• پنجشنبه / ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ / ۰۴:۱۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1400031913568
  • خبرنگار : 71038

اولویت‌های سیاست خارجی دولت سیزدهم از نگاه یک کارشناس

اولویت‌های سیاست خارجی دولت سیزدهم از نگاه یک کارشناس

یک کارشناس مسائل سیاست خارجی، گفت: به نظر می‌رسد که در دولت آینده باید یک تجدیدنظر کلی درحوزه سیاست خارجی کشور صورت گیرد و ایران تعاملات و روابط خود با همسایگان، کشورهای شرق آسیا، جبهه مقاومت و کشورهای آفریقایی را افزایش و ارتقا دهد.

سید رضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سوال که به نظر وی در برنامه های کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در حوزه سیاست خارجی چه مواردی باید مورد توجه قرار بگیرد، گفت:  یکی از موضوعات اصلی در بحث انتخابات نگاه کاندیداها به موضوع سیاست خارجی است و اینکه دولت آینده سیاست اجرایی اش در عرصه سیاست خارجی چگونه خواهد بود.

وی ادامه داد: بر اساس قانون اساسی ، سیاست خارجی از سیاست های کلان جمهوری اسلامی ایران است  و بر اساس همین قانون ، سیاست های کلان توسط ولی فقیه و رهبر معظم انقلاب  تعیین  می شود و در حوزه اجرایی دولتی که مسئولیت بر عهده می گیرد باید دارای توانمندی های اجرایی مناسب در حوزه اجرای این سیاست های کلان باشد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه در قانون اساسی بر موضوع تعامل با کشورهای همسایه تاکید شده است، خاطرنشان کرد: ایران به صورت مستقیم با ۱۵ کشور همسایه است و بخشی از این کشورهای همسایه کشورهای مسلمان هستند و در قانون اساسی بر اهمیت تعامل با کشورهای مسلمان و دوست و سپس کشورهای غیر معاند تاکید شده است.

صدرالحسینی با بیان اینکه هر دولتی که مسئولیت را بر عهده می گیرد باید این سیاست های کلان را اجرایی و عملیاتی کند ،افزود: در طول ۴۳ سال گذشته جمهوری اسلامی ایران با همه کشورها به جز آمریکا که خود ارتباطش را با ایران قطع کرد و همچنین رژیم صهیونیستی که ما آن را رژیمی اشغالگر می دانیم ارتباط خوبی داشته است ولی با توجه به شرایط موجود و تجربیات کسب شده به نظر می رسد که باید یک تجدید نظر کلی در سیاست خارجی کشور صورت گیرد ودر همین چارچوب باید  تعاملات و ارتباطات خود را با کشورهای همسایه، شرق آسیا، جریان مقاومت و همچنین آفریقایی گسترش دهیم.

 وی تاکید کرد :تجربه ۴۳ سال گذشته بیانگر ناکارآمدی ارتباط با کشورهای اروپای غربی بوده است و در همین چارچوب ما باید در این حوزه یک تجدید نظر کلی و اساسی انجام دهیم.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی  تصریح کرد : در همین چارچوب مناسب است که مشاوران رئیس دولت آینده توانمندی های داخلی کشور و همچنین نیازهای کشورهای مختلف از جمله کشورهای همسایه، شرق آسیا و آفریقایی را شناسایی کرده و بر این اساس در راستای گسترش سیاست خارجی کشور و افزایش تعاملات اقتصادی با آنها برنامه ریزی کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha