• دوشنبه / ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۴:۲۳
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1400031712085
  • خبرنگار : 71640

نشست «تحول و توسعه در دولت مردمی، ایران قوی» برگزار شد

نشست «تحول و توسعه در دولت مردمی، ایران قوی» برگزار شد

یک عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: بیکاری آنقدر به مردم فشار آورده که ۱/۵ میلیون نفر از کسانی که دنبال کار بودند، ناامید و خانه‌نشین شدند و تک رقمی شدن نرخ بیکاری به خاطر ناامیدکردن مردم است نه ایجاد شغل.

به گزارش ایسنا، نشست «تحول و توسعه در دولت مردمی، ایران قوی» در دانشگاه شهید بهشتی تهران توسط ستاد دانشجویی نسل تحول حامیان آیت‌الله ابراهیم رئیسی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد. 

در این نشست محمد مهدی زاهدی، وزیر علوم دولت نهم و از نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی در ارتباط با حوزه علوم و تحقیقات با بیان اینکه قرار بود در پایان برنامه چشم انداز در سال ۱۴۰۴ به افق‌های تعیین شده برسیم گفت: در هشت سالی که گذشت ببینید چه بر سر آموزش عالی کشور آورده شد، برخی پسرفت‌ها و توقف‌ها و ناملایمات موجب شد که حتی اگر دولت انقلابی سر کار بیاید نتوانیم به اهداف تصویب شده در چشم انداز برسیم.

زاهدی افزود: قرار بود در چشم انداز ۱۴۰۴ حداقل ۲۰ هزار شرکت دانش بنیان داشته باشیم و با اختصاص ۴ درصد تولید ناخالص ملی به حوزه پژوهش دسترسی پیدا کنیم و حتی در برنامه ششم باید به سه درصد برسیم. همچنین قرار بود اقتصاد دانش بنیان جایگزین اقتصاد خام‌فروشی شود و در حوزه نوآوری به مقام اول منطقه برسیم که در مقالات آن را خلاصه کردیم و دلمان را خوش کردیم در تولید مقاله در منطقه اول هستیم و فقط به گوشه‌ای اکتفا کردیم در حالی که مقصود این نبود.

وی با بیان اینکه قرار بود سند اسلامی شدن دانشگاه که در واقع سند تحول فناوری است پیاده شود گفت: اکنون ببینید چه اتفاقی در دانشگاه‌ها افتاده، قرار بود فارغ‌التحصیلان کارآفرین باشند اما خیلی از آن‌ها بیکار هستند، حتی در آموزش مهارتی در دانشگاه‌ها پسرفت داشتیم. همچنین قرار بود ۸۰ طرح کلان ملی اجرا شود اما عقیم ماند و بودجه‌ای به این طرح‌ها اختصاص پیدا نکرد در حالیکه اگر این طرح‌ها اجرا می‌شد یک تحول عظیم ایجاد می‌شد.

زاهدی با بیان اینکه قرار بود در حوزه نفتی از حیث تجهیزات برای اکتشافات و غیره خودکفا شویم اما اکنون چه اتفاقی افتاده است؟ گفت: مسائل ناگوار دیگری در حوزه مدیران دانشگاهی اتفاق افتاد و سیاست بازی در دانشگاه‌ها حاکم شد، ما با سیاست در دانشگاه‌ها مخالف نیستیم اما سیاست‌بازی نباید اصل قرار بگیرد و متاسفانه با مدیرانی مواجه شدیم که چه در حوزه علمی و چه در حوزه سیاسی و حتی دین و مذهب خواسته یا ناخواسته صدماتی وارد کردند.

وزیر سابق علوم با بیان این‌که باید دولتمردان پاسخ دهند که چرا خود را وقف مذاکره بیهوده با غرب کردند و حاضر نشدند برای استقلال کشور در حوزه علم و فناوری سرمایه گذاری کنند چنین ابراز عقیده کرد: حتی فناوری‌ نانو را کمرنگ کردیم و از آن حمایت واقعی نشد، در حوزه دفاعی بودجه‌ها درست دادده نشد تا تحقیقات را توسعه دهیم، حتی از شهید فخری‌زاده حفاظت لازم را انجام ندادیم و حتی از نطنز به عنوان مکان شاخص هسته‌ای خوب محافظت نکردیم و اسناد هسته‌ای ما لو رفت که به حوزه فناوری ضربه جدی وارد کرد.

وی با بیان اینکه دنیای کنونی دنیای حکمرانی دیجیتال است و ناگزیریم به آن سمت حرکت کنیم گفت: در حکمرانی دیجیتال مسئله آموزش بسیار مهم است اما حاضر نشدیم واژه آموزش سکویی را وارد ادبیات علمی کشور کنیم و در قرن ۲۱ هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم.

زاهدی در پایان گفت: ما دولت تحول می خواهیم و به دولت و وزیری نیاز داریم که حوزه علم و فناوری را درک کنند و باور داشته باشند و بدانند با ساختارهای فعلی نمی‌توانیم به تحول برسیم.

در ادامه این نشست ، داوود منظور عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) درباره حوزه اقتصاد گفت: مشخص است که ما به لحاظ اقتصادی در شرایط نامساعدی قرار داریم و یکی از نگرانی‌های مهم دغدغه‌های اقتصادی و معیشتی است و همین مسئله محور اصلی دولت آینده است. آن‌چه بر سر اقتصاد آمده به ویژه در دهه ۹۰ که آن را دهه «فرصت‌سوزی» می‌دانم معلول مشکلات زمینه‌ای است که در چهار دهه اخیر وجود داشته و در دهه ۹۰ نمایان شده؛ بنابراین تغییر ریل اقتصادی ضرورت دارد و ادامه روند گذشته شرایط را شکننده می‌کند.

وی با بیان اینکه آنچه رخ داده یا معلول فهم نادرست از پدیده های اقتصادی یا معلول تعارض منافع است که منجر به تصمیمات ناصواب می‌شود گفت: گاهی در اقتصاد دچار کج فهمی می‌شویم و نظریه اقتصادی درست را نادیده و تصمیمات اشتباه می‌گیریم به عنوان مثال کاملاً مشخص است با تزریق ارز ۴۲۰۰ تومانی نمیتوانیم رفاه تامین کنیم و از ذخایر ارزی صیانت کنیم.

منظور در ارتباط با نرخ سود بانکی گفت: ابربدهکاران بانکی که منابع اصلی بانک را تصرف کردند از نرخ سود پایین دفاع می‌کنند از آن طرف برخی از اقتصاددانان نیز از نرخ سود پایین دفاع می‌کنند و می گویند نرخ سود پایین باعث کاهش تورم می‌شود اما کسانی که این دیدگاه را دارند که می شود با نرخ سود پایین تورم را کنترل کرد نادرست فکر می‌کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه آنچه در چهار دهه گذشته اتفاق افتاد که به آن ناترازی های اقتصادی می‌گوییم معلول تصمیم‌های غلط تکرار شده است گفت: اصلاح اقتصاد نیازمند شهامت در تصمیم‌گیری و اراده انجام تصمیم‌های درست است و مشاوران اقتصادی آیت‌الله رئیسی برنامه جامعی را طراحی کردند که در آن بر اساس آسیب‌شناسی‌های انجام شده هدف گذاری‌هایی برای ۴ سال آینده در نظر گرفته شده است و ما اکنون اقتصادی را تحویل میگیریم که با بیش از ده ناترازی بزرگ اقتصادی در آن روبرو هستیم و رفع این ناترازی‌ها در ۴ سال بسیار دشوار است اما برنامه‌ای را برای آن تدوین کرده‌ایم.

وی در ارتباط با بازار کار گفت: در سال حدود یک میلیون نفر به بازار کار اضافه می‌شوند و طبق آمار رسمی ۳/۲ میلیون و طبق آمار غیر رسمی بیش از ۷ میلیون بیکار داریم. آنچه در ۸ سال اخیر اتفاق افتاد این است که از ۲۱ میلیون شاغل به ۲۳ میلیون شاغل رسیدیم و سوال من این است که آیا با این میزان می‌توان پاسخگوی بازار کار بود؟ نرخ بیکاری در جمعیت جوان بیش از دو برابر بیکاری کل است و جمعیت هدف از بیشترین بیکاری رنج می‌برند. تحول در این عرصه منوط به تحول تولید است اما آنچه اتفاق افتاده این است که بالغ بر ۱۵ هزار کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل وجود دارد و باید برای اولین کار آن‌ها را فعال کرد.

منظور در ارتباط با معادن نیز گفت: در مورد معادن از ۱۰ هزار معدن ۵ هزار معدن غیرفعال است یعنی پروانه بهره‌برداری صادر شده اما مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و متاسفانه در واگذاری پروانه‌ها مزایده اتفاق نیفتاد و بر اساس روابط رانتی واگذاری‌ها انجام شد و این ها همان تصمیمات نادرستی است که اقتصاد را قفل کرده و اقتصاد در گروگان کسانی است که از فرصت‌های رانتی توانستند بهره‌مند شوند.

این استاد دانشگاه در ارتباط با معوقات بانکی گفت: ۱۷۰ هزار میلیارد تومان معوقات بانکی وجود دارد و بانک مرکزی به نقش نظارتی خودش در این حوزه عمل نکرده، اغلب بانک‌های ما بر اساس استانداردها ورشکسته هستند پس ما نیازمند تحول در این عرصه هستیم در بازار سرمایه نیز یک مرتبه ۵۰ درصد ارزش بازار افت می‌کند و در اینجا کسانی که سرمایه‌های بزرگ دارند در بازار سرمایه جریان‌سازی انجام می‌دهند به طوری که تعداد ۱۷ نفر در سال گذشته بیش از هزار میلیارد تومان سود کردند و این‌ها عدم تعادل‌هایی است که در نتیجه خلاء تئوری و تعارض منافع رخ می‌دهد، دولت امروز بدهکار است و در سه سال گذشته منابع خود را از طریق اوراق بدهی تامین کرده است.

وی در پایان در مورد بیکاری نیز گفت: بیکاری آنقدر به مردم فشار آورده که ۱/۵ میلیون نفر از کسانی که دنبال کار بودند ناامید و خانه‌نشین شدند و تک رقمی شدن نرخ بیکاری به خاطر ناامیدکردن مردم است نه ایجاد شغل. همچنین در بین ۱۶۰ کشور نیز رتبه ۱۳۰ را در محیط کسب و کار داریم و باید تلاش کنیم مجوزها را به دست ذینفعان ندهیم زیرا معلوم است که آن‌ها مجوز فعالیت نمی‌دهند.

در ادامه غلامرضا خواجه سروری، معاون وزیر علوم دولت دهم و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ارتباط با حوزه علوم سیاسی و سیاست خارجی دولت آینده گفت: در دولت آینده از عمق استراتژیکی که به مدد سردار سلیمانی و سیاست منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایجاد شده برای تامین منافع ملی استفاده خواهد شد. زیاد شنیدید که ما امروز عراق، سوریه، لبنان و... را داریم اما از آن استفاده نمی‌کنیم در حالی که روسای این کشورها خواستار این هستند که قدرت نرم جمهوری اسلامی وجود داشته باشند اما این امر مورد بی توجهی قرار گرفته است.

وی افزود: متاسفانه دولت های ۱۱ و ۱۲ در سیاست خارجی دنبال التماس بودند که این امر موجب سرشکستگی می‌شود و در برجام نمونه این سرشکستگی را دیدیم.

خواجه سروری ادامه داد: اتهامی که معمولاً به نیروهای ارزشی زده می‌شود این است که آن‌ها اهل مذاکره نیستند اما دولت آینده حتما اهل مذاکره است ولی نه با تیم مذاکره کننده ای که هیچ دلبستگی به این آب و خاک ندارد و دلبستگیش به جهان غرب است، ما شاهد بودیم که وزیر خارجه کنونی بارها و بارها در مجلس معتقد بودند که در برجام گفته شده تمام تحریم‌ها به نفع منافع ملی لغو می‌شود اما این کلمه هیچ جا در برجام گفته نشد.

وی در پایان گفت: در دولت آینده برنامه این است از فرصت‌هایی که به مدد تولید، شهدا و همت مردم ایجاد شده برای پیشرفت ایران اسلامی بهره ببرد. به ذهنمان نیاید که ما قرار است کار استعمارگرانه انجام دهیم بلکه قرار است رابطه متقابل و دو طرفه بر اساس احترام به حقوق متقابل با کشورها داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha