• یکشنبه / ۹ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۴:۳۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1400030906801
  • خبرنگار : 71381

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۹ خرداد

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۹ خرداد

گزارش وزیر نیرو درباره علل خاموشی‌های اخیر/ تشکر قالیباف از رهبری/ موافقت با کلیات اصلاح قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسابداران/ اعلام وصول طرح اصلاح قانون حمایت از مصرف کنندگان کالا و... از جمله مهمترین اخبار امروز (یکشنبه) نهم خرداد ماه ۱۴۰۰ مجلس است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش ایسنا، جلسه علنی مجلس به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و بررسی گزارش وزیر نیرو در مورد علل خاموشی های اخیر برق در کشور در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود از مقام معظم رهبری به علت برگزاری جلسه مشترک با مجلس یازدهم تشکر کرد و گفت: به ملت عزیز و مقام معظم رهبری عرض می‌کنم که فرامین و رهنمودهای ایشان را چه حوزه‌ای در حوزه فردی و نمایندگی و چه به عنوان قوه مقننه، رعایت کرده و آنها را به کار خواهیم بست. این رهنمودها را در گفتار و عمل اجرا خواهیم کرد.

۲۶۰ نماینده مجلس هم در بیانیه ای ضمن تقدیر و تشکر از مقام معظم رهبری به خاطر فرمایشات اخیر ایشان در آغاز اجلاسیه دوم مجلس یازدهم یادآور شدند که از هیچ تلاشی در راستای عمل به منویات رهبری فروگذار نخواهند کرد.

بررسی علل خاموشی‌های اخیر

دلایل خاموشی‌های اخیر از زبان وزیر نیرو

در ادامه جلسه علنی وزیر نیرو با حضور در صحن علنی به ارائه گزارشی درباره علل خاموشی‌های اخیر پرداخت.

رضا اردکانیان افزایش دما و تولید رمزارز را دو علت اصلی خاموشی‌های اخیر عنوان کرد و توضیح داد که براساس گزارش مراجع جهانی ۱۰ درصد انرژی مصرفی تولید رمزارزها مربوط به ایران است و از طرف دیگر  زودتر گرم‌شدن هوا موجب شده دستگاه‌های سرمایشی هم زودتر به کار بیفتند و نیروگاه‌ها نیز توان خروجی اندک‌تری داشته باشند

وضعیت کنونی تامین برق نتیجه سوء‌مدیریت در سالیان گذشته است

پس از توضیحات وزیر نیرو، سخنگوی کمیسیون انرژی، بی‌توجهی به احکام برنامه ششم توسعه و سوء مدیریت در حوزه انرژی را از دلایل مشکلات تامین برق عنوان کرد و افزود: وضعیت امروز به عملکرد هشت سال گذشته دولت باز می‌گردد و امروز زمان نتیجه‌گیری از عملکرد دولت است، اما در این روز حساب، دولت نمره قابل قبولی نمی‌گیرد. 

استخراج رمزارزها باید نظام‌مند شود

در جریان بررسی گزارش وزیر نیرو در خصوص علت خاموشی‌های اخیر کشور، نماینده مردم آباده ضمن تاکید بر لزوم نظام مند شدن استخراج رمزارزها، خاطرنشان کرد: متاسفانه تخصیص اعتبار به حوزه انرژی کشور متناسب با شرح وظایف برای این حوزه نبوده است.

استفاده بیشتر از انرژی‌های نو در دستور کار قرار گیرد

همچنین نماینده مردم بابل بر ضرورت استفاده گسترده‌تر از انرژی‌های نو و خورشیدی و حل اختلاف بین سازمان انرژی اتمی و وزارت نیرو تاکید کرد.

امیدواریم برنامه‌ای برای جلوگیری از قطعی برق داشته باشید

نماینده اهر و هریس با اشاره به ناراحتی مردم از نبود برنامه و خاموشی های بدون اعلام قبلی،‌ گفت: امیدواریم برنامه ای برای جلوگیری از قطعی برق داشته باشید.

مردم با توجه به کمبود برق، مصرف‌شان را بهینه کنند

در ادامه بررسی های مربوط به خاموشی ها در کشور،‌ رئیس کمیسیون انرژی بر ضرورت بهینه کردن مصرف برق از سوی مردم با توجه به کمبودها تاکید و اظهار کرد: یکی از دلایل بروز این وضعیت مشغول شدن ذهن مدیران ما به مسائل متفرقه است. البته هر هفته یک پروژه خوب است ولی آینده‌نگری هم باید مورد توجه قرار گیرد.

افزایش قیمت برق مصرفی قابل قبول نیست

همچنین حسن محمدیاری،‌ عضو کمیسیون اجتماعی با اشاره به اینکه بخش عمده مصرف کنندگان برق قشر آسیب پذیر جامعه هستند، گفت: قابل قبول نیست که هر روز شاهد افزایش قیمت برق مصرفی به ویژه در حوزه های صنعتی و کشاورزی باشیم.

انتقاد سلیمی از گزارش وزیر نیرو درباره دلایل خاموشی‌ها

علیرضا سلیمی،‌ عضو هیات رییسه هم با اشاره به این که ایران تنها ۶۰۰ مگاوات برق برای تولید رمزارز مصرف دارد،‌ خطاب به وزیر نیرو گفت:‌ چرا تقصیر مشکلات این حوزه و قطعی برق را به گردن همه چیز غیر از مدیریت خود می‌اندازید.

۲۶ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق نیروگاه های برق بخش خصوصی است

رییس کمیسیون اقتصادی نیز با توجه به ۲۶ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق نیروگاه های برق بخش خصوصی، گفت که همه آن ها زیان ده شده و ادامه فعالیت آنها در اقتصاد کشور امکانپذیر نیست، مگر می شود با این زیرساخت ها، انتظار سرمایه گذاری بخش خصوصی را در این حوزه داشت؟

***

دولت سریعا لایحه‌ ساماندهی رمزارزها را به مجلس ارایه کند

در ادامه بررسی های مربوط به خاموشی ها در کشور،‌ رییس مجلس تاکید کرد که انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر دولت لایحه‌ای برای نظام‌مند کردن تولید و استخراج رمزارزها برای خارج کردن چهار وزارتخانه از سردرگمی ارائه کند.

ناطقین مجلس

دلخوش: نمایندگان خود را به نامزدهای انتخاباتی آلوده نسازند

علی پور: حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم باید در اولویت برنامه‌های دولت جدید باشد

چنارانی: نگران حضور مردم در انتخابات نباشیم

متفکر آزاد: باطل السحر قفل‌های زده شده در این مملکت، ملت ایران هستند

میرتاج‌الدینی: تضعیف شورای نگهبان یا توهین به آن امری خطرناک برای کشور است

***

در جلسه علنی امروز مجلس همچنین، کلیات طرح اصلاح قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسابداران ذی صلاح به عنوان حسابدار رسمی در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان مجلس پس از استماع نظرات مخالفان و موافقان کلیات این طرح، با ١٩١ رای به کلیات رای دادند.

محمد رشیدی عضو هیات رییسه مجلس هم موارد اعلام وصولی امروز از جمله طرح اصلاح قانون حمایت از مصرف کنندگان کالا و خدمات را اعلام وصول کرد.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

نیک‌بین: سیاستی در کشور مردم را به عدم حضور در انتخابات دعوت می‌کند

همتی: لایحه رتبه‌بندی معلمان تا مهر امسال تصویب شود

شکراللهی: کشاورزان در جنوب کرمان وضعیت بحرانی را پشت سر می‌گذارند

نماینده گناباد: خشکسالی شدید دامداران را تحت فشار گذاشته است

یک نماینده از وزیر کشور خواستار نظارت بر رفتار فرمانداران و استانداران در ایام انتخابات شد

رحمانی: بهترین راه، هشیاری و شرکت گسترده مردم در انتخابات است

یک نماینده، ۴ تذکر و ۴ مسئول

***

در پایان علی کریمی فیروزجائی، عضو هیات رییسه مجلس تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha