• یکشنبه / ۹ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۳:۳۱
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1400030906703
  • خبرنگار : 50189

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان:

سن مصرف مواد دخانی به ۱۳ سال رسید/ مقابله با دخانیات، پیچیده است

سن مصرف مواد دخانی به ۱۳ سال رسید/ مقابله با دخانیات، پیچیده است

ایسنا/کرمان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: کمپانی های تولیدکننده مواد دخانی برای گسترش درآمد خود برای دو قشر یعنی زنان و کودکان برنامه هایی تدارک دیدند تا آنجا که سن مصرف به 13 سال رسیده است.

دکتر"حسین صافی زاده" امروز 9 خردادماه در نشست خبری به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات مبارزه با دخانیات را امری بین المللی دانست و گفت: همه دولت ها برای به حداقل رساندن مصرف دخانیات در کشورشان برنامه هایی دارند.

وی با ابراز نگرانی از میزان مصرف قلیان اظهار کرد: «تعهد من؛ ترک قلیان» شعار امسال با هدف فرهنگ سازی مناسب برای عدم روی آوردن به دخانیات و آگاهی دادن به جامعه در خصوص مضرات این مواد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: مقابله با دخانیات امری پیچیده است که نیازمند همکاری همه دستگاه ها و داشتن برنامه مشخص است.

وی با اشاره به قدمت مصرف قلیان در جامعه بیان کرد: مصرف قلیان در جامعه به دلیل پیشینه سنتی و رایج بودن آن میان ریش سفیدان، قُبح چندانی ندارد بلکه جامعه آن را به عنوان تفریح و تفنن پذیرفته، تا آنجا که خانواده اگر با کشیدن سیگار مخالف است اما حساسیتی به مصرف قلیان ندارد.

صافی زاده به دلایل افزایش مصرف قلیان در جامعه اشاره و عنوان کرد: افزایش مراکز عرضه ابزارآلات و ادوات قلیان حاکی از آن است که دستاورد زیادی در زمینه مبارزه با مواد دخانی نداشتیم و همچنین تصورات باطل از جمله گرفته شدن مواد مضر در قلیان توسط آب از دیگر دلایل افزایش روی آوردن به قلیان است.

وی بر لزوم آموزش از سنین کودکی در راستای ترویج عدم استفاده از مواد دخانی تاکید کرد و گفت: لازم است آموزش ها از مهدکودک، مدارس و خانواده را در زمینه مضرات مصرف مواد دخانی داشته باشیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: علوم پزشکی ملزم به پیاده سازی قوانین است اما وقتی مجوز قلیان خانه ها صادر و در پی آن این مکان ها افزایش می یابد یعنی اقدامات در زمینه مقابله کافی و مناسب نیست.

وی از کاهش سن مصرف دخانیات خبر داد و عنوان کرد: مصرف قلیان در بین خانم ها افزایش یافته بنابراین نیازمند عزم جدی و ملی در حوزه های مختلف برای مقابله با این امر هستیم.

صافی زاده اظهار کرد: کمپانی های تولید کننده مواد دخانی برای گسترش درآمد خود برای دو قشر یعنی زنان و کودکان برنامه هایی تدارک دیدند تا آنجا که سن مصرف به 13 سال رسیده است.

وی با تاکید بر آنکه مقابله با دخانیات یک امر پیچیده ای است، تصریح کرد: این مسئله با مشارکت کل جامعه امکان پذیر است و البته در برابر منع استفاده از دخانیات باید جایگزین هم داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha