• سه‌شنبه / ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ / ۲۰:۴۹
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1400031813288
  • خبرنگار : 71012

گزارشی از حاشیه های مناظره دوم/انتقادها بالا گرفت

گزارشی از حاشیه های مناظره دوم/انتقادها بالا گرفت

دومین مناظره انتخاباتی نامزدها در حالی با موضوع فرهنگی، اجتماعی و سیاسی سه‌شنبه (۱۸ خرداد ماه) برگزار شد که انتقاد اغلب نامزدها از نحوه برگزاری مناظره و طراحی پرسش ها را به همراه داشت. همچنین همان طور که پیش بینی می شد، طرح پرسش های فرهنگی و هنری و اعلام برنامه های نامزدها در این زمینه، در حداقل زمان ممکن و محدود به برخی نامزدها آن هم در صحبت های پایانی بود.

به گزارش ایسنا، ویژه برنامه دومین مناظره نامزدهای انتخاباتی در صداوسیما با عنوان «خیابان ایران» همانند مناظره پیشین، دو ساعت قبل از آغاز مناظره روی آنتن رفت.

در این ویژه برنامه لحظه ورود نامزدها به خیابان جام جم و ساختمان صداوسیما با اسکورت ویژه همانند دوره های قبل پوشش تصویری داده شد و در ادامه نامزدها پس از استقبال قائم مقام رییس صداوسیما، در مقابل ساختمان تولید معاونت سیما با این پرسش خبرنگاران انتخابی وابسته به رسانه ملی مواجه شدند که چه رویکردی را در مناظره دوم در دستور کار دارند تا مناظره ها به سمت تخریب رقبا پیش نرود.

استقبال قائم مقام  رییس صداوسیما از نامزدها در مقابل ساختمان تولید معاونت سیما

رییس صداوسیما در مناظره دوم در راهروی ساختمان یازده طبقه به استقبال نامزدها می رفت و برای لحظاتی با باز شدن میکروفن ها، جریان مکالمه عبدالعلی علی عسکری با نامزدها برای بینندگان تلویزیونی هم پخش می شد.

با ورود نامزدهای ریاست جمهوری به استودیوی مناظره و انجام مرحله قرعه کشی برای استقرار نامزدها بر روی صندلی‌ها، مناظره رأس ساعت ۱۷ شروع شد. در این میان و در مراسم قرعه کشی، یکی از نامزدها از بین شماره یک تا هفت، شماره هشت را انتخاب کرد که در ادامه این اشتباه با توضیح شخصی که گوی ها را از ظرف برمی داشت، اصلاح شد.

بر اساس قرعه کشی نامزدهای حاضر در مناظره به ترتیب محسن رضایی، علیرضا زاکانی، محسن مهرعلیزاده، امیرحسین قاضی زاده‌هاشمی، سعیدجلیلی، سیدابراهیم رئیسی و عبدالناصر همتی پشت میزهای از ۱ تا ۷ نشستند.

قرعه کشی اسامی نامزدها برای نشستن بر صندلی های مناظره دوم

تغییر مکان پرچم های ایران در دکور مناظره

ضمن اینکه پس از طرح انتقادهایی به نحوه قرارگیری پرچم های ایران در حاشیه دکور مناظره در استودیو یازده، در مناظره دوم این پرچم های متغیر، تغییر مکان داده و به نامزدها نزدیک تر شده بودند.

در بخش اول این مناظره که تا حدود ساعت ۱۸ و ۴۵ دقیقه ادامه داشت، سه سوال به قید قرعه برای هر نامزد مطرح شد و هر نامزد چهار دقیقه فرصت داشت تا به سوالاتش پاسخ دهد. همچنین هر نامزد چهار دقیقه فرصت داشت تا به نقد دیدگاه‌های رقبای خود در این مناظره بپردازد. همچنین به هر نامزد ۳ دقیقه فرصت داده شد تا درباره دیدگاه‌های مطرح شده سخن بگوید و از خود دفاع کند. هرچند هیچکدام از نامزدها در زمان مقرر نمی توانستند پاسخ کاملی را ارائه دهند و اغلب پیش از پایان صحبت ها، میکروفونشان قطع می شد.

در مناظره دوم محل استقرار پرچم های ایران بر اساس وعده ای که داده شده بود تغییر کرد.

انتقاد نامزدها به نحوه برگزاری مناظره و درخواست تغییر ساختار

در جریان بخش اول این مناظره، محسن مهرعلیزاده انتقادهایی را خطاب به صداوسیما مطرح و تصریح کرد که پنج دقیقه از مستندش در تلویزیون سانسور شده است. انتقادهای مهرعلیزاده از مناظره ها و پرسش های مطرح شده در بخش پایانی و جمع بندی هم با تفصیل بیشتر مطرح شد.

عبدالناصر همتی هم با انتقاد از شیوه برگزاری مناظره ها در صداوسیما، ساختار این برنامه را شبیه به مسابقه هفته دانست و تصریح کرد، اگر می خواستیم ملت شریف ایران مواضع ما را بیشتر بدانند بهتر بود سوالات مهمتری مطرح شود؛ این هم نوعی انحصار است و من مخالف انحصار در حوزه اقتصاد و همچنین فرهنگ و رسانه هستم. انحصار عامل فساد است.

در جریان مناظره دوم همچنین سعید جلیلی با انتقاد از برنامه های انتخاباتی صداوسیما و همچنین نحوه پاسخگویی نامزدها، عنوان کرد که برخی موضوعات از جمله وضعیت شهر و روستا، جوانان و آموزش در پرسش های برنامه های انتخاباتی صداوسیما مطرح نمی شود و این شیوه پاسخگویی نامزدها در مناظره هم کمکی به انتخاب مردم نمی کند.

او پیشنهاد کرد که در شیوه طرح پرسش ها و نحوه پاسخگویی نامزدها تغییر ایجاد شود و تصریح کرد، ما نمی خواهیم تست هوش از نامزدها بگیریم. مردمی که نشستند باید اولویت ها را بشناسند و صحبت های هر کدام از نامزدها را بشنوند.

قاضی زاده هم با حمایت از انتقاد جلیلی، تاکید کرد، نحوه پرسش ها در مناظره به گونه ای است که تفاوت نگاه نامزدها مشخص نمی شود و تذکری که داده شد به جا بود. شاید بتوان با تغییر رویه، آورده هر کدام از نامزدها را بهتر دید. 

او همچنین تذکر داد که در پرسش های مناظره، تاکنون از موضوع مهمی مانند کرونا پرسشی به میان نیامده است.

زاکانی هم با انتقاد از نحوه برگزاری مناظره ها، یادآور شد که انتظار داشت این مناظره ها دو به دو برگزار شود.

رضایی هم با موافقت با پیشنهاد جلیلی برای تغییر ساختار مناظره سوم، در عین حال خواستار این شد که نامزدها هم در ارائه برنامه هایشان تغییراتی بدهند.

نمای هوایی از محوطه جام جم و ساختمان یازده طبقه تولید

انتساب شعر خواننده ممنوع الفعالیت به یک دانشجو و به کار بردن غلط یک عبارت آذری

جریان مناظره دوم با محور «فرهنگی» در کنار موضوعات اجتماعی و سیاسی تعریف شده بود؛ این در حالی است که «فرهنگ» و خصوصا «هنر» کمترین سهم را در پرسش های مجری و همچنین برنامه های نامزدها به خود اختصاص داد. در این میان برخی نامزدها تلاش کردند در جمع بندی نهایی خود، اشاره های مختصری به جایگاه اهالی فرهنگ و هنر و همچنین اهمیت نقش رسانه در دنیای امروز داشته باشند که البته در جمله هایی از همین نامزدها هم بر ارحج دانستن نقش اقتصاد به عنوان اصل زیربنایی تاکید شد. 

در مناظره دوم همچنین یکی از نامزدها هم که تلاش کرد با به کار بردن یک بیت شعر، برای لحظاتی فضای استودیوی مناظره را فرهنگی کند، به اشتباه بخشی از ترانه یک خواننده ممنوع الفعالیت در ایران را خواند و آن را به دانشجوی رشته شیمی نسبت داد.

همچنین به کارگیری اشتباه عبارت آذری «یاشاسین» از سوی یکی از نامزدها در روایت خاطره ای از شهید باکری، دستمایه خبرسازی در فضای مجازی شد که البته خود این نامزد در فاصله استراحت دو بخش مناظره، به اشتباهش اشاره و آن را اصلاح کرد. این نامزد از شوخی مردم با اشتباهش چنین تعبیری داشت که مردم او را جزو خودشان می دانند و ابراز امیدواری کرد که مردم هیچوقت از دولتمردان نترسند.
این نامزد ریاست جمهوری در عین حال از ستاد انتخاباتی یکی از رقبایش که بلافاصله این اشتباه را در سایت دولتی منتسب به او، تیتر یک کرده بودند، انتقاد کرد.

نامزدها در اتاق انتظار پیش از ورود به استودیو یازده

ضبط مناظره با ۳۳ دوربین و با کیفیت HD

در بخش دوم مناظره نیز دو سوال طرح شد که هر نامزد ۳ دقیقه فرصت پاسخگویی به این سوالات را در این بخش داشت. در پایان نیز هر نامزد ۴ دقیقه فرصت داشت جمع بندی از مطالب خود داشته باشد.

مدت زمان مناظره دوم همان طور که پیش بینی شده بود، بیش از سه ساعت بود و تا قبل از ساعت ۲۰:۳۰ به پایان رسید.

این مناظره نیز مانند دوره اول به طور زنده از شبکه‌های یک و خبر سیما، رادیو ایران و رادیو انتخابات روی آنتن رفت. ضمن اینکه شبکه سلامت سیما نیز با حضور یک مترجم برای ناشنوایان این مناظره را پخش کرد.

اجرای مناظره سه شنبه، بر اساس اعلام قبلی، بر عهده مرتضی حیدری بود که پیش از آغاز برنامه پیش بینی کرده بود، این مناظره بهتر و پربیننده تر از مناظره قبلی خواهد بود و در این زمینه توضیح داده بود: هر چه به روز انتخابات نزدیک تر می‌شویم، صف آرایی نامزدها و طرفدارانشان و توجه مردم به موضوعات انتخاباتی بیشتر می‌شود.

وظیفه محول شده به او مانند مناظره نخست درآوردن گوی ها از ظرف و خواندن پرسش ها و همچنین مصوبات کمیسیون تبلیغات انتخابات بود.

تمام برنامه مناظره از بدو ورود نامزدها تا اتمام مناظره با ۳۳ دوربین با کیفیت HD تصویربرداری شد.

بر اساس این گزارش، مناظره سوم شنبه ۲۲ خرداد ماه ساعت ۱۷ برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۸ ۲۳:۲۸

زاکانی فقط مناظره تن به تن دوست داره🤣

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۸ ۲۳:۳۹

هر چی به این مناظره ها نگاه و گوش می کنم ، شرایط کشور برایم قابل درک و فهم تر می گردد !!!

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۸ ۲۳:۴۳

... مواضعش با اسلام منافات داره ... عصبی وبی ادبه

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۸ ۲۳:۵۸

همش مسخره بازی

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۹ ۰۰:۰۲

درموقعی‌پخش‌میشود‌که‌ماسرکاریم

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۹ ۰۰:۴۲

فقط ... ادب ونزاکت در رفتار وگفتار دارد لاغیر. ... هم از همه بی تربیت تر بود

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۹ ۰۱:۴۵

همش مسخره کردن مردمه... به خدا قسم

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۹ ۰۳:۱۵

سلام رای ما فقط مرد عمل ...

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۹ ۰۳:۳۳

مناظره ای نبود مسخره بازی بود هر نماینده حداقل باید یک ساعت در مورد برنامه هاش صحبت کنه و در مورد تامین بودجه اش هم حرف بزنه، و یک مجری با تجربه سیاسی و اقتصادی هم اون نماینده را به چالش بکشه بدون توجه به پست و مقام و جایگاه شخص، همین

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۹ ۰۴:۰۵

این یک همایش سبک بود‌نه مناظر این کجاش مناظر بود مناظر یعنی طرح یک سوال‌ودادن جواب ونطرات کاندیداها به اون سوال وگر نه اینکه‌مناظر نیست هر روز این انتخابات شکل دیگری میگیردالحمدالله مردمان آنقدر با هوش وروشغکر هستند حتی سریع تلویزیون رو خاموش میکنند ونگاه نمبکنند

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۹ ۰۵:۲۰

خودشونو مسخره کردن بااین سبک مناظره برگزار کردنشون منظور این نیست که نامزدهای انتخاباتی برنامه بدن یا به سوالات پاسخ بدن چون با اون زمان محدود که در نظر میگیرن و اینکه اون نامزد به این سوال مهم و پر طمطراقی که مطرح میشه چطوری با اون وقت کم جواب بده اصلا براشون مهم نیست احتمالا با این وقت کم منظور این بوده که یک تعدادی از نماینده ها با اهداف از پیش تعیین شده به بقیه توهین کنن و تهمت بزنن و تشویش اذهان عمومی راه بندازن و تنور خودشونو گرم کنن کاملا مشخصه

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۹ ۰۵:۲۸

تا حالا مناظره ها به جای نرسیده هم وقت کم دارد کاندیدها وهم جواب سوال را به طور کامل پاسخ نمیتونند بدن چون یک سلام ودرود کردن وقت تمام میشه

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۹ ۰۶:۲۹

سلام ببخشید این مناظره ای که شما انجام میدهید مثل سوالاتی میماند که مبصر کلاس قبل از ورود معلم به کلاس از هم شاگردیهای خودش می پرسد . مناظره یعنی گفتگوی دو یا چند نفر با هم درباره موضوعی خاص دررد یا اثبات ان موضوع . نه اینکه چند سوال ابتدایی که نظر کاندیدای ریاست جمهوری را جویا شود. بیشتر به نظر خواهی شبیه است تا مناظره

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۹ ۱۰:۱۴

🤣

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۹ ۱۰:۴۵

شما خبرگزاری ها چقدر کثیف هستید آخه!!!

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۲۱ ۰۰:۲۴

خودتو توی آیینه دیدی؟ خبرگزاری ها این چیزها رو نگن از کجا مردم خبر بشنون؟ از تلویزیونتون؟!

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۹ ۱۱:۲۳

مناظره استاندارد نبود .سوالات تکراری و سطح پایین بودآقایان وقت کافی برای پاسخ و دفاع نداشتن .هر هفت نامزد پاسخ هاشون اکثرا شعاری وغیر عملی بود

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۹ ۱۴:۳۵

آقایون نامزد فضای کشوررا قومیتی نکنید دو سه نامزد ریاست جمهوری هستند که دارند با ترکی زبان حرف زدن از مناطق ترک زبان سواستفاده میکنند و اختلاف بین مردم ایران میاندازند

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۹ ۲۳:۲۷

باسلام به ملت ایران : کیفیت مناطره ها خوب نبود . باسهدقیقه وقت نمی شود جواب سئوال را داد . ۶۰ میلیون ادم پای برنامه هستند. تا نامزد شروع می کرد . ابتدا می خواست از خودش دفاع کند وقت تمام می شد دیگه به سئوال نمی رسید.

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۹ ۲۳:۳۵

کاشکی سیما کاری می کرد نامزدیکه می خواست برنامه را به انحراف بکشد یا مطلبی را به مردم القاء کند اولا بلندگوش قطع می شد دوما نوبتش می سوخت تا دیگر باچرندیات وقت مردم را هدر ندهد. مردم وقت گذاشتند تا ببینند رئیس جمهور اینده چه لرنامه ای دارد . چه کار می خواهد .بکند و چگونه این وضع موجود را سرو سامان دهد.

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۹ ۱۷:۳۶

باسلام.من برای اینکه بدانم این آقایان چه میگویندتصمیم گرفتم شبکه سلامت راببینم که برای ناشنوایان پخش میشودشایدبااشاره وایماچبزی دستگیرم شود.خدایی آقای ... فقطبرای تخریب آمده وشخصیت ریاست جمهوری ندارد.

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۹ ۱۷:۵۸

اخه تو عرض ۴ دقیقه چطور میشه دیدگاه ها و برنامه های ی نامزد رو مثلا راجع به برجام،کرونا،بورس،جوانان و... فهمید؟؟بعد مگه اسمش مناظره نیست؟؟باید رو در رو باشه و برنامه های هم رو به چالش بکشن.این مسخره بازیا چیه آخه؟اون کسی ک برنامه داره هم میسوزه چون اونوقت رای مردم میشه حرفای پوپولیستی و همون نامزد کذایی

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۹ ۲۳:۴۲

مسخره بازی. من و کل ایل و تبارمون حتی یه بارم نگاهش نکردیم. حتی همسایهامون نمیدونن کیا اصلا میان. اینقدر که مردم پی گیر این خیمه شب بازی سطح پاینن هستن. 😑😶😒

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۲۰ ۰۱:۵۳

باید چند کارشناس اقتصادی وسیاسی بیان چند تا سوال ازاینا بپرسن ببین چی حالیشونه جالبه اینا همه این چند سال تو راس بودن حالا ادعای ساخت ایران میدن فکر میکنن مردم هیچی حالیشون نیست هیچ کدوم واسه ریاست جمهوری مناسب نیستن کاشکی مثل فوتبال یکی وارد میکردیم کم ندارین تو ایران افراد نابغه کار بلد ولی اجازه ورود نمیدن همش میگن ما خودمون تنها مردم غیر ما نه

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۲۰ ۰۱:۳۹

تاسف داره این مملکت با این نامزدهای انتخاباتی ،،برنامه و روشی برای نجات مردم وکشور نیست که نیست همش شو بازی میکنن

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۲۰ ۰۶:۵۴

بواسطه مجری گری حیدری من نگاه نکردم

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۲۱ ۰۲:۵۷

سوالات مسخره وقت کم نبودن کارشناسان همون مسابقه هفتگیه

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۲۱ ۰۰:۲۹

ایکاش این مناظره ها هیچوقت تموم نشه. انقدر که این کاندیداهای اصلحِ از فیلتر گذشته به همدیگه گل و بلبل هدیه میدن! خیلی خوبه، من هر دو تا مناظره رو دیدم، و هر دفعه جلوی تلویزیون یک کیلو تخمه آفتابگردون شکوندم. خیلی خوب همدیگه رو رنگی میکنن!

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۲۱ ۱۵:۵۷

برنامه و اختصاص بودجه به برنامه هاشون و.... ....توليد داخل و سرمايه گذار ايرانى و خارجى و .....همه ى اينها تا پول نفت و تبالدل بانكى با دنيا نباشه فقط حرف مفته تمام مسئولين هم ميدانند فقط كاسبان تحريم دنبال مخالفت هستند كه دمشون كلفته خودمونم ميدونيم چرا!