• شنبه / ۸ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۵:۵۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400030805986
  • خبرنگار : 71496

قطر: با دولت قانونی و منتخب و نه احزاب سیاسی مصر تعامل داریم/ فلسطینی‌ها فقط حماس نیستند

قطر: با دولت قانونی و منتخب و نه احزاب سیاسی مصر تعامل داریم/ فلسطینی‌ها فقط حماس نیستند

وزیر خارجه قطر با اشاره به اینکه در نشست‌های کمیته‌های مصر-قطر به پرونده اخوان المسلمین پرداخته نشد، درباره روابط این کشور با مصر تاکید کرد که دوحه با دولت قانونی و منتخب آن و نه برخی احزاب سیاسی این کشور تعامل دارد. همچنین او تاکید کرد، ساکنان غزه همگی عضو حماس نیستند و کمک‌های دوحه به آنها، نقشی در ساخت سلاح و موشک ندارند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه سی‌ان‌ان عربی، محمد بن عبد الرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر در پاسخ به این سوال که آیا در نشست‌های قاهره و دوحه به موضوع اخوان المسلمین پرداخته شد یا نه، تاکید کرد: طبق اطلاعات من و برنامه نشست‌های کمیته‌ها این پرونده هرگز مطرح نشد.

آل ثانی با اشاره به اینکه امکان عبور از پرونده‌های فعلی میان قاهره و دوحه وجود دارند، گفت: ما امروز با دولت قاهره که در واقع دولت قانونی است که در نهایت انتخاب شد، همکاری می‌کنیم.

وزیر خارجه قطر افزود: کشور قطر یک حزب سیاسی نیست و تنها با یک حزب سیاسی به دلیل حضورش در حاکمیت تعامل ندارد، ما با دولت‌ها تعامل داریم، مادامی که این فرد از سوی مردمش انتخاب شده و حزب سیاسی همانی است که در این کشور حاکم است پس کشور قطر با این کشور بر اساس همین چارچوب تعامل خواهد داشت.

او در ادامه ضمن تاکید بر احترام دوحه به نهادهای کشورهای مصر گفت که کشورش با احزاب تعامل نمی‌کند و حزب‌های سیاسی نداشته و به این ترتیب تعامل قطر به دولت‌ها محدود می‌شود.

مصر یکی از چهار کشوری بود که در سال ۲۰۱۷ قطر را تحریم دیپلماتیک و اقتصادی کرد اما روابط دو کشور پس از نشست العلا و انتشار بیانیه این نشست که در آن اصول آشتی میان چهار کشور عربی تحریم‌کننده قطر و دوحه مشخص شد، به حالت قبل بازگشتند.

همچنین رئیس دستگاه دیپلماسی قطر در گفت‌وگو با شبکه "ام‌اس‌ان‌بی‌سی" آمریکا در واکنش به نگرانی‌های غرب و رژیم صهیونیستی از رسیدن کمک‌ها به جنبش حماس به ویژه که دوحه نیز مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار را برای کمک به نوار غزه اختصاص داده، گفت: فلسطینی‌ها تنها حماس نیستند.

او افزود: قطر همواره مطابق اقداماتی آشکار و سختگیرانه از طریق سازمان ملل و با موافقت اسرائیل به عنوان تنها گذرگاه برای کمک‌ها، کمک‌رسانی کرده و دوحه کمک‌های خود را برای فلسطینی‌هایی ارسال می‌کند که از برخی شرایط انسانی سخت در رنج هستند و قطر قصد ساخت بیمارستان‌ها جهت درمان زخمی‌ها و بازسازی زیرساخت‌ها را دارد.

آل ثانی در ادامه گفت: اینکه بیش از دو میلیون سکنه غزه را عضو جنبش حماس بدانیم، اشتباه است.

وزیر خارجه قطر ادامه داد: ما نمی‌توانیم فلسطینی‌هایی را که تحت اشغال زندگی می‌کنند، تنها در یک گروه خلاصه کنیم، ۲.۱ میلیون نفر در غزه سکونت دارند که نیاز شدیدی به کمک‌های بشردوستانه دارند، در آنجا مردمانی هستند که از این جنگ آسیب دیده‌اند و تعداد زیادی کودک در این جنگ کشته شدند.

وی گفت: ۵۰ درصد کمک‌های قطر به تامین برق برای فلسطینی‌ها اختصاص یافت و به این ترتیب برق در غزه از دو ساعت به ۱۶ ساعت در شبانه‌روز افزایش یافت، نیم دیگر این کمک‌ها نیز به ۴۳۰ هزار خانواده که از فقیرترین خانواده‌های ساکن غزه بودند، اختصاص یافته و به هر خانواده ۱۰۰ دلار داده شد.

آل ثانی در ادامه تاکید کرد: ۱۰۰ دلاری که قطر به هر خانواده نیازمند پرداخت کرده، نمی‌تواند نقشی در ساخت سلاح یا موشک ایفا کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha