• چهارشنبه / ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۶:۳۷
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400031914061
  • خبرنگار : 30054

مسجد رستم پاشا استانبول

مسجد رستم پاشا استانبول

شاید بتوان امپراتوری عثمانی را یکی از مهم‌ترین سلسله‌های پادشاهی مسلمان دانست که در ساخت بناهای مختلف عام‌المنفعه به‌ویژه مساجد تلاش زیادی داشتند. علی بابا پلتفرم رزرو آنلاین بلیط به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا پیشنهاد می‌کند که از سفرهای غیرضروری پرهیز کنید.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام وب سایت علی بابا، این مجموعه تابع قوانین وزارت بهداشت هست و رزورهتل، تور و بلیط  فقط در صورت اعلام ستاد کرونا انجام می‌شود. با فتح قسطنطنیه و انتخاب این شهر به‌عنوان پایتخت، به‌تدریج مساجد کوچک و بزرگ زیادی به‌دستور پادشاهان عثمانی در گوشه‌ و کنار استانبول کنونی سربرآوردند. این امپراتوری با ساختن مساجد گوناگون با معماری و ابعاد متفاوت در استانبول، آن را به یکی از مراکز مهم از نظر وجود مساجد تاریخی تبدیل کرد. امروزه گردشگران زیادی از کشورهای مختلف برای تماشای زیبایی شگفت‌انگیز و عظمت بی‌نظیر این مساجد به استانبول سفر می‌کنند. با بررسی هتل استانبول پیش از سفر می‌توانید هتل مناسب خود را، از لحاظ هزینه و موقعیت جغرافیایی، رزرو کنید. شاید دانستن این واقعیت خالی از لطف نباشد که در استانبول هزاران مسجد تاریخی وجود دارد که هر کدام با داستان خود، گوشه‌ای از تاریخ این سرزمین را زنده نگه‌ داشته‌اند. اهمیت مساجد در دوران عثمانی دامن کلیسا را هم گرفت و کلیسای بزرگ دوران بیزانس، ایاصوفیه را به مسجد ایاصوفیه تبدیل کرد. برای سفر به شهر مسجدهای باعظمت تاریخی بلیط هواپیما استانبول را از دست‌ ندهید. درادامه این مطلب قصد داریم به معرفی یکی از مساجد بسیار چشم‌نواز استانبول یعنی مسجد رستم پاشا بپردازیم.   

تاریخچه مسجد رستم پاشا

اگر همراه تور استانبول علی بابا به این شهر بین‌قاره‌ای سفر کرده و مسجد سلیمانیه را دیده ‌باشید، احتمالا نام سلطان سلیمان که دستور ساخت مسجد سلیمانیه را داد، برای‌تان آشنا خواهد بود. در واقع داستان رستم پاشا با خانواده سلطان سلیمان اول پیوندی ناگسستنی دارد. رستم پاشا ابتدا کارمند قصرهای عثمانی بود که در دوران کارگزاری خود در قصر، به همسری مهرماه سلطان، دختر سلطان سلیمان درآمد. رستم پاشا در سال 1544 به مقام صدراعظمی سلطان سلیمان یکم دست‌یافت و با همکاری و حمایت خرم سلطان، همسر سلیمان، دسیسه‌ای چید تا امپراتور، پسر خود، مصطفی را به خیانت علیه تاج‌وتخت محکوم کند. این توطئه تاسف‌بار در نهایت با صدور حکم اعدام و مرگ مصطفی با موفقیت تمام شد. با اعدام جانشین قطعی پادشاه یعنی پسرش مصطفی و پس از آن فوت سلطان سلیمان یکم و خرم سلطان، ولیعهد بعدی یعنی سلیم بر تخت پادشاهی نشست. سلیم پسر دائم‌الخمر خرم سلطان بود که با پادشاهی او دوران عظمت و شکوه امپراتوری بزرگ عثمانی به‌پایان رسید. با مرگ مصطفی، ورق برای رستم پاشا برگشت. او به قدرت و ثروت هنگفتی دست‌ پیدا کرد. او سرانجام در سال 1561 در سن 61 سالگی همه دارایی خود را در این دنیای فانی برای بازماندگان به‌ارث گذاشت. اما در سال پایانی عمر خود به معمار خلاق و معروف دربار، سینان دستور داد تا مسجدی برایش بنا کند. عمر رستم پاشا برای دیدن مسجد کفاف نداد؛ ولی سرانجام ساخت مسجد بی‌نظیر رستم پاشا در سال 1563 به پایان رسید. این مسجد یکی از زیباترین مساجد اروپا به‌شمار می‌رود و به گوهر پنهان استانبول معروف است. با رزرو هتل استانبول نزدیک بناهای تاریخی مهم مانند مسجد رستم پاشا، شرایط مناسبی را برای تردد راحت به این مکان‌ها برای خود فراهم کنید. فضای داخلی این مسجد کوچک آن‌چنان زیبا است که چشم هر بیننده‌ای را به‌خود خیره ‌می‌کند. با خرید بلیط هواپیما استانبول، همراه دوستان خود در تور استانبول از تماشای این سازه باشکوه لذت ببرید.      

مسجد رستم پاشا

شاید دلیل نامیدن مسجد رستم پاشا به گوهر پنهان استانبول، مکان عجیبی باشد که برای ساختن این مسجد انتخاب کرده‌اند. این مسجد انتهای خیابان اوزون کارسی قرار دارد. اوزون کارسی محله‌ای بسیار قدیمی و به‌نوعی تاریخی بوده که قدمت آن به دوران بیزانس می‌رسد. پیداکردن مسجد در این محله شلوغ کار ساده‌ای نخواهد بود. کنار این مسجد که در منطقه اروپایی شهر استانبول قدعلم کرده، جاهای دیدنی استانبول دیگر مانند بازار ادویه استانبول قرار دارد. اگر هتل استانبول را نزدیک این محل انتخاب کنید، با کمی پیاده‌روی، می‌توانید آثار تاریخی زیادی را ببینید. اگرچه ظاهر مسجد به‌پای شکوه و جلال سایر مساجد استانبول مثل سلیمانیه و ایاصوفیه نمی‌رسد؛ ولی تماشای داخل آن گردشگران را از قضاوت زودهنگام خود پشیمان می‌کند. کاشی‌های نفیس متعلق به شهر ایزینیک با رنگ‌های متنوع زرد، سفید و سبز در صحن داخلی مسجد خودنمایی می‌کنند. معماران و توریست‌هایی که کمی از تاریخ عثمانی آگاهی دارند؛ با دیدن تعداد زیادی کاشی ایزینیک قرمز به‌وجد می‌آیند. در آن دوران فرمولی برای تهیه رنگ قرمز نبود و از این‌رو برای تهیه سنگ‌های کاشی قرمزرنگ ناچار بودند کیلومترها سفر کرده تا سنگ‌هایی به‌این رنگ را پیدا کنند. بیشتر از دوهزار کاشی از جنس زمرد، منگنز، کبالت و ساج به زیبایی شگفت‌انگیز مسجد افزوده‌اند. معمارسینان مسجد رستم پاشا را برخلاف مسجد بزرگ سلیمانیه، که در سادگی و یک‌رنگی جلوه‌گری می‌کند، با نقش‌ونگارهای بی‌نظیر مشهور کرده ‌است. ادغام هنر چینی با سبک عثمانی، نقوش پیچیده‌ای را خلق کرده که بیننده را به تماشای خود وامی‌دارد. کم‌ترکسی می‌تواند با دیدن طراحی گل‌های لاله و برگ‌های پرپیچ‌وخم‌شان در محراب مسجد، بنای هشت‌گوشی و سقف طلاپوش آن زبان به تحسین نگشاید. یکی‌ از حقایق جالب درباره این مسجد این است که پایین مسجد رستم پاشا حجره‌های زیادی وجود دارد. این حجره‌ها در گذشته برای تامین هزینه‌های مسجد به حیات خود ادامه می‌دادند و اکنون، یکی از جاذبه‌های مهم مسجد محسوب‌ می‌شوند. در حقیقت برای رسیدن به مسجد باید پله‌های مارپیچی بازار را به‌سمت طبقه بالا بپیمایید تا این گوهر نایاب استانبول خود را نمایان کند. با مراجعه به سایت از تخفیف‌های فصلی بلیط هواپیما استانبول آگاهی پیدا کرده و همراه تور استانبول سفری بی‌دغدغه و به‌یادماندنی را برای خود به‌ارمغان‌ آورید.     

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha