• یکشنبه / ۹ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۸:۲۷
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1400030907018
  • خبرنگار : 50187

مدیر گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی کرمان:

آمار بدی در زمینه مصرف دخانیات در بین دانش آموزان و دانشجویان داریم

آمار بدی در زمینه مصرف دخانیات در بین دانش آموزان و دانشجویان داریم

ایسنا/کرمان مدیر گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در زمینه شیوع مصرف دخانیات در میان دانش آموزان و دانشجویان 4000 نفر دانش آموز پایه دهم مورد مطالعه قرار گرفته و اطلاعات آن به تفکیک هر شهرستان موجود است اما آمار خوبی نیست.

"علی بهرام نژاد" امروز 9 خردادماه در نشست خبری به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات با اشاره به اینکه در دنیا برای پیشگیری از اعتیاد تمرکز بر سیگار و مواد دخانی است زیرا در سنین پایین تأثیر زیادی روی هیجان می گذارد، افزود: فرهنگ مصرف از سیگار به سمت قلیان رفته و وضعیت مصرف در استان کرمان مشابه کشور یعنی 15 درصد است.

وی با اشاره به اینکه مراکز درمان اعتیاد قادر به ارائه کمک های اولیه در موضوع دخانیات هستند؛ تصریح کرد: برنامه در دست اقدام وزارتخانه و علوم پزشکی کرمان راه اندازی مرکز جداگانه ای در شهرهای متقاضی است.

بهرام نژاد بیان کرد: در زمینه شیوع مصرف دخانیات در میان دانش آموزان و دانشجویان 4000 نفر دانش آموز پایه دهم مورد مطالعه قرار گرفته و اطلاعات آن به تفکیک هر شهرستان موجود است اما آمار خوبی نیست.

مدیر گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در سنین پایین بیتشر تمایل به مصرف قرص های روانگردان و کمتر به مواد افیونی نظیر تریاک و ... است و وزارت بهداشت برای پیشگیری دو مسئله کنترل عرضه و کاهش تقاضا را دنبال می کند.

وی اظهار کرد: عدم دسترسی آسان نوجوانان 12 تا 17 ساله به مواد، برای این سن از فاکتورهای مهمی است که همه دستگاه ها در آن نقش دارند و شناسایی و معرفی خانواده های دارای والدین معتاد از دیگر برنامه ها است.

بهرام نژاد افزود: در حوزه دانشجویی نیز مهارت های زندگی آموزش داده می شود و در کنار آن افراد معتاد شناسایی و درمان آنان در دستور کار قرار می گیرد.

همچنین"حمیدرضا گلزاری" مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این نشست اظهار کرد: نظارت در زمینه قلیان و مواد دخانی بر عهده سازمان صمت است و در این زمینه نیازمند حمایت خبرنگاران هستیم.

وی با اشاره به اینکه در زمینه مالیات بر سیگار در کشور مشکل داریم زیرا مجلس معتقد است این مسئله قاچاق را افزایش می دهد؛ افزود: این در حالی است که صنعت دخانیات سالانه ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار میلیارد تومان هزینه به سلامت کشور تحمیل می کند اما تنها درآمد مالیاتی آن 3500 میلیارد تومان است.

گلزاری تأکید کرد: یکی از راهکارهای کاهش مصرف این است مالیات بالاتری بر فروش مواد دخانی بسته شود اما با اینکه نامه نگاری های مختلفی داشتیم به نتیجه نرسیدیم و بعضی از مخالفین، از میان مجمع نمایندگان استان خودمان هستند که اینجا هم نیازمند همکاری اصحاب رسانه هستیم.

وی با اشاره به طرح ساختمان بدون دخانیات، خوابگاه بدون دخانیات، شهر و روستای بدون دخانیات اظهار کرد: از شهریور سال ۹۹ شهر بردسیر و روستای «هجین» پایلوت شهر و روستای بدون دخانیات در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان مطرح شد که در این زمینه کار می کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha