• سه‌شنبه / ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ / ۰۹:۱۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400031108073
  • خبرنگار : 71588

فلسطین، محور گفتگوهای وزیر خارجه مصر با همتایان اردنی، کانادایی و مالزیایی خود

فلسطین، محور گفتگوهای وزیر خارجه مصر با همتایان اردنی، کانادایی و مالزیایی خود

وزیر خارجه مصر به صورت جداگانه با همتایان اردنی، کانادایی و مالزیایی خود در خصوص تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز برقراری آتش بس در نوار غزه گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری روسیا الیوم، سامح شکری، وزیر خارجه مصر با ایمن الصفدی، همتای اردنی خود تماس تلفنی برقرار کرد و دو طرف در جریان این گفت‌وگوی تلفنی به بررسی تلاش‌های قاهره برای برقراری آتش بس در نوار غزه پرداختند.

در همین راستا، احمد حافظ، سخنگوی وزارت خارجه مصر تصریح کرد، سامح شکری و ایمن الصفدی در جریان این گفت‌وگوی تلفنی در خصوص افکار و ایده‌های مطرح شده در خصوص روند بازسازی غزه به بحث و تبادل نظر پرداختند و بر سر تداوم ارتباط بین دو کشور مصر و اردن در این زمینه با هماهنگی تشکیلات خودگردان فلسطین به اتفاق نظر رسیدند.

وی همچنین گفت، وزرای خارجه مصر و اردن در جریان این تماس تلفنی بر اهمیت تداوم تلاش‌ها برای حمایت از تشکیلات خودگردان فلسطین، بهبود اوضاع معیشتی شهروندان فلسطینی در نوار غزه و کرانه باختری و همچنین همکاری با شرکای بین‌المللی تأکید کردند.

حافظ خاطرنشان کرد، سامح شکری و ایمن الصفدی در جریان این گفت‌وگوی تلفنی همچنین در خصوص اهمیت وجود چشم انداز سیاسی که اجازه ازسرگیری روند مذاکرات براساس قطعنامه‌های بین‌المللی مربوطه و راهکار تشکیل دو کشوری را بدهد، رایزنی کردند.

سخنگوی وزارت خارجه مصر همچنین گفت، دو طرف بارزترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مهم و مورد توجه دو کشور را مورد بررسی قرار دادند.

از سوی دیگر، مارک گارنو، وزیر خارجه کانادا با سامح شکری تماس تلفنی برقرار کرد و دو طرف در جریان این گفت‌وگوی تلفنی به بررسی راه‌های توسعه همکاری بین دو کشور و آخرین تحولات فلسطین پرداختند.

دو طرف در جریان این تماس تلفنی درباره بهبود روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور رایزنی کردند.

سامح شکری در جریان این تماس تلفنی بر تمایل مصر به ادامه این روابط به ویژه در زمینه‌های علمی و فناوری تاکید کرد و خواستار تقویت ورود شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های کانادا به بازار مصر جهت مشارکت در اجرای پروژه‌های مهم و مختلف این کشور شد.

سامح شکری طی این گفتگو اقدامات و تماس‌های مصر با هدف تثبیت آتش بس بین رژیم رژیم صهیونیستی و نوار غزه را مورد بررسی قرار داد و بر لزوم اتخاذ اقدام فوری در مرحله آتی برای احیای روند سیاسی مطلوب و آغاز مذاکرات جدی بین دو طرف تأکید کرد.

شکری گفت، تحولات هفته‌های اخیر بدون هیچ تردیدی ثابت کرده است که دیگر نمی‌توان مسأله فلسطین را نادیده گرفت و آن را بدون راه حل رها کرد.

وزیر خارجه کانادا نیز در جریان این تماس تلفنی نقش محوری مصر در محیط منطقه‌ای خود و تلاش‌های بی‌وقفه آن برای تقویت امنیت و ثبات در منطقه را ستود.

وزرای خارجه مصر و کانادا بر سر تداوم رایزنی‌ها در مرحله آتی برای هماهنگی مواضع مربوط به پرونده‌های دوجانبه و منطقه‌ای و موضوعات مهم و مورد توجه در محافل بین‌المللی به اتفاق نظر رسیدند.

از سوی دیگر، سامح شکری با هشام الدین حسین، همتای مالزیایی خود درباره تقویت روابط دوجانبه و نیز برخی از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله تحولات خاورمیانه گفت‌وگو کرد.

وزرای خارجه مصر و مالزی بر تمایل خود به تقویت پیوندهای همکاری بین دو کشور تأکید کردند.

دو طرف همچنین تحولات مربوط به شیوع ویروس کرونا، راه‌های تقویت توانمندی‌های ملی و تلاش‌های بین‌المللی برای پاسخگویی به پیامدهای آن را مورد بررسی قرار دادند.

شکری و هشام الدین حسین همچنین در خصوص تحولات مسأله فلسطین و تلاش‌ها برای تحقق صلح در خاورمیانه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

وزیر خارجه مصر بر اقدامات کشورش برای توقف تنش و برقراری آرامش در نوار غزه و همچنین تلاش‌های کنونی برای برقراری آتش بس بین دو طرف فلسطینی و اسرائیلی، تلاش‌های صورت گرفته جهت ازسرگیری روند مذاکرات به صورت فوری تأکید کرد.

دوطرف همچنین درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مهم و مورد توجه دو کشور گفت‌وگو کردند.

وزرای خارجه مصر و مالزی ابراز امیدواری کردند که ارتباط و سفرهای متقابل بین مقامات دو کشور در مرحله آتی به خاطر رایزنی و هماهنگی چه در سطح دو جانبه چه در چارچوب محافل بین‌المللی ادامه یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha