• دوشنبه / ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۶:۱۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400031712200
  • خبرنگار : 71592

تفویض اختیار آمریکا به عمان برای مذاکره با صنعا

جزئیات پیام فوری ولیعهد عربستان به رهبر انصارالله یمن

جزئیات پیام فوری ولیعهد عربستان به رهبر انصارالله یمن

به نظر می‌رسد ائتلاف عربی و آمریکا در تفویض اختیار به دولت عمان برای حل و فصل بحران یمن توافق نظر دارند. همچنین منابع عمانی امروز، دوشنبه از مضمون پیام ویژه عربستان به رهبر جنبش انصارالله یمن درباره آینده جنگ عربستان علیه یمن که وارد هفتمین سال خود شده و بدترین فاجعه بشری در عصر جدید را رقم زده، پرده برداشتند.

به گزارش ایسنا، سایت یمنی "الخبر الیمنی" به نقل از منابع فاش کرد: هیئت عمانی که روز شنبه وارد صنعا شد حامل پیامی از جانب محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به عبدالملک بدرالدین الحوثی، رهبر انصارالله یمن بود که شامل عقب‌نشینی‌های عربستان از مواضعش از جمله آمادگی برای بازگشایی فرودگاه صنعا و بندر الحدیده و ارائه کمک‌های مالی فوری به یمنی‌ها در ازای توقف حملات صنعا به مأرب و توقف حملات پهپادی‌، موشکی و غیره به عمق خاک عربستان بود. 

منابع اشاره کردند، هیئت عمانی این پیام را به رهبر انصارالله یمن رسانده است.

شایان ذکر است محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله و رئیس هیئت مذاکرات صنعا قبلا در پاسخ به طرح‌های اخیر سعودی‌ها با چنین مضامینی تاکید کرده بود، پرونده انسانی با پرونده نظامی قابل مقایسه نیست. وی شرط کرده بود که پرونده انسانی قبل از هرگونه مذاکره و شرط گذاری حل و فصل شود.

در این رابطه روزنامه الاخبار لبنان به تفصیل نوشت: هیئت دفتر سلطنتی عمان در سفر به صنعا دیدارهای متعددی با رهبران انصارالله داشت و در مورد اقدامات نهایی برای بازگشایی فرودگاه صنعا و برداشتن محدودیت‌های تحمیلی از سوی ائتلاف سعودی- اماراتی بر بندر الحدیده بحث و تبادل نظر کرد.

با وجودی که این دیدارها محرمانه بود، منابع سیاسی آگاه گفتند، تفاهمات مثبتی در این دیدارها وجود داشت که می‌توانند به درد و رنج ملت یمن ناشی از محاصره این کشور پایان دهند.

این منابع گفتند، هیئت عمانی مطالبات صنعا در خصوص مخالفتش با شروط مربوط به بازگشایی فرودگاه صنعا و مخالفت با تفتیش پروازهای انسانی و تجاری فرودگاه صنعا توسط ائتلاف عربی یا متحدان آن در استان‌های جنوبی را درک کرده است.

منابع مذکور گفتند، در این دیدارها پرونده اسیران و بازداشتی‌ها بررسی شد و هیئت عمانی جدیت انصارالله را در برقراری صلح به چشم دید و صنعا در قبال پیشنهادات این هیئت درخصوص برقراری آتش‌بس و برگزاری گفت‌وگوی سیاسی جامع انعطاف نشان داد.

به گفته این منابع، هیئت عمانی امکان کاهش حملات هوایی و زمینی انصارالله به خاک عربستان را بررسی و انصارالله اعلام کرد، در قبال آتش‌بس کامل، لغو محاصره یمن و خروج نیروهای خارجی از سراسر خاک این کشور حاضر به توقف حملاتش به عربستان است.

روزنامه الاخبار به نقل از یک منبع آگاه نوشت، صنعا برای گفت‌وگو با ریاض پیرامون پرونده‌های مختلف اعلام آمادگی کرد اما پیشنهاد ریاض را درمورد موافقت با بازگشایی مستقیم فرودگاه صنعا و بندر الحدیده در ازای توقف عملیات هوایی و دریایی در مأرب و داخل عربستان را که از سوی هیئت عمانی مطرح شد، نپذیرفت.

بیانیه محمد عبدالسلام که با هیئت عمانی به صنعا بازگشته نشان می‌دهد که این سفر در راستای تکمیل تلاش‌های صورت گرفته در مسقط برای حل بحران یمن است.

این هیئت عمانی روز شنبه یک روز پس از تماس تلفنی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با یوسف البوسعیدی، همتای عمانی خود به صنعا سفر کرد.

بلینکن در این تماس بر حمایت از تلاش‌های بین‌المللی برای برقراری صلح در یمن تاکید کرد و به نظر می‌رسید لحن تهدیداتی که وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه داشت و صنعا را به اجتناب از صلح و ممانعت از تلاش‌های بین‌المللی متهم کرد، تغییر کرده است.

در این راستا، منابع سیاسی گفتند، موضع آمریکا و عربستان تغییر کرده است و دو کشور طرح بین‌المللی "حل جامع" را تایید می‌کنند.

به نظر می رسد توافق نظری در تفویض اختیار به عمان برای ایفای نقش خود در حل بحران یمن وجود دارد زیرا آنچه هیئت عمانی به صنعا آورده با مطالبات انصارالله درمورد لغو محاصره بندر حدیده و بازگشایی فرودگاه به عنوان مدخل اصلی برای دستیابی به توافق‌های دیگر مانند آتش‌بس، لغو محاصره فرودگاه‌ها، بنادر و گذرگاه‌های زمینی، رفع محدودیت‌های نقل و انتقالات مالی و بازگشت به مذاکرات همخوانی دارد.

منابع مختلفی در صنعا گفتند، هیئت عمانی پیامی به انصارالله داشت مبنی بر اینکه عمان بند تضمین‌های بین‌المللی درخصوص اجرای هرگونه توافقی که به پایان دادن به جنگ، لغو محاصره و برقراری صلح در یمن منجر می‌شود، حل و فصل خواهد کرد.

با وجود این فضای مثبت، ائتلاف سعودی-اماراتی نسبت به اجازه ورود کشتی‌های نفتی مصادره شده در جیبوتی به بندر حدیده واکنش نشان داد.

در همین رابطه، عبدالقادر المرتضی، رئیس کمیته ملی امور اسیران در صنعا از دستور عربستان به متحدان خود برای توقف همه قراردادهای داخلی تبادل اسیران پرده برداشت و در توییتی نوشت که دستورات جدید عربستان به مزدوران خود برای توقف همه عملیات تبادلات مورد توافق موجب شد هفت عملیات تبادل اسیران که شامل ۴۰۰ اسیر از دو طرف می‌شد، تعلیق شود.

همزمان ده‌ها تن از فعالان وابسته به ائتلاف عربی، عمان را به باد انتقاد گرفته و این سفر هیئت عمانی به صنعا را نقض حاکمیت یمن دانستند و عمان را به تهیه قرارداد صلحی متهم کردند که به مشروعیت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری دولت مستعفی یمن پایان داده و به ضرر طرف‌های دیگر به انصارالله پیروزی دیپلماتیک هدیه می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۷ ۲۱:۵۰

یمن برای ما ایرانی ها چه فایده ای داره که این بغل غصه بخوریم

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۸ ۱۱:۳۶

یا واقعا سواد نداری یا خودتو به کوچه علی‌چپ زدی . یمن ، فقط و فقط برای ما درگیر جنگ شد . سعودی ها به دستور آمریکا به یمن حمله کردن تا تنگه باب‌المندب‌ (که ۵۰ درصد تجارت دریایی‌ دنیا از این تنگه رد میشه) ببنده‌ . چون در صورت جنگ ایران تنگه رو می بست . حمله کردن تا اونجارو‌ بگیرن اما تا الان موفق نشدن‌ . ای کاش روحانی می فهمید‌ که یمن نیاز به کمک داره و برای ما واجبه که کمک کنیم

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۸ ۱۱:۵۹

عقل در بدن نیست جان در عذاب است .... این را به یاد بسپار در مرحله اول ما به وظیفه دینیمان در دفاع از مظلوم و ظلم ستیزی عمل میکنیم خود خداوند تبارک و تعالی برکاتی را برایمان قرار میدهد ... هر چند که اهداف استراتژی و سیاسی بسیاری را نیز در بر دارد ... ولی وظیفه دینی است در مرحله اول ... یاعلی التماس دعای فرج

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۸ ۱۲:۱۵

ما و یمن یک هدف مشترک و یک دشمن مشترک داریم انقلاب برای ظهور امام زمان بود مثل انقلاب یمن دشمن امام زمان دشمن ماست دوست امام زمان دوست ماست حالا اگه یکی پیدا شد بغیر یمن و فلسطین و.... که هدفش امام زمان نبود اما دشمن، دشمن امام زمان بود باید ازش حمایت شه چون داره تو مسیر ما حرکت میکنه هر چند اگه هدفش امام زمان نباشه

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۸ ۱۸:۳۵

فایده ای ندارد.یمن را برای بدبختی ملت پدید آوردند. جنگ نیابتی وصرف هزینه های جنگ سوریه و یمن و عراق و به خاک سیاه نشاندن مردم ایران و موفق هم بوده اند. ارزش پول ملی ۲۵ هزار برابر افت کرده است .

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۹ ۰۳:۳۲

از این همه دشمن تراشی چی نصیبمون شد بجز اینکه یه شغل تو ایران درست شده به نام سطل زباله گردی. حتما نمیبینی چقدر زن ومرد و پیرزن و پیرمرد و جوان ونوجوان رو آوردن به زباله گردی. بعد اونور دنیا دنبال فتح الفتوح هستین کی میخواین چشماتونو باز کنید و ببینید مملکتمون افتاده دست اعراب

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۹ ۰۴:۴۹

روحانی چیکارس ته پیازه یاسرپیازه

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۷ ۲۲:۱۴

خدا رو شکر که ملت یمن طعم شیرین صبر خودشونو دارن می‌ بینم ای کاش ملت ما هم بعد چهل سال چنین پیروزی رو احساس میکردم ولی حیف که انقلاب بدست تا اعلان افتاد ونمونش شهادت سردار دلها بود خدا عاقبت ما رو بخیر کنه

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۸ ۱۱:۳۷

سلام برادر غلط املایی زیادداری

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۷ ۲۲:۲۳

عربستان باید همزمان با امارات ازتمام خاک یمن وجزایر مهم یمن خارج شودو متعهد به پرداخت تمام خسارات جنگ شود. سریع وبدون وقت کشی. غیراز این باشد غزه دوم سالها باقی میماند

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۸ ۲۲:۱۲

بعضی شکمشون سیر میشه نمیدونن چیکارکنن تورو سنه نا هخه .....

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۷ ۲۳:۴۴

خدایا توراسپاس که تمامی وعده هایت درمورد مستضعفان مومن همه درست ازاب در میاد

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۸ ۰۰:۲۲

تکلیف مارب چه میشود . ایا قرار است یمن تکه پاره بشه . انصارالله دست برتر را دارد . اگر کشورهای اسلامی بطریقی بتوانند از الام مردم شریف یمن بکاهند و به نوعی به این کشور ومردم قهرمان ان‌کمک رسانی کنند .کار سعودی ها تمام است و وهابیهای بی همه چیز به زباله دان تاریخ خواهند پیوست .

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۸ ۱۲:۳۲

نون ندارین بخوریم تو از وهابی ها سخن میگی؟؟؟بگو عزیزم بگو. بگو ک الان از همسایت خبرداری شب از گرمی چیکارمیکنه؟خبرداری مردم شهرت نون شب دارن ک بخورن؟؟؟؟بسته توروخدا. یه کم آدم باشیم. مارو چ ب یمن و لبنان و عربستان و فلسطین؟؟؟؟

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۹ ۰۳:۲۹

درود به شرفت

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۸ ۰۰:۲۳

یمنی ها باید ادعای خسارت کنند از عربستان

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۸ ۰۰:۳۳

لعنت به بن سلمان خود شیفته و جنگ طلب درود بر انصار الله یمن

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۳۰ ۰۰:۴۶

سلام بر ملت غیورکشور یمن . سلام بر قهرمان ملت کشور یمن.

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۸ ۰۱:۲۷

درود بر انصارا لله یمن

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۸ ۰۴:۱۶

دولت عبد ربه منصور غیرقانونی و غیرمشروع و تجزیه طلب میباشد ووطن فروشی میکند

avatar

عربستان بدون هر پبش شرطی باید خسارات مالی و جانی یمن را بدهد و محاصره یمن را رفع کند و سراسر خاک بمن را تخلیه نماید و جیزان و نجران را هم به یمن رسما واگذار نماید.

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۸ ۰۹:۵۶

خدایا کمک به این صلح کن تاهزینه وحشتناک این جنگ از دوش مردم بدبخت و رفتار ایران برداشته بشه

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۸ ۱۰:۴۲

ظریف باید بره از انصار الله درس مذاکره کردن بیاموزد .

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۸ ۱۲:۰۳

اینها زبان مذاکره نمیدانند و فقط دنبال فریفتن اذیان عمومی هستند .... جز زبان مقاومت را نمیدانند .... والسلام یاعلی التماس دعی فرج

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۸ ۱۱:۴۴

احسن بررزمندگان و مقاومت ملت یمن

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۸ ۱۱:۵۳

وعده خدا بود که مستضعفین پا برهنه پیروز شدند.

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۸ ۱۲:۰۷

ایا تومسلمانی که اینطور از امور برادر مسلمان خود بیخبری ایا به تو باید بگویند مسلمان یا کافر

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۸ ۱۲:۲۲

بدون‌قیدوشرط‌عربها‌ازخاک‌یمن‌خارجشوند

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۸ ۱۳:۲۲

وعده خداوند است ک می فرمایند ان الله مع الصابرین

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۸ ۱۵:۱۰

فقط وعده خدا و رهبری رو ببین هر چی گفتن با صبر و مقاومت انجام شد....به امید پیروزی کامل ثروتمند ترین کشور عرب آنهم با حمایت های کامل غربی در مقابل ضعیفترین آنها

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۸ ۱۵:۱۷

قبل از تصمیم باید بدانیم که بن سلمان از طرف بایدن تحت فشار است پس با دلایل منطفی به گرفتن حق مردم قتل عام سده و نابود شده یمن به صورت دپلماتیک و با توجه به جلو گیری از به حاشیه کشاندن تیم عربستانی و اماراتی ادامه دهید در عین پیشروی نظامی بصورت قاطع و بدون اتلاف وقت و دادن زمان و فرصت به دشمن .....الله ولی الذین امنو

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۸ ۱۵:۵۴

انشاالله اینبار هم دروغشان(معاندین)راست باشد! باید در سازمان ملل عهدنامه مینوشتند،متخلف معلوم و خسارت ها بررسی و پرداخت میشد،کمرم دادگاهی شود،چون به دشمن نمیشود اعتماد کرد(قرآن)

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۸ ۱۷:۲۵

شعارنده علی آقا

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۸ ۱۷:۳۳

وظیفه انسانی هرانسانی حمایت از مظلوم دربرابر زورگو است

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۸ ۱۸:۳۵

بهترین کار در دنیا ایستادگی جلوی ظالمه هر کسی که عقب نشینی میکنه و میگه من مظلومم واقعیتش ترسو هست نه مظلوم

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۸ ۲۲:۱۵

به کوری چشم همه حروم زاده هاشون . وهابیت ظالم

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۹ ۰۰:۱۵

درود بر یمن. زنده باد

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۹ ۰۷:۴۵

سلام.باید از هر صلح استقبال کرد اگر واقعی باشه.اما فعلا پیشنهادات طرف متجاوز در راستای توقف درگیری نظامیه چون در این راه ب بن بست خوردن.اگه قرار باشه ملتی مث ما دهه ها زیر فشار تحریم زندگی براش هلاهل بشه همون بهتر ک سلاح دست گرفت و جنگید.یا بحق رسید یا بازهم به حق(خدا)رسید.

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۹ ۰۸:۴۸

درود بر شما وخاندانتان برادران انصاراله شما پیروز این جنگ هستین مرگ بر آمریکا و نوکرانش کشورهای عرب ال سعود

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۹ ۰۹:۵۷

اینا که میگید فایده نداره یه ذره سیاست و فکر ندارید.فقط به فکر امروزتونید که بگذره کاری به فردا ندارید. حالا بگذریم که چه فایده هایی داره برامون.اخه شما به عنوان یه انسان نباید کمک کنید به کشور همسایتون. فقط مثل غرب حرف میزنید.جنبش نه علیه کشتن سوسک راه میندازن ولی در عمل ادم میکشن.التماس تفکر

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۲۰ ۰۲:۲۱

شل مغزها