• شنبه / ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۵:۱۹
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1400031511022
  • خبرنگار : 71573

هدایت‌الله بهبودی عنوان کرد

سختی نوشتن درباره امام خمینی (ره)

سختی نوشتن درباره امام خمینی (ره)

هدایت‌الله بهبودی از سختی نوشتن درباره امام خمینی (ره) گفت و سکوت امام درباره زندگی خودشان را یکی از دلایل این موضوع برشمرد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، همزمان با سی‌ودومین سالروز ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی به همت محافل قرآنی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محفل قرآنی «رهرو قرآن» با سخنرانی علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد و هدایت‌الله بهبودی، نویسنده کتاب «الف لام خمینی» همراه با تلاوت قرآن توسط قاریان بین‌المللی به میزبانی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم در بیت حضرت امام خمینی (قدس سره) در قم به صورت مجازی برگزار شد.

علیرضا مختارپور در این محفل قرآنی ضمن تسلیت سالگرد ارتحال امام خمینی (قدس سره) به یکی از مبانی و ابعاد معرفتی ایشان اشاره کرد و گفت: حضرت امام (قدس سره) در ۲۹ شهریور سال ۱۳۶۱ در پیامی به زائران بیت الله الحرام خطاب به مسلمانان جهان فرمودند: «اگر مسلمانان جهان‌ ‌به انگیزه انبیا ـ علیهم السلام ـ که عصاره آن در آخرین کتاب انسان‌ساز، قرآن کریم، این‌ ‌کتاب هدایت ـ که از مبدأ نور ‌ «اَلله ُ نُورُ السَّمواتِ وَالاْرْضِ» به مشکات قلب نورانی خاتم الرسل‌ -صلی الله علیه و آله و سلم - تابش کرد تا قلوب انسان‌ها را از حجاب‌های ظلمت و نور ‌برهاند و عالم را نور علی نور کند ـ پی برند و به اقیانوس نور متصل شوند...».

او افزود: در این عبارت چند نکته قرآنی هست. خداوند متعال در قرآن خود را نور عالم نامیده است: «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ». در آیاتی هم که به کتاب‌های آسمانی اشاره شده به نور بودن آن‌ها نیز اشاره شده است. مثلا در آیه ۴۴ سوره مائده آمده است: «إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْرَاةَ فِیهَا هُدًی وَنُورٌ» در ادامه آیه ۴۶ آمده است: «وَآتَیْنَاهُ الْإِنْجِیلَ فِیهِ هُدًی وَنُورٌ». در آیه ۲۵ سوره فاطر هم چنین آمده است: «جَاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَیِّنَاتِ وَبِالزُّبُرِ وَبِالْکِتَابِ الْمُنِیرِ». علاوه بر این در آیه ۱۵ سوره مائده هم چنین ذکر شده است: «قَدْ جَاءَکُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَکِتَابٌ مُبِینٌ».


دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی در ادامه با اشاره به این‌که حتی پیامبران الهی در قرآن به صفت نور متصف شدند، بیان کرد: در آیه ۸ سوره تغابن به مؤمنین و مسلمانان و انسان‌ها دستور داده می‌شود: «فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالنُّورِ الَّذِی أَنْزَلْنَا» یعنی ما نور را نازل کردیم ایمان بیاورید. در آیه ۱۵۷ سوره اعراف هم آمده است: «فَالَّذِینَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِی أُنْزِلَ مَعَهُ أُولَٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ». در آیه ۱۷۴ سوره نساء هم آمده است: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَکُمْ بُرْهَانٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَأَنْزَلْنَا إِلَیْکُمْ نُورًا مُبِینًا» به این معنی که برای هدایت شما از جانب خدا برهانی (محکم) آمد، و نوری تابان به شما فرستادیم. بنابراین خداوند، انبیا و کتاب‌های آسمانی نور بیان شده‌اند. هدف انبیا بر اساس آیه ۱۱ سوره طلاق: «لِیُخْرِجَ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ» است. خداوند همچنین در آیه ۲۵۷ سوره بقره خود را سرپرست و ولی مؤمنان معرفی کرده و در موردشان این‌طور می‌گوید: «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ» خداوند کسانی که به سرپرستی او آمدند به سوی نور هدایت می‌کند. نقطه مقابل آن هم وجود دارد؛ کسانی را که منکر سرپرستی او می‌شوند از نور به سمت طاغوت هدایت می‌کند: «وَالَّذِینَ کَفَرُوا أَوْلِیَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ».

