

شهرام کرمی در نشست شورای حفاظت از اراضی و منابع طبیعی و حفظ حقوق بیت المال استان، با اشاره به کاهش بارندگی های استان طی سال زارعی جاری، اظهار کرد: در این مدت کمبود نزولات جوی و به دنبال آن کم شدن آب‌های سطحی و نیز مصرف بی رویه از منابع آب سطحی را شاهد بوده ایم، این درحالی است که روند برخورد و انسداد چاه های غیرمجاز و کشت ها آب‌بر تاکنون رضایت بخش نبوده است.

وی با تاکید براینکه به دلیل خشکسالی های پیش رو همه دستگاه های متولی باید اقداماتی را در دستور کار قرار دهند، افزود: شرکت آب منطقه ای باید نسبت به انسداد هرچه بیشتر و سریعتر چاه های غیرمجاز اقدام کند و اولویت در برخورد با کسانی باشد که میزان مصرف غیرمجاز آنها بالا است.

دادستان کرمانشاه اضافه کرد: به منظور پیشگیری از روی آوردن افراد به چاه های غیرمجاز و برداشت بی رویه از آنها، این دستگاه باید تمهیداتی در نظر بگیرد که در اعطای مجوزها شرایط تسهیل شود.

وی افزود: طبق گزارش های واصله حدود 15 درصد از چاه های مجاز دارای کنتور هستند که از این مقدار نیز اکثریت آنها هوشمند نیستند، بنابراین باید تدابیری اندیشیده شود که نسبت به هوشمندسازی چاه های آب کشاورزی استان بر اساس اولویت و تفکیک شهرستان اقدام شود.

کرمی خاطرنشان کرد: همچنین شرکت آب منطقه ای باید به صورت مستمر و در راستای قانون توزیع عادلانه آب و آیین نامه مربوط به بستر و حریم روخانه ها، نهرها، مسیل ها، مرداب ها، برکه های طبیعی، و شبکه های آبرسانی، آبیاری و زهکشی نقشه حریم و بستر رودخانه های استان را به این دادستانی و کلیه های دستگاه های ذیربط ارسال ‌کند و ضمن رعایت دقیق قوانین و مقررات مربوطه، نظارت های کافی در جهت جلوگیری از هرگونه تصرف غیرقانونی در حریم و بستر رودخانه ها انجام دهد.

وی با تاکید براینکه ترویج فرهنگ و اخلاق زیست محیطی و ایجاد مسئولیت اجتماعی باید مورد توجه همه دستگاه ها قرار گیرد، اضافه کرد: در راستای توسعه و افزایش تولید در محیط های کنترل شده گلخانه های استان، رفع موانع موجود در مسیر توسعه آنها، افزایش کیفیت محصولات تولیدی، مسائل کارگری و تأمین به موقع نهاده‌ها، صرفه جویی در مصرف آب، استفاده از اراضی غیرقابل کشت که انتفاع مطلوبی در کشاورزی ندارند، عدم وابستگی تولید به شرایط محیطی و امکان بازاریابی مناسب باید کارگروهی با حضور فرماندار و نمایندگان دستگاه های ذیربط تشکیل شود تا به منظور ساماندهی امورات مربوطه برنامه ای مناسب و کاربردی تدوین کنند.

دادستان کرمانشاه خاطرنشان کرد: همچنین به منظور مقابله با تجاوزِ متجاوزان به عرصه های ملی و پیشگیری از تخلف سودجویان و زمین خواران و صیانت از انفال، اداره کل منابع طبیعی استان ضمن استفاده از تمامی ابزارهای قانونی، به نحوی منابع ملی استان را مدیریت کند که حتی یک مورد تجاوز به عرصه ملی در سطح استان رخ ندهد.

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به اینکه آفات و بیماری‌ها در جنگل‌ها با تغییرات اقلیمی تشدید شده و بخش هایی از جنگل های استان در معرض آسیب پذیری های غیرقابل جبران هستند، اداره کل منابع طبیعی استان باید مبارزه با آفات و بیماری های جنگلی به ویژه در مناطق آسیب پذیر (مانند منطقه قلاجه) را در دستور کار قرار داده و در این راستا سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز بودجه های لازم را اختصاص دهد.

کرمی یادآورشد: جهاد کشاورزی استان نیز باید اقدامات لازم در جهت جلوگیری و تعیین تکلیف تمامی تغییر کاربرهای انجام شده در حوزه قضائی شهرستان کرمانشاه را انجام دهد.

دادستان کرمانشاه در پایان گفت: دستگاه های متولی موظف هستند نتیجه اقدامات خود را هر ماه به دادستانی گزارش کنند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha