• یکشنبه / ۹ خرداد ۱۴۰۰ / ۰۰:۴۷
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1400030906201
  • خبرنگار : 50233

6 کاروانسرای تاریخی استان سمنان ثبت جهانی می‌شوند

 6 کاروانسرای تاریخی استان سمنان ثبت جهانی می‌شوند

ایسنا/سمنان معاون اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان از قرار گرفتن 6 کاروانسرای تاریخی این استان در پکیج مجموعه تاریخی کاروانسراهای ایران برای ثبت جهانی خبر داد.

یغماییان در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با اشاره به تعدد کاروانسراهای تاریخی در این استان اظهار کرد: بیش از 30 کاروانسرای تاریخی در استان سمنان وجود دارد.

وی با بیان اینکه این طرح در مراحل اولیه قرار دارد خاطرنشان کرد: تلاش ما بر این است که هر 6 کاروانسرای تعیین شده استان سمنان به لیست ثبت جهانی مجموعه کاروانسراهای راه ابریشم ایران راه بیابد.

معاون اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص لیست کاروانسراهای تعیین شده این استان برای ثبت جهانی اضافه کرد: کاروانسرای تاریخی میان‌دشت که بزرگترین مجموعه کاروانسرایی در ایران است و در برگیرنده سه کاروانسرا است، کاروانسرای عباس‌آباد و کاروانسرای میامی سه کاروانسرایی هستند که از شهرستان میامی در این پکیج قرار گرفتند. همچنین دو کاروانسرای سنگی و آجری در آهوان سمنان و کاروانسرای قصر بهرام در جنوب گرمسار سه کاروانسرای دیگری هستند که در این لیست قرار گرفتند.

وی با اشاره به تجربه ثبت جهانی مجموعه جنگل‌های هیرکانی و قرار گرفتن جنگل‌های ابر و بخشی از جنگل های شهرستان مهدیشهر در آن تصریح کرد: امیدواریم با ثبت جهانی کاروانسراها برای دومین بار آثاری از این استان در شمار آثار ثبت جهانی قرار بگیرد.

یغماییان از توجه ویژه دولت روحانی بهمیراث فرهنگی خبر داد و گفت: چه در بحث ثبت آثار تاریخی و توجه به مرمت و احیای آنها و چه در حوزه گردشگری توجه بسیار ویژه ای از سوی دولت در چند سال اخیر شاهد بودیم.

وی از افزایش آثار ثبت شده غیرمنقول این استان گفت: آثار ثبت شده استان در این بخش از 593 اثر در سال 92 به 684 اثر افزایش پیدا کردند. ضمن اینکه ثبت ملی آثار منقول استان که دربرگیرنده اشیا تاریخی به دست آمده از کاوش‌ها و... است در استان سمنان از سال 92 تاکنون از صفر اثر به 36 اثر رسیده است.

معاون اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با بیان اینکه در این چند سال 36 اثر از شاخص ترین آثار استان ثبت ملی شدند ادامه داد: البته همه این اشیا تاریخی دارای شناسنامه بودند اما علی‌رغم اینکه پیشینه کاوش‌ها و کشف آثار و اشیا تاریخی در استان به قبل از انقلاب برمی‌گشت اما تا ابتدای این دولت هیچ کدام از اشیا تاریخی استان ثبت ملی نشده بودند.

وی همچنین از افزایش آثار طبیعی شده در این استان در دولت تدبیر خبر داد و گفت: در ابتدای این دولت تنها سه اثر طبیعی در استان به ثبت ملی رسیده بود اما با تلاش همکاران ما در این چند سال شمار آثار طبیعی ثبت شده در استان به 26 اثر رسیده است.

یغماییان اضافه کرد: همچنین شمار آثار ثبت ملی شده استان سمنان ذیل عنوان آثار ملی ناملموس از 61 اثر در سال 92 امروز به 127 اثر رسیدیم.

 معاون اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با اشاره افزایش قابل توجه آثار ثبت شده استان در این چند سال اظهار کرد: شمار آثار ثبت شده استان در مجموع از 657 اثر در سال 92 امروز به 873 اثر افزایش یافتند. ضمن اینکه بیش از 30 اثر نیز پرونده آنها تکمیل نهایی شده و در نوبت ثبت ملی قرار دارند.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha