• شنبه / ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ / ۰۸:۴۸
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1400032215330
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

کودکان کار و مهارت‌آموزی!

کودکان کار و مهارت‌آموزی!

ایسنا/چهارمحال و بختیاری معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه برخی از کودکان کار از ادامه تحصیل منصرف می‌شوند، گفت: به‌همین دلیل شرایطی برای دریافت آموزش‌های تخصصی مهارتی برایشان مهیا شده است و کودکان کار برای یادگیری آموزش‌ها به کلاس‌های فنی و حرفه‌ای هدایت می‌شوند.

اشرف عسگری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه شیوع کرونا باعث افزایش تعداد کودکان کار در چهارمحال و بختیاری نشده است، اظهار کرد: تعداد کودکان کار در استان، ۹۳ نفر است که از این تعداد ۱۸ نفر دختر و ۷۵ مورد پسر هستند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه کودکان کار از خدمات بهزیستی بهره‌مند می‌شوند، افزود: مرکز حمایتی کودک و خانواده به این کودکان خدمات تخصصی از جمله تشکیل پرونده، تعریف مددکار، مشاوره و پیگیری تحصیل را ارائه می‌دهد، البته کنترل تعدادی از کودکان کار از عهده کارکنان اورژانس اجتماعی خارج است و ممکن است این گروه از خدمات بی‌بهره باشند.

وی یادآور شد: علاوه بر ارائه خدمات به کودکان کار، والدین آنان نیز تحت حمایت سازمان بهزیستی هستند، برخی از این کودکان فرزند طلاق هستند و باید تکلیف ادامه زندگی کودک مشخص شود، پدران برخی از این کودکان نیز معتاد بوده که آن‌ها نیز به مراکز ترک اعتیاد معرفی می‌شوند.

عسگری با اشاره به اینکه کودکان کار معمولا نزد خانواده خود نگهداری می‌شوند، اضافه کرد: مرکزی برای نگهداری این کودکان وجود ندارد، در واقع اجازه جدایی کودکان از والدینشان، صادر نشده است، اما از آن‌جا که برخی از این کودکان پدر معتاد و یا والدین جداشده از هم دارند، امکان دارد نزد فامیل نگهداری شوند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه معمولا کودکان کار از استعداد خوبی برخوردار هستند، ادامه داد: به همین منظور تفاهم‌نامه‌ای با کانون قلم‌چی منعقد شده که کودکان کار مستعد به این کانون معرفی شوند.

وی افزود: معمولا برخی از  کودکان کار از ادامه تحصیل منصرف می‌شوند، به‌همین دلیل شرایطی برای دریافت آموزش‌های تخصصی مهارتی برایشان مهیا شده است، طبق تفاهم‌نامه منعقدشده با سازمان فنی و حرفه‌ای چهارمحال و بختیاری، کودکان کار برای یادگیری آموزش‌ها به کلاس‌های فنی و حرفه‌ای هدایت می‌شوند، حتی ممکن است آموزش‌های یادگیری یک حرفه نیز به مادران این کودکان داده شود تا نیازی به کار کردن فرزندان آنان نباشد.

عسگری در خصوص اینکه چرا قانون مانع خانواده‌ها برای اجبار کودکان به کار  نمی‌شود، توضیح داد: مجازات و یا قانونی برای جلوگیری کامل از این امر وجود ندارد، یکی از اموری که مددکاران انجام می‌دهند، مسائل حقوقی آنان است و تلاش می‌شود بر توانمندسازی خانواده‌ها و بالا بردن سطح آگاهی آنان کار شود تا مجبور نباشند فرزند خود را به کار وادار کنند، چنین فرزندانی یا توسط خانواده خود و یا توسط دیگران به مراکز بهزیستی معرفی می‌شوند، اما ممکن است تعدادی از کودکان کار نیز ممکن است شناسایی نشوند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری بیش‌ترین تعداد کودکان کار استان را مربوط به شهرستان شهرکرد دانست و خاطرنشان کرد: تعداد کودکان کار شهرستان‌های استان، کم است که اورژانس اجتماعی و پایگاه‌های خدمات اجتماعی، به کودکان کار شهرستان‌ها خدمات ارائه می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha