• سه‌شنبه / ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۳:۲۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400031812933
  • خبرنگار : 50093

عضو سابق شورای شهر مشهد مطرح کرد

نوسازی منطقه تاریخی توس اقدام مثبت شورای پنجم برای توسعه گردشگری مشهد

نوسازی منطقه تاریخی توس اقدام مثبت شورای پنجم برای توسعه گردشگری مشهد

ایسنا/خراسان رضوی عضو سابق شورای شهر مشهد گفت: شورای پنجم با ایجاد کمیسیون ویژه بهسازی توس اقدامات خوبی در جهت بازسازی این منطقه تاریخی و مسیرهای منتهی به آرامگاه فردوسی انجام داد که می‌تواند به گردشگری تاریخی شهر مشهد که یکی از زیرشاخه‌های حضور زائرین در مشهد است کمک بزرگی کند.

سید جلال فیاضی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ارزیابی عملکرد شورای شهر و شهرداری مشهد در حوزه زیارت و گردشگری، اظهار کرد: موضوع گردشگری در مشهد از دو منظر باید مورد توجه قرار گیرد؛ در بخش نخست، عمده کسانی که به مشهد سفر می‌کنند قصد و نیتشان زیارت است و سفر زائرین باید مورد توجه قرار گیرد. زیرساخت‌های لازم در این زمینه وجود دارد اما طی سال گذشته به دلیل شیوع کرونا سفر زائرین به مشهد به شدت کاهش داشته که البته این موضوع به مدیریت شهری ارتباطی پیدا نمی‌کند، اما شورای پنجم در حمایت از ظرفیت‌های مربوطه در ارتباط با زیارت مانند حمل‌ونقل‌های بین‌ شهری و درون شهری برنامه‌ریزی‌های خوبی داشته است.

وی افزود: بخش دیگری از موضوع گردشگری به ایجاد مراکز تفریحی مربوط می‌شود؛ ساکنین شهر مشهد و زائرینی که به مشهد سفر می‌کنند، بخش دیگری از زمان خود را به مراکز تفریحی اختصاص می‌دهند که شورای پنجم با ایجاد مکان‌هایی مانند کوه پارک، رود پارک، پارک‌ها و بوستان‌های بزرگ عملکرد خوبی داشته است.

عضو سابق شورای شهر مشهد ادامه داد: مجموعه‌های جدیدی که به مراکز گردشگری و تفریحی مشهد اضافه شده، گسترش مسیر دوچرخه و ایجاد زیرساخت‌های حمل‌ونقل به فضاهای گردشگری و تفریحی سالم شهر می‌تواند کمک کند؛ البته زیرساخت‌های حمل‌ونقل بین شهری باید بیش از این ارتقا پیدا کند.

فیاضی خاطرنشان کرد: در نهایت پس از پایان اپیدمی کرونا با افزایش بار سفرها به مشهد، تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهری و بین شهری و حمایت از مراکز اقامتی شهر مشهد می‌تواند کمک شایانی به حضور بیشتر زائران در فضاهای مناسب و سالم گردشگری شهر مشهد کند.

وی با اشاره به اقدامات گسترده شورای پنجم در بهسازی منطقه تاریخی توس و آرامگاه فردوسی عنوان کرد: همانطور که مشهد نماد اسلامیت کشور است، به دلیل حضور آرامگاه فردوسی به عنوان پدر زبان فارسی، نماد زبان فارسی ایران نیز محسوب شده و همیشه مورد توجه زائران و گردشگران قرار گرفته است. حدود ۳۰ سال از دست نوشته و تاکید مقام معظم رهبری در رابطه با نوسازی بافت منطقه تاریخی توس و آرامگاه فردوسی می‌گذرد، اما در دوره‌های مختلف شورای شهر توجه کمی از این موضوع صورت گرفت.

عضو سابق شورای شهر مشهد اضافه کرد: شورای پنجم با ایجاد کمیسیون ویژه بهسازی توس اقدامات خوبی در جهت بازسازی این منطقه تاریخی و مسیرهای منتهی به آرامگاه فردوسی انجام داد که می‌تواند به گردشگری تاریخی شهر مشهد که یکی از زیرشاخه‌های حضور زائرین در مشهد است کمک بزرگی کند و می‌توان گفت که یکی از بهترین اقدامات شورای پنجم در جذب زائر و گردشگر در مشهد بهسازی و نوسازی بافت منطقه تاریخی توس بوده است.

ایجاد مراکز فرهنگی در بافت پیرامونی حرم مورد غفلت واقع شده است

فیاضی در خصوص اقدامات انجام شده در عدم تفکیک بحث زیارت و گردشگری در مشهد گفت: شهر مشهد یک هویت زیارتی دارد و قصد و نیت اغلب کسانی که به مشهد سفر می‌کنند زیارت است. طبیعی است کسانی که به مشهد سفر می‌کنند، تمام زمان خود را در حرم مطهر سپری نکرده و ساعت‌هایی را نیز در شهر، مراکز تجاری و تفریحی سالم سپری کنند.

وی یادآور شد: باوجود حفظ هویت زیارتی شهر مشهد، باید امکانات مناسب برای سپری کردن زمان زائران پس از زیارت نیز فراهم شود؛ یکی از این اقدامات ایجاد مراکز فرهنگی در طرح بافت پیرامونی حرم مطهر است که در این مورد غفلت شده و امیدوارم بازنگری‌هایی در این خصوص انجام گیرد.

عضو سابق شورای شهر مشهد ادامه داد: ایجاد مراکز فرهنگی مانند سالن‌های سینما، تئاتر، نمایش، همایش‌های فکری و ... در بافت پیرامونی حرم می‌تواند به توسعه اقدامات تفریحی و گردشگری شهر مشهد کمک کند؛ البته طبیعی است که هیچ یک از این اقدامات نمی‌تواند به هویت زیارتی مشهد لطمه‌ای وارد کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha