• چهارشنبه / ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ / ۰۸:۴۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400031913442
  • خبرنگار : 71402

تنش انتخاباتی در پرو؛ کاستیو سوسیالیست اندکی پیشتاز است

تنش انتخاباتی در پرو؛ کاستیو سوسیالیست اندکی پیشتاز است

صدها تن از مردم پرو روز سه‌شنبه با نزدیک شدن خاتمه شمارش آرای ریاست جمهوری مقابل دفتر انتخاباتی در لیما تجمع کردند. "پدرو کاستیو" سوسیالیست اندکی پیشتاز است و تنش‌ها بر سر آرای مورد مناقشه و اتهامات تقلب افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، کاستیو که با برنامه‌هایش برای تغییر سیاست‌های این کشور غنی از مس مایه نگرانی بازارها و شرکت‌های معدنی شده است، با اندکی پیشتازی به ۵۰.۲ درصد آراء رسیده و از رقیب جناح راستگرایش "کیکو فوجیموری" با ۴۹.۸ درصد پیشتاز است و فعلا اندکی بیش از ۹۷ درصد از آراء شمارش شده‌اند.

روز دوشنبه فوجیموری ادعاهایی درباره وقوع تقلب مطرح کرد و باعث ملتهب شدن بیشتر وضعیت شد و از کاربران توییتری خواست تا با هشتگ "تخلفات" نمونه‌هایی از تقلب را منتشر کنند. با این حال، کارشناسان انتخاباتی به ویژه ناظران بین‌المللی به رویترز گفته‌اند که فعلا هیچ موردی از تقلب دیده نشده است.

فرناندو تاورا، از معترضان حامی فوجیموری که در تجمع‌ها شرکت داشت، گفت: ما اعتراض می‌کنیم و علت آن دزدی انتخاباتی وقیحانه است. دفتر انتخاباتی به نفع کاستیو کار می‌کند. آنها تلاش می‌کنند تا به نفع او مرتکب تقلب شوند.  

هواداران کاستیو هم مقابل این دفتر انتخاباتی تجمع کرده و از نامزد خوشان حمایت کردند. در هر دو گروه اعتراضات به صورت مسالمت‌آمیز برگزار شد. یکی از طرفداران کاستیو هم با اشاره به کاهش اختلاف آرای دو نامزد گفت: ما فکر می‌کنیم فوجیموری به شکل رسوایی‌آوری آرای خودش را زیاد کرده است و همین تردیدهایی ایجاد می‌کند.

فوجیموری بیشترین میزان حمایت را در لیما دارد. کاستیو هم که پسر یک کشاورز است، آرایش زمانی افزایش یافت که رای مناطق روستایی از راه رسید و در یک نقطه فاصله دو نامزد را به بیش از ۱۰۰ هزار رای رساند. با این حال، آرای فوجیموری به تدریج رو به افزایش رفت.

اختلاف کنونی آراء حدود ۸۴ هزار رای است. شمارش نهایی آراء ممکن است چندین روز به طول انجامد و حوزه‌های مورد مناقشه کلیدی خواهند بود.

چنانچه کاستیو پیروز شود، سرمایه‌گذاران منتظر واکنش او به ناآرامی‌های پسا انتخاباتی می‌مانند. کاستیو وعده داده است تا قانون اساسی را به گونه‌ای اصلاح کند که نقش دولت را تقویت کرده و سهم بیشتری از سود شرکت‌های معدنی بگیرد. فوجیموری هم وعده اجرای مدل بازار آزاد و حفظ ثبات اقتصادی در پرو را داده است.

پرو دور اول انتخابات ریاست جمهوری را آوریل برگزار کرد، با این حال طبق اعلام ایپسوس، از میان ۱۸ نامزد، هیچ‌یک موفق نشدند ۵۰ درصد آرا را که برای پیروزی آن‌ها الزامی بود، کسب کنند. دو نامزد اول، به دور دوم راه یافتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha