• یکشنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۳:۳۶
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1400032316604
  • خبرنگار : 50184

مدیر تعاون روستایی استان:

امسال 9 روستابازار در کرمانشاه راه‌اندازی می‌شود

امسال 9 روستابازار در کرمانشاه راه‌اندازی می‌شود

ایسنا/کرمانشاه مدیر سازمان تعاون روستایی استان کرمانشاه از برنامه ریزی برای ایجاد 9 روستا بازار در استان خبر داد.

ایرج صفایی در نشستی خبری که امروز(23 خرداد) به مناسبت هفته جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: برنامه داریم امسال حداقل 9 روستا بازار را در 9 شهرستان استان از جمله در کرمانشاه، صحنه، پاوه، سرپلذهاب، سنقر، دالاهو، روانسر و ... راه اندازی کنیم تا به محلی برای عرضه محصولات کشاورزی روستاییان باشند که این کار حذف واسطه ها و دلال ها را به همراه خواهد داشت.

وی راه اندازی مزرعه پرورش ماهیان قزل آلا در کنگاور با ظرفیت سالانه 200 تن، راه اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی، احداث بارانداز صادراتی در قصرشیرین برای مدیریت صادرات محصولات کشاورزی استان و راه اندازی اولین شرکت کشت و صنعت کشاورزی استان را از دیگر برنامه های امسال تعاون روستایی استان دانست و افزود: هرچند کرمانشاه یکی از تولیدکنندگان برتر و قطب عسل کشور ا ست، اما متاسفانه مدیریت آن به شکل سنتی است، بنابراین در نظر داریم آن را برندسازی و صادر کنیم.

صفایی یادآورشد: همچنین امسال اتاق اصناف کشاورزی استان را راه اندازی خواهیم کرد و برای همه کشاورزان استان به مانند مشاغل دیگر پروانه کسب صادر می شود.

وی به کمبود اعتبارات تعاون روستایی استان برای تجهیزت و مرمت انبارهای مکانیزه و چندمنظوره خود خبرداد و گفت: باتوجه به اینکه این اعتبارات ملی هستند، هرساله اعتبار کمی می گیریم که اخیرا با رایزنی هایی که انجام داده ایم ردیف بودجه برای آنها در نظر گرفته شده است.

مدیر تعاون روستایی استان تاکید کرد: تفاهم نامه ای را با بانک رسالت برای پرداخت تسهیلات به تعاونی های روستایی منعقد کرده ایم و به هر تعاونی حدود 100 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می شود.  

وی همچنین با اشاره به فعالیت 280 تشکل و تعاونی روستایی در استان، اظهارکرد: حدود 200 هزار نفر در 2100 روستای استان تحت پوشش تشکل ها و تعاونی های روستایی، کشاورزی، زنان، تولید و خبرگان کشاورزی هستند که خدمات مختلفی را می گیرند.  

صفایی در ادامه به ارائه گزارشی از عملکرد تعاون روستایی استان پرداخت و اظهارکرد: طی سال گذشته 44 هزار تن گندم تضمینی مباشرتی از کشاورزان خریداری کردیم که امسال هم از ابتدای فصل برداشت گندم در مناطق گرمسیر استان دو هزار تن گندم خریداری کرده ایم.

وی به خرید دانه های روغنی کلزا و آفتابگردان هم طی این مدت اشاره کرد و گفت: پیش بینی می شود تا پایان امسال هفت هزار تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان کرمانشاهی خریداری شود.

مدیر تعاون روستایی کرمانشاه اضافه کرد: برای سایر محصولات هم سال گذشته حدود 150 هزار تن خریداری شد و در سالجاری هم تا به امروز حدود 15 هزار تن خریداری کرده ایم.

وی در ادامه به وضعیت صادرات محصولات کشاورزی کرمانