• دوشنبه / ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۴:۲۹
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400031712094
  • خبرنگار : 50446

رئیس شورای شهر همدان:

پارکینگ سینای همدان از میراث فرهنگی تأییدیه گرفته است

پارکینگ سینای همدان از میراث فرهنگی تأییدیه گرفته است
عکس تزئینی است

ایسنا/همدان رئیس شورای اسلامی شهر همدان در پاسخ به ادعای میراث فرهنگی مبنی بر اینکه «پارکینگ‌های سینا و آقاجانی‌بیگ پرونده ثبت جهانی منظر تاریخی هگمتانه تا همدان را به خطر انداخته‌اند»، گفت: برای پارکینگ سینا پروانه ساختمانی صادر کردیم و از مدیرکل میراث فرهنگی وقت نیز تأییدیه گرفتیم، برای پارکینگ آقاجانی بیگ نیز مصوبه اخذ شده است‌.

سیدمسعود عسگریان در نشست «ارزیابی عملکرد پنجمین دوره شورای اسلامی شهر همدان در حوزه میراث فرهنگی» که در دفتر ایسنا برگزار شد، با اشاره به اینکه شورا نگاه دقیق، کارشناسانه و مسئولانه در حوزه‌های میراث فرهنگی دارد، اظهار کرد: میراث فرهنگی از هر جهت مهم است و نوع نگاه به میراث فرهنگی باید همسو با منافع مردم باشد.

وی بیان کرد: باید برای هر طرح اجرایی یک مطالعات اولیه داشته باشیم و دستگاه‌های متولی موظف هستند برنامه‌های تهیه شده خود را به شورا ارائه بدهند تا شورا هماهنگی‌های لازم را با شهرداری در رابطه با ایجاد تسهیلات برای شهروندان، در مناطق مختلف ایجاد کند.

وی توضیح داد: می‌توانیم با طرح‌هایی که مورد تأیید و اقدام میراث فرهنگی است به دستگاه هیئت متولی شهرداری و مدیریت شهری تمهیداتی در بحث عوارض و ضوابط شهرسازی برای فضاهای حفاظتی که مردم متقاضی احداث آنها هستند، ایجاد کنیم.

عسگریان افزود: مثلاً اگر قرار است در یک مسیر مشخص شهرداری پروانه ساختمانی معین برای شهروندان شهر اعطاء کند، در مسیرها و محلاتی که اماکن واجد ارزش داریم، طبق اعلام میراث با توجه به قرائنی که شهرداری، شورای شهر و اساساً مسئولان متولی تدوین ضوابط دارند، ضوابط خاص برای سایر شهروندان منافعی را مدنظر دارند و به علت آن بنای میراثی که قرار است از دست بدهند منافع مختصری برای جبران بخشی از ضرر و زیان شهروندان لحاظ کنند و خوشبختانه این اقدامات انجام شده و هماهنگی‌هایی که باید بین دستگاه‌های متولی و شورای شهر وجود داشته باشد، در شورای پنجم در حد قابل قبولی انجام شده است.

وی با بیان اینکه مباحث و تدوین ضوابط بافت تاریخی یکی از این موارد بوده است و یک مورد مشابه طرح تاریخی تهیه و در صحن شورا پیگیری و توضیحاتی به ناظران داده شد، تصریح کرد: تاکنون منتظر هستیم که مشاور طرح نهایی به بررسی شورای شهر و مدیریت شهری برسد و بتوانیم آنچه مدنظر دستگاه اجرایی میراث فرهنگی است، برای تسهیل در امور اهالی ساکن در بافت تاریخی تهیه و مصوبه‌های لازم را اجرا کنیم.

عسگریان با استناد به بند ۳۴ ماده ۸۰ قانون شهرداری ها، هر طرحی که تهیه می شود و قرار است در شهر اجرا شود و به هر علت با منافع مردم سروکار دارد باید در شورای شهر به تصویب برسد، مطرح کرد: اولویت در بحث رعایت ضوابط و مقررات است که هم از سوی میراث فرهنگی و هم از سوی شهرداری و هم از سوی مدیران ارشد استان بر روی این موضوع تأکید شده است.

این عضو شورای شهر همدان مطرح کرد: شورای شهر سعی کرد در همین راستا حمایت‌های خوبی از حوزه میراث داشته باشد، از طرفی همه در قبال مراکز واجد ارزش و موضوعات مربوط به میراث فرهنگی نقش بسزایی داریم و باید در تصمیم ‌گیری‌های خود ضوابط و مقررات را لحاظ کنیم.

وی اضافه کرد: در این مسیر شورای شهر، میراث فرهنگی و شهرداری با هم در تعامل بوده اند و در راستای تأمین منافع مردم وظایفی داریم که از حد مشخص عبور نکردیم و سعی کردیم همزمان ضوابط مقررات و منافع مردم را یکجا درنظر بگیریم.

رئیس شورای شهر همدان با بیان اینکه طرح ساماندهی بافت تاریخی بازار توسط شهرداری و بنا بر تأکید استانداری و میراث فرهنگی در حال تهیه است، مطرح کرد: آمار مشارکت و هم اندیشی بین میراث، شهرداری و شورای شهر بالای ۹۰ درصد بوده است‌.

رئیس شورای شهر همدان با بیان اینکه طرح ساماندهی بافت تاریخی بازار توسط شهرداری و بنا بر تأکید استانداری و میراث فرهنگی در حال تهیه است، مطرح کرد: آمار مشارکت و هم اندیشی بین میراث، شهرداری و شورای شهر بالای ۹۰ درصد بوده است‌.

وی شرح داد: ضوابطی که برای بافت تاریخی ارائه شده در کمیسیون ماده ۵ به تصویب رسیده و برای همه فصل الخطاب است؛ به عنوان مثال قصد داشتیم برای تعرفه عوارض محلی سال ۱۴۰۰ ضوابط تشریحی برای بافت تاریخی تصویب کنیم و یا اینکه کسانی که می‌توانستند ارتفاع شش متر مجوز بگیرند در حال حاضر سه طبقه شده و عوارضشان نصف می‌شود.

عسگریان مطرح کرد: فرمول‌هایی که در شورا استفاده می‌شود فرمول عوارضی براساس ارتفاع و تراکم است و قرار شد به محض رسیدن ضوابط به دست ما اصلاحیه‌ای در حوزه قانون در پی رفع موانع تولید برای بافت تاریخی بدهیم و برای مردم و ساکنان آنجا تمهیدات و تسهیلاتی در باب عوارض دوطرفه داشته باشیم که بهتر و بیشتر ضوابط میراث فرهنگی پذیرفته شود.

وی در پاسخ به مسائل مطرح شده توسط مدیرکل میراث فرهنگی استان گفت: نگاه شهرداری در ایجاد تعامل و همکاری با میراث مثبت بوده و همسویی شهرداری و میراث فرهنگی بین ۷۰ تا ۸۰ درصد است و باقی آن به علت اختلاف سلیقه، طرح‌ها، ضوابط و مقررات دستگاه‌های اجرایی است.

رئیس شورای شهر همدان اظهار کرد: میراث فرهنگی اگر می‌خواهد برای موزه میدان امام(ره) از ظرفیت مالی و عملکردی شهرداری استفاده کند همچنان که در سال گذشته و امسال بنا به درخواست آنها ۱۵ میلیارد تومان اعتبار گذاشتیم.

وی با اشاره به اینکه قرار نیست هر طرحی که مشاور ارائه داد بدون بررسی دقیق تأیید شود، افزود: حداقل یکسال است که طرح‌های بافت کبابیان در رفت وآمد است و امسال هم برای آن اعتبار گذاشتیم، به محض اینکه طرح آماده شود سازمان عمران شهرداری باید نسبت به احداث آن اقدام کند.

عسگریان درباره احیای خانه‌های قدیمی مطرح کرد: در این مورد طرحی تهیه شد که ایراداتی به آن وارد بود، به عبارتی باید بدانیم که شورای شهر همدان است نه شورای شهرداری همدان.

وی درباره طرح حفاظتی میراث فرهنگی هم گفت: مقرر شد این طرح تا شب عید اجرا شود اما در پی اعتراض مردم به دادستان به عنوان مدعی العموم و به عنوان کسی که اشراف کامل بر روی قوانین و مقررات دارند، نامه‌ای در تاریخ ۹۹/۱۲/۲۴ خطاب به معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری همدان ارسال شد که براساس طرح تفصیلی موجود عمل کند.

این عضو شورای شهر همدان با تأکید بر اینکه در مورد این مسئله مقام قضائی دستور داده است، یادآور شد، میراث فرهنگی می‌توانست با دادستان همدان صحبت کند و بخواهد ضوابط موجود اعمال شود.

عسگریان در رابطه با مسائل مطرح شده در مورد پارکینگ سینا توضیح داد: برای پارکینگ سینا پروانه ساختمانی صادر کردیم و از مدیرکل میراث فرهنگی وقت نیز تأییدیه گرفتیم، برای پارکینگ آقاجانی بیگ نیز مصوبه اخذ شده است‌.

عسگریان در رابطه با مسائل مطرح شده در مورد پارکینگ سینا توضیح داد: برای پارکینگ سینا پروانه ساختمانی صادر کردیم و از مدیرکل میراث فرهنگی وقت نیز تأییدیه گرفتیم، برای پارکینگ آقاجانی بیگ نیز مصوبه اخذ شده است‌.

وی با اشاره به امضای مصوبه‌ای با مضمون حفظ بافت تاریخی، مطرح کرد: بحثی که مطرح می شود رفت و آمد مردم در کوچه پس کوچه‌های باریک و کم عرض است، ما نمی‌توانیم در این بافت بازار را تعطیل کنیم چراکه امروز دیگر حضور و بروز ماشین در این معابر کم عرض تاریخی مشهور و ملموس است و در مقابل هم نمی‌توانیم منکر نیاز پارکینگ برای ماشین شویم و بالاخره پارکینگ برای این حجم از ماشین لازم است و این اقدامات مراحل قانونی و اجرایی را طی کرده و خودسرانه در این شهر ساخته نشده و براساس طرح تفصیلی عمل می‌کند.

وی با توجه به اینکه اولویت در پروژه‌های نیمه تمام است، گفت: به علت اینکه پروژه های نیمه تمام در شهر وجود دارد از شروع پروژه‌های جدید خودداری کردیم و اولویت را بر اتمام پروژه‌های نیمه کاره گذاشتیم چراکه با منابع موجود می‌توانیم این حجم از پروژه های نیمه کاره را جمع کنیم.

رئیس شورای شهر همدان در پایان خاطرنشان کرد:‌ در سال ۹۹ با تحریم و تورم بسیار بالایی مواجه بودیم که توانستیم فقط پروژه‌های نیمه کاره را اجرا کنیم و به طور قطع پروژه‌ها امسال باید به اتمام برسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha