• شنبه / ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ / ۰۴:۱۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1400031209070
  • خبرنگار : 71049

یوسف مولایی:

احیای برجام و مذاکرات با عربستان الزاماتی را به دولت آینده تحمیل می‌کند

احیای برجام و مذاکرات با عربستان الزاماتی را به دولت آینده تحمیل می‌کند

یک حقوقدان و کارشناس مسایل بین الملل گفت: از آنجایی که برجام و مذاکرات با عربستان در سطح نظام تصمیم گیری شده پیش بینی می شود که این دو مساله در دولت آینده دنبال شود اما معتقدم اولویت سیاست خارجی کشور باید مسایل منطقه و تنش زدایی از روابط و تعاملات با این کشورها باشد.

یوسف مولایی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اولویت‌های سیاست خارجی ایران در دولت آینده اظهار کرد: مثل همه کشورها اولویت ها در این بخش به خط و مشی و بینش سیاسی کسی که عهده دار دولت است بستگی دارد اما در ایران دستگاه سیاست خارجی تعیین کننده این خط و مشی نیست و در تعریف اولویت ها و ادامه آنها، تصمیم‌گیری ها در نهادهای دیگری اتخاذ می شود.

وی تصریح کرد: اما برای ما بیشتر تعامل با همه کشورهایی که به نوعی در عرصه جهانی ایفاگر نقش هستند، نیاز است هم چنین تعامل با کشورهای منطقه و همسایگان باید در اولویت باشد و ارتقا سطح مناسبات با کشورهایی که تعامل داریم نیز باید در دستور کار قرار گیرد. ممکن است با کشوری تنش نداشته باشیم، اما سطح مناسبات‌مان پایین است از این رو باید تلاش کرد که این مناسبات ارتقا یابد.

مولایی با بیان این که البته الان مذاکرات احیای برجام و نیز مذاکرات با عربستان در جریان است اظهار کرد: داریم برجام را دوباره فعال می کنیم و از طرفی مذاکرات با عربستان به عنوان کشور همسایه در جهتی دیگر در جریان است و اینها الزاماتی را به دولت آینده تحمیل می کند.

این حقوقدان ادامه داد: آن چیزی که در دنیا برای هر کشوری مهم است، دغدغه های امنیتی است و کشورها اولین انگیزه شان از برقراری مناسبات این است که امنیت خودشان را بالا ببرند و چون فعالیت هسته‌ای ایران با توجه به اتفاقاتی که برایش افتاده و به شورای امنیت این مساله ارجاع و قطعنامه‌های شورای امنیتی درباره آن صادر شده است، به عنوان یک موضوع امنیتی مطرح است بنا بر این بعید است بدون حل موضوع هسته‌ای، کشورها خیلی به توسعه همکاری هایشان در حوزه اقتصادی و فرهنگی و سیاسی با ایران تمایل نشان دهند.

وی در پاسخ به این مساله که آیا برجام را می توان از مساله توسعه همکاری ها با کشورهای همسایه و نیز مذاکرات با عربستان جدا کرد؟ گفت: برجام در رابطه با تنش میان ایران و عربستان نقش بازی می کند و پرونده هسته‌ای هم مساله امنیتی است. معتقدم تا در برجام به توافقی نرسیم و برای جامعه جهانی اطمینان لازم در این مورد ایجاد نکنیم نمی توانیم با عربستان به توافق برسیم و این نشدنی است.

مولایی خاطرنشان کرد: البته مذاکرات ایران و عربستان می تواند در حوزه هایی از جمله یمن دنبال شود و به نتایجی هم برسد اما اگر از این تعاملات و مذاکرات انتظار ارتقا سطح همکاری های دو جانبه و همکاری دو کشور در مناسبات بین المللی از جمله در حوزه نفت و انرژی را داریم نیاز است تا مساله هسته ای حل و فصل و برجام به نتیجه ای مشخص برسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۵ ۰۸:۲۳

افزایش مناسبات خصوصا با همسایگان بر مبنای منافع مشترک موجب تضعیف موقعیت نفوذ اجانب در منطقه است ، از نگاه امنیتی و مبارزه با تروریست شاید عربستانی ها ( در مواردی حامی تروریست بودند ) همکاری مطمئنی نخواهد بود اما در زمینه اقتصادی و خودکفایی منطقه از واردات اجنبی می تواند راهگشا باشد.

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۵ ۱۱:۲۲

پس تمام‌مسائل از جمله روابت با کشورهای همسایه به برجام بستگی دارد. و برجام‌سیاست نظام بوده و هست و انجام شدن یا نشدن نه پیروزی برای روحانی بود و نه شکست.

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۵ ۱۱:۵۰

برای همین دلیل می گوییم که مذاکرات را قطع کنند . طرف های مذاکره کننده قصد دارند با تحمیل خواسته های خود به ایران ؛ تضمینی برای خود کسب کنند و دولت آینده ایران را دست بسته و در فشار قرار بدهند . در این شرایط مذاکره کار عقلانی نیست و بدور از حرفه ای گری سیاسی است

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۵ ۱۲:۵۴

کاملادرسته

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۵ ۱۳:۰۷

با حدس گمان تعیین وظیفه برای دولت آینده عین راه رفتن آدم کور در اتوبان است.

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۵ ۱۳:۵۵

اینترنت کشور ما آنقدر بازی در می آورد که نمیتوانیم بیش از شصت ثانیه نظر تایپ کنیم

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۵ ۱۳:۵۹

بعضی از دوستان چقدر زود مسائل حساس را تجزیه و تحلیل میکنند و به نتیجه میرسانند .تعامل با کشورهای منطقه که ۴۳ سال آمریکا و اروپا در گوش آنها ایران هراسی را خوانده و بر قلبشان حک کرده درست مثل آدمی میماند که درست نمی تواند شنا کند .اما ادعای شنا در اقیانوس را دارد

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۵ ۱۴:۳۸

چاره ای جز مذاکره پیش رو نداریم اگر می خواهیم زندگی کنیم بایدبادنیا سرسازش ودادوستدداشته باشیم ،نه جنگ ودرگیری .که درحالت اول شایدبتوانیم سهمی از امکانات بگیریم ودرحالت دوم جز خسارت وناراحتی حاصلی نداریم.تیم مذاکره کننده ایران باتمام محدودیت هاو موانع سرراه وتصمیم گیربالادستی خوب عمل کرده اند این بالادستی است که باید منافع ملی رابرا اوهام ومنیت وبدبینی ترجیح دهد وبرای تیم میدان عمل وتصمیم‌درخور قائل شودتامردم کشور آثار تلاش تیم نمایندگی کشورشان راعملا مشاهده نمایند

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۶ ۱۳:۰۳

ازباریدن باران تارشدگیاهان همه به برجام بستگی داره هرکسی این حرفهارو زدمزدورامریکاست