مختارپور گفت: بر سیاق همین محتوا دشمنان و مخالفان راه هدایت چه کسانی هستند؟ طبق آیه ۳۲ سوره توبه «یُرِیدُونَ أَنْ یُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ» کسانی هستند که می‌خواهند نور خدا را با حرف‌هایشان خاموش کنند. در آیه‌های مختلف این معنی تکرار شده است. جالب این است که در آیه ۸ سوره تحریم دعای مؤمنان دعای نور است:‌ «رَبَّنَا أَتْمِمْ لَنَا نُورَنَا وَاغْفِرْ لَنَا» بنابراین می‌بینید که تمام ابعاد و مراتب هستی مطابق معارف قرآنی تکمیل شده به نور است.

او با خوانش مجدد جملات حضرت امام خمینی (ره) گفت: تأکید رهبر کبیر انقلاب اسلامی بر نور در این جملات ناظر بر همین معانی است و ناشی از نگاه بلند ایشان است.

همچنین هدایت‌الله بهبودی نویسنده کتاب «الف لام خمینی» در ارتباطی مجازی گفت: ‌واقعیت این است که برای من امکان دستیابی به مراتب وجودی حضرت امام (که زندگی ایشان را در عالم وحدانی در بر می‌گیرد) نبود و کتابی که به نام «الف لام خمینی» به رشته قلم درآمد به جهان کثرت ایشان پرداخته و زندگی و زمانه آن شخصیت را از خاندان ایشان آغاز می‌کند و تا پیروزی انقلاب پی می‌گیرد.


او افزود: پرداختن به این جهان ملموس توسط یک پژوهشگر تاریخ کار آسانی نبوده و نیست. یکی از علت‌های آن سکوت امام درباره زندگی خودشان است و آن‌چه از زبان ایشان در مورد خودشان باشد از یک ستون هم تجاوز نمی‌کند.


نویسنده کتاب «الف لام خمینی» اظهار کرد: ما برای پرداختن به زندگی این مرد با دو دوره متفاوت و از یک جهت سخت مواجه بودیم؛ دوره‌ای که در فقدان اطلاعات و داده‌ها می‌گذشت، یعنی تولد تا شروع نهضت در سال ۱۳۴۱. از طرف دیگر از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۵۷ با فراوانی اطلاعات مواجه بودیم و از این نظر حقیقت‌یابی و جست‌وجوی اطلاعات درست کاری بسیار دشوار بود. 


بهبودی تأکید کرد: با این حال آنچه در این کتاب آمد موجب شد تا هم مجامع رسمی و هم نظر علاقه‌مندان شخصیت ایشان را جلب کند که خداوند را شاکرم.

این پژوهشگر تاریخ افزود: زندگی امام دو وجه متفاوت دارد. پیش از اوایل دهه ۱۳۲۰ زندگی ایشان در عالم وحدت گذشته و بعد از سال ۱۳۲۲-۱۳۲۳ وارد جهان کثرت شده و ایشان با جریانات روز مواجه شده است. با این حال تمنای وجودی ایشان برای برخورداری از یک انزوا همچنان تا رحلت آیت‌الله بروجردی ادامه داشت. بعد از آن به دلیل شکسته شدن احکام دینی توسط حاکمیت طاغوت ایشان مجبور به حضور در اجتماع و سیاست شد. این رویکرد نه تنها موقتی نبود، بلکه در سال ۱۳۵۷ برگی از تاریخ ایران، تاریخ منطقه و تاریخ جهان را ورق زد و هر روز که از رحلت ایشان فاصله می‌گیریم، تاثیر آمد و رفت ایشان را بیشتر احساس می‌کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.