• سه‌شنبه / ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۳:۳۸
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1400031108451
  • خبرنگار : 50313

یک دبیر آموزش و پرورش فارس:

کرونا از عوامل افت تحصیلی‌ است/ والدین سختی کار معلمان را باور کردند

کرونا از عوامل افت تحصیلی‌ است/ والدین سختی کار معلمان را باور کردند

ایسنا/فارس یک دبیر آموزش و پرورش استان فارس گفت: شیوع همه‌گیری کرونا به همراه نبود زیرساخت‌های مناسب آموزش غیرحضوری را می‌توان از علل افت شدید تحصیلی دانش‌آموزان در مقاطع مختلف، دانست اما این موضوع را نمی‌توان به عنوان علت تامه محسوب کرد.

فرحناز نیکنام، در گفت و گو با ایسنا، گفت: همه‌گیری کووید-۱۹، همه بخش‌های جامعه را تحت تاثیر قرار داده و بیشترین اثرش را بر سبک زندگی داشته و یکی از مسائل مهم در این بخش، موضوع آموزش و تحصیل است.

او با یادآوری اینکه، آموزش و پرورش در ایران، با وقوع همه گیری کرونا، غافلگیر شد اما نسبت به بسیاری از کشورها، توانست، از ظرفیت موجود به خوبی استفاده کند، گفت: طراحی اپلیکیشنی برای آموزش مجازی در یک مدت نسبتا کوتاه، آماده سازی متون آموزشی، توسعه بستر ارتباط اینترنتی و ... را می‌توان از اقدامات خوب آموزش و پرورش دانست که البته در فارس، کمی جلوتر هم بودیم.

نیکنام در عین حال، عادلانه نبودن توزیع امکانات و ظرفیت‌های آموزش مجازی، ناتوانی مالی بسیاری از خانواده‌ها برای تامین تجهیزات آموزشی مورد نیاز، اشراف پائین بسیاری از والدین نسبت به متون درسی و ناتوانی و کم توانی در همراهی با دانش‌آموزان در فراگیری دروس، نبود امکان برقراری ارتباط تصویری با دانش آموزان، آماده نبودن کادر آموزشی برای ارائه دروس در فضای مجازی و ... را بخشی از مشکلات و دشواری‌ها طی دوران شیوع کرونا برشمرد.

این دبیر آموزش و پرورش استان فارس با یادآوری اینکه یکی از لطمات جدی شیوع کرونا، ریزش در تعداد دانش آموزان بود که عمدتا به دلیل دسترسی نداشتن به امکانات آموزشی حادث شد، گفت: طی سال‌های گذشته شاهد تلاش‌های زیادی برای کاهش جمعیت افراد باز مانده از تحصیل در کشور بودیم اما شیوع این همه گیری، به شکل نگران کننده‌ای بر این آمار افزوده است.

او با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی دقیق برای جذب بازماندگان از تحصیل به واسطه شیوع کرونا در سال‌های تحصیلی آینده، گفت: به طور قطع، همه گیری کرونا و اجبار در مجازی شدن آموزش، بحث پرورش را تحت تاثیر قرار داده و از طرفی منجر به افت شدید علمی دانش آموزان شده است.

نیکنام که باور دارد، دانش آموزان در این دوران، ضعف بارزی در ادبیات، آئین نگارش، انشا و فن بیان از خود بروز دادند، گفت: متاسفانه بعضا شاهد نشر برخی فایل‌های صوتی یا تصویری هستیم که ضعف در انشا، املا و فن بیان دانش آموزان را به سخره گرفته و دستمایه طنز قرار داده‌اند، این موضوع شاید برای زمانی بسیار کوتاه موجب تبسم مخاطب شود، اما تاثیری عمیق بر دانش آموزانی که مرتکب اشتباهات عمدتا سهوی شده‌اند خواهد داشت.

او با قبول اینکه بخشی از این ضعف، به سیستم آموزشی و آموزش‌های پایه دانش آموزان باز می‌گردد، گفت: بسیاری از مفاهیم خصوصا در دروس تخصصی نظیر ریاضیات، علوم، زیست شناسی، شیمی و ... در مقاطع تحصیلی بالاتر آموزش داده می‌شود و الزاما نمی‌توان مدعی بود که اشتباهات نگارشی یا بیانی دانش آموز، ریشه در دوران ابتدایی یا ضعف در آموزش ادبیات دارد.

نیکنام در عین حال بر لزوم بررسی دقیق علمی و کارشناسی در مورد مشکلات آموزشی، تاکید و خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش ایران، به حتم از توان علمی بالایی برخوردار است، نمود این توان را می‌توان در تعدد نخبگان حوزه‌های مختلف مهندسی، پزشکی، علوم انسانی و ... مشاهده کرد.

این دبیر آموزش و پرورش فارس، با ابراز این عقیده که شیوع همه‌گیری کرونا، عوایدی هم به دنبال داشت، گفت: یکی از مهمترین تاثیرات مثبت این همه گیری، ارتقاء توان کادر آموزشی در زمینه فعالیت در فضای مجازی، کاربری رایانه، تدوین شیوه‌های تدریس جدید، به کارگیری خلاقیت در عرصه آموزش و ... بود که به حتم یک رشد محسوب می‌شود.

نیکنام با بیان اینکه درگیر شدن والدین با مسائل تحصیلی دانش آموزان، یکی از نکات مثبت شیوع همه گیری کرونا بوده است، گفت: جدای از مصائبی که والدین به واسطه درگیر شدن با مسائل آموزشی فرزندانشان متحمل شدند، شیوع این همه‌گیری و مجازی شدن آموزش‌ها، منجر به تلاش والدین، خصوصا مادران برای ارتقاء توان علمی با هدف پاسخگویی مناسب به مطالبات فرزندانشان شد.

این دبیر آموزش و پرورش فارس گفت: یکی از موضوعات مهم در مواجهه مدارس با اولیا، این بود که والدین همواره کادر آموزشی را مقصر ناتوانی دانش آموز در یادگیری و رشد تحصیلی می‌دانستند، اما این تجربه ۱۵ ماهه به آنان نکاتی را اثبات کرد، یکی اینکه آموزش تا چه حد دشوار و استرس‌زا و انرژی بر است و دوم اینکه توان علمی و هوش تحصیلی فرزندانشان چقدر است؟

نیکنام، با یادآوری اینکه، طی دوران شیوع کرونا، همه حواس‌ها به تامین نیازهای تجهیزاتی دانش آموزان جلب شد، گفت: متاسفانه جامعه فراموش کرد که بخشی از جامعه بزرگ کادر آموزشی هم به دلایل مختلف، توان تامین این تجهیزات را ندارند؛ شاید این موضوع را فراموش کرده‌ایم که هنوز کارمندان آموزش و پرورش، در بخش‌های اداری و آموزشی، کمترین میزان حقوق و مزایا را نسبت به دیگر کارمندان دولت، دریافت می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.