• پنجشنبه / ۶ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۴:۱۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400030604749
  • خبرنگار : 50071

قائم مقام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد مطرح کرد

کم‌کاری مادرزادی تیروئید یکی از شایعترین علل عقب‌ماندگی ذهنی نوزادان

کم‌کاری مادرزادی تیروئید یکی از شایعترین علل عقب‌ماندگی ذهنی نوزادان

ایسنا/خراسان رضوی قائم مقام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کم‌کاری تیروئید یکی از شایعترین علل عقب ماندگی ذهنی نوزادان است.

سید کاظم فرهمند به مناسبت هفته اطلاع رسانی تیروئید که ۴ لغایت ۱۰ خردادماه است، اظهار کرد: وجود کم‌کاری تیروئید در جنین، اختلالاتی در ارگان‌های مهم از جمله سیستم عصبی مرکزی و اسکلتی ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه اغلب نوزادان در بدو تولد طبیعی به نظر می‌رسند، گفت: این بیماری وضعیتی از کمبود هورمون تیروئید است که در صورت عدم تشخیص به هنگام، می‌تواند موجب عوارض جبران‌ناپذیر مغزی و بروز عقب‌ماندگی شدید و اختلال در رشد کودک شده و در نتیجه بار سنگینی را بر اقتصاد خانواده و جامعه وارد کند.

 فرهمند با اشاره به اینکه در صورت تشخیص به هنگام و درمان به موقع، می‌توان از عوارض جدی این بیماری جلوگیری کرد، افزود:  غربالگری نوزادان به منظور شناسایی نوزادان بیمار و درمان به موقع آنان مهمترین گام در پیشگیری از عوارض این بیماری است.

وی به برنامه غربالگری کم‌کاری تیروئید نوزادان به عنوان یکی از برنامه‌های موفق وزارت بهداشت اشاره کرد که از سال ۸۵ در دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز شده و بر اساس این برنامه کلیه متولدین زنده در شهر و روستا در روزهای بین ۵‏‏‏-۳ روزگی بعد از تولد تحت غربالگری قرارمی‌گیرند.

 فرهمند با بیان اینکه در حال حاضر پوشش غربالگری تیروئید در سطح دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۹۹.۵ درصد است، گفت: از ابتداء طرح تاکنون حدود یک میلیون و ۴۰۰ نوزاد غربالگری شده‌اند که تعداد ۳۲۲۰ مورد بیمار مبتلا به کم کاری تیروئید بوده‌اند. ۱۰۰ درصد بیماران زیر نظر متخصصین غدد اطفال تحت درمان قرار گرفته‌اند و این امر باعث شده از ضریب هوشی طبیعی برخوردار باشند.

قائم مقام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در حال حاضر غربالگری تیروئید در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای نوزادان در ۳ تا ۵ روزه انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شایعترین علت ابتلا به کم‌کاری تیروئید نوزادان کمبود ید مصرفی مادر در دوران بارداری است، از کلیه مادران باردار خواست جهت دریافت آموزش‌های لازم به مراکز خدمات جامع سلامت محل زندگی خود مراجعه کنند.

به گزارش وبدا، فرهمند به خانواده‌ها نیز توصیه کرد از غذاهای حاوی ید از جمله ماهی استفاده کرده و نمک مصرفی خانوار حتما از نوع نمک‌یددار تصفیه شده باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha