• جمعه / ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۴:۵۲
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1400031410632
  • خبرنگار : 71641

پیشنهاد به دولت بعد برای بهبود کسب‌وکار

پیشنهاد به دولت بعد برای بهبود کسب‌وکار

رئیس مرکز بهبود محیط کسب‌وکار در وزارت اقتصاد خطاب به دولت بعدی، راهکارهایی برای بهبود محیط کسب‌وکار و نظام مجوزدهی کشور مطرح کرد. 

علی فیروزی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه اصلاح محیط کسب‌وکار روی کاغذ جذاب است، گفت: اما زمانی که بهبود محیط کسب‌وکار را در عمل مورد بررسی قرار می‌دهید، پژوهش‌ها نشان می‌دهد که معادل ۵۱ درصد خدماتی که دولت به مردم ارائه می‌دهد از جنس مجوز است و اگر ۱۰ درصد این مجوزها حذف شود، باید پنج درصد هرم بروکراسی دولت را کم کنید و پست‌هایی چون معاون وزیر، مدیر کل و ... در دولت حذف شود که در این نقطه بهبود فضای کسب‌وکار وارد فضای سیاسی می‌شود. 

وی افزود: مسائلی که سیاسی می‌شوند هر چقدر زمان بگذرد، بیشتر سیاسی می‌شوند و از جنبه‌های تخصصی آن کم می‌شود که بهبود فضای کسب‌وکار در ابتدای فعالیت دولت آینده با مقاومت کمتری مواجه می‌شود. در نتیجه، دولت آینده برای بهبود محیط کسب‌وکار فرصتی کمی دارد که باید طی شش ماه تا یکسال در این زمینه اقدام کند. 

فیروزی ادامه داد: دولت آینده باید گفتمان مقررات زایی را تغییر دهد و آن را هزینه دار کند؛ به گونه‌ای که به سمتی حرکت کند که از دولت نگهبان به دولت باغبان برود و نظارت‌ها به جای اینکه پیشینی باشد، پسینی شود. همچنین، دولت آینده باید سیستم‌های اصلاح شونده در سازمان‌های خود ایجاد کند که به منظور تحقق آن باید تخلف از قوانین را هزینه دار کرد. 


رئیس مرکز بهبود محیط کسب‌وکار گفت: دولت آینده اگر می‌خواهد به نظام مجوزدهی سروسامان ببخشد، باید جنس سازمان‌های خود را به سازمان‌های خود اصلاح شونده تغییر دهد و موتور مقررات زایی را خاموش کند تا هر کسی نتواند مقررات، مصوبه، دستورالعمل و قانون جدید ایجاد کند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۳-۳۱ ۰۸:۳۹

با سلام دولت جدید بایستی طرح خدمت 35 سال برای دارندگان مدرک فوق لیسانس را حذف کند با این عمل 1- اشتغال جوانان 2- جوان سازی دولت 3- با پاداش و مزایای یک کارمند بالای 30 سال خدمت می توان 4نفر جوان بیکار را استخدام نمود. چه تفاوتی بین لیسانس و فوق لیسانس وجود دارد که لیسانس با 30 سال و فوق لیسانس با 35 سال بازنشسته شوند

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۰۶ ۱۸:۴۰

من با اطمینان اعتقاد دارم که رئیس جمهور اگر بخواهد از وقایع کشور به درستی باخبر شود و راهکارهای عملی برای حل مشکلات بیابد و از شر بله قربان گوها دور شده و به دولتی بدل شود که فقط بگوید "شد" نه اینکه بگوید "باید شود" باید علاوه بر انتخاب مشاورانی متخصص و تحصیل کرده باتجربه در تمام رشته ها مشاورانی نیز از میان افراد کوچه و بازار در زمینه های مختلف داشته باشد. چرا که این افراد صحیح ترین اطلاعات را از مسائل و مشکلات کشور در اختیار دولت قرار خواهندداد. البته این مشوران باید تا به مشاوران "بله قربان گو" بدل نشده اند تغییر کرده و جایگزین شوند