• دوشنبه / ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۴:۰۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1400031007664
  • خبرنگار : 71381

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۱۰ خرداد

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۱۰ خرداد

بررسی سوالات نمایندگان از وزیر راه و شهرسازی/ تعیین ناظران در کمیته نظارت بر نحوه انتشار اوراق مالی اسلامی/ موافقت مجلس با لایحه موافقتنامه ارتباط بین المللی راه آهن بین ایران و افغانستان/ موافقت مجلس با لایحه رتبه‌بندی معلمان ... از جمله مهمترین اخبار امروز (دوشنبه) دهم خرداد ماه ۱۴۰۰ مجلس است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش ایسنا، جلسه علنی مجلس به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و بررسی سوالات دو تن از نمایندگان از وزیر و راه و شهرسازی در دستور کار این جلسه قرار گرفت.

سوال از وزیر راه و شهر سازی

وزیر راه و شهرسازی که برای پاسخ گویی به سوالات نمایندگان در جلسه علنی امروز حضور یافت در پاسخ به سوال فرهاد بشیری نماینده پاکدشت در خصوص این‌که چرا اجرای طرح ملی کمربندی جنوبی پاکدشت در جاده امام رضا (ع) ناتمام مانده است؟ بیان کرد: کمربندی پاکدشت یکی از پروژه‌هایی بود که در سفر استانی در دولت دهم به تصویب رسید و با توجه به فرآیندی که طی کرد فاقد ردیف بودجه‌ای بود. در طی این سال‌ها موضوع حائز اهمیتی که برای پروژه کمربندی پاکدشت مطرح بود بحث آزاد سازی و تملک اراضی بود و به دلیل عدم تامین اعتبار در دوره‌ای که بنده مسئولیت وزارتخانه را برعهده گرفتم سعی کردیم با سازوکاری مشخص پروژه را تعیین تکلیف کرده و از رکود خارج کنیم.

نماینده پاکدشت از توضیحات وزیر راه و شهرسازی درباره‌ی کمربندی پاکدشت قانع شد.

در ادامه محمدباقر قالیباف هم خطاب به وزیر گفت: آقای بشیری به دنبال این است که کمربندی پاکدشت حل و فصل شود چرا که دو دهه است این کار روی زمین مانده و راهی جز این نیست که از طریق سرمایه گذاری یا عوارض حل شود. لذا قول بدهید که این کار تا پایان دوره پیگیری شود.

همچنین محمد اسلامی در پاسخ به سوال الله‌وردی دهقانی نماینده ورزقان درباره‌ی روند اجرای دو بزرگراه در ورزقان و تغییر مسیر بزرگراهی در این منطقه با تاکید بر این‌که آبادانی و پیشرفت کشور مهم‌ترین مولفه برای ما است، گفت: هرگز از نظر تکمیل راه‌های ورزقان برای مردم این منطقه کوتاهی نمی‌کنیم ما شرافت خود را در گروی خدمت‌گزاری مردم می‌دانیم.

صحبت‌های وزیر راه و شهرسازی برای نماینده ورزقان قانع کننده نبود اما پس از رای گیری در این رابطه،‌ نمایندگان با ۱۲۹ رای موافق، ۵۴ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر در مجلس اعلام کرند که از پاسخ‌های وزیر راه و شهرسازی قانع شدند.

در همین جلسه فاطمه محمدبیگی در تذکری شفاهی با اشاره به اینکه ۴۹ درصد از راه‌های روستایی و شهری در استان قزوین خاکی بوده و نیازمند زیرساخت‌های لازم و آسفات هستند، گفت که در حوزه راه‌های کشور با مشکلات بسیاری روبرو هستیم.

در تذکری دیگر در همین رابطه اردشیر مطهری با بیان اینکه در خدمات و سرویس دهی در کشور تبعیض ناروا مشاهده می‌شود، افزود: امروز جاده‌ها و محورهای مواصلاتی ما همه مشکل دارد میلیاردها هزینه شده و خروجی نداشته است.

همچنین محمدرضا صباغیان با انتقاد از افزایش اجاره بهای منازل تاکید کرد: امروز اگر مردم چیزی نخورند و نپوشند تنها می‌توانند اجاره منزل خود را تامین کنند. وزارت راه برای کنترل بازار مسکن چه برنامه‌ای دارد؟

***

انتخاب دو نفر از اعضای کمیسیون های اقتصادی و برنامه، بودجه و محاسبات جهت عضویت در کمیته نظارت بر نحوه انتشار اوراق مالی اسلامی در دستور کار  مجلس قرار گرفت که بر این اساس، سید کاظم موسوی از کمیسیون اقتصادی با  ۸۶ رای و  مجتبی رضاخواه از کمیسیون برنامه و بودجه با ۷۱ رای به عنوان ناظر مجلس در کمیته نظارت بر نحوه انتشار اوراق مالی اسلامی انتخاب شدند.

ناطقین مجلس

آقا تهرانی: آنچه خطرناک است، منافق داخلی است

بیگی‌نژاد: هیچ کشوری در تاریخ با مذاکره پیشرفت نکرده است

پزشکیان خطاب به شورای نگهبان: نقص کار ما را علنی به مردم بگویید

***

نطق مسعود پزشکیان، داوطلب انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ که صلاحیتش از سوی شورای نگهبان احراز نشد خطاب به این شورا، واکنش‌هایی از سوی برخی نمایندگان را در پی داشت که صحبت های او را به دور از شأن مجلس عنوان کردند.

نمایندگان در ادامه جلسه امروز، گزارش کمیسیون عمران در مورد لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی افغانستان در خصوص ارتباط بین‌المللی راه‌آهن را بررسی کرده و در نهایت با آن موافقت کردند.

همچنین درخواست جمعی از نمایندگان برای در اولویت قرار گرفتن لایحه رتبه‌بندی معلمان مورد بررسی قرار گرفت که پس از توضیحات نماینده متقاضیان و اظهارات یک نماینده مخالف به رای مجلس شورای اسلامی گذاشته شد و در نهایت با رای موافق ۱۵۶ نماینده این لایحه در اولویت کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

جمعی از معلمان خرید خدمات آموزشی از سال ۹۳ به بعد هم با تجمع مقابل مجلس خواستار استخدام و تعیین تکلیف وضعیت استخدامی خود از سوی نمایندگان شدند و ضمن تاکید بر لزوم رفع هر گونه تبعیض بین معلمان خود را تنها گروه بلاتکلیف در کنار معلمان رسمی و پیمانی تدریس تمام وقت بیان کردند.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

دنیا مالی: توصیه‌های رهبری به مجلس مورد توجه قرار گیرد

نظری: وضعیت بورس روز به روز بدتر می شود

باقرزاده: دست و پای کشاورزان را نبندید

آصفری: در کجای دنیا در شب انتخابات قیمت کالاهای اساسی افزایش می‌یابد؟

نیکزاد در پاسخ به امینی: طبق قانون کارمند بودن ضامن وام ازدواج ضروری نیست

انتقاد یک نماینده مجلس از کمبود محصول و افزایش قیمتها

***

در پایان علی کریمی فیروزجایی، عضو هیئت رئیسه مجلس، تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha