• پنجشنبه / ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۵:۱۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400032014659
  • خبرنگار : 50378

/هم زمان با روزجهانی صنایع دستی/

یازدهمین کاشی ماندگار خراسان رضوی به استاد عباس‌نژاد رسید

یازدهمین کاشی ماندگار خراسان رضوی به استاد عباس‌نژاد رسید

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: به منظور قدردانی از «اکبرعباس‌نژاد فرسنگی» پیشکسوت صنایع‌دستی و هنرهای ‌سنتی خراسان رضوی و به پاس تلاش ۸۰ ساله او در زمینه تولید کاشی سنتی، کاشی ماندگار سر در منزل این استاد نصب شد.

ابوالفضل مکرمی‌فر در حاشیه مراسم نصب کاشی ماندگار این هنرمند، اظهار کرد: استاد اکبرعباس‌نژاد فرسنگی متولد سال ۱۳۰۶ در شهر کرمان است که از سال ۱۳۲۰ فعالیت در زمینه کاشی‌سازی سنتی را آغاز کرده است.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی اضافه کرد: این پیشکسوت کاشی‌سنتی و هنرهای‌ سنتی از سال ۱۳۲۰ تا سال ۱۳۳۰ در مسجد گوهرشاد واقع در مجموعه آستان‌ قدس‌ رضوی فعالیت داشت تا به استادکار تبدیل شد و مدت طولانی از خدمت به فرهنگ و هنر او به این سرزمین می‌گذرد.

مکرمی‌فر با بیان این که محصولات تولیدی استاد عباس‎نژاد در جای جای ایران مورد استفاده قرار گرفته است، ادامه داد: کاشی‌های ساخت او در مجموعه شاهچراغ شیراز، مجموعه‌های امام زاده محمدمحروق و فضل‌ابن‌شاذان نیشابور، مجموعه آرامگاه امامزاده عبدالعظیم حسنی مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که استاد عباس‌نژاد الگویی برای هنرمندان است، خاطرنشان کرد: این پیشکسوت شاگردان زیادی تحویل جامعه داده است که امیدوارم با ادامه راه استاد، این هنر تداوم داشته باشد.

بر اساس گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، مکرمی‌فر عنوان کرد: استاد عباس‌نژاد پدر شهید محمدعباس‌نژاد است که رهبرمعظم‌انقلاب در سال ۱۳۸۳ در منزل این هنرمند حاضرشده و از این پدر شهید قدردانی کرده‌اند.

گفتنی است که این مورد یازدهمین کاشی ماندگار نصب شده در حوزه میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان است و پیش از این نیز کاشی‌های ماندگار دیگری بر سر در منزل عثمان محمدپرست، یعقوب دانش‌دوست، محمدجعفر یاحقی، سیدجلال شمسی‌نژاد، سیدمحمد میرقاسم‌اخویان، محمدعلی فضلی‌نژاد، رجبعلی لباف خانیکی، زهرا محسنی و سیدحسن موسوی در استان خراسان رضوی نصب شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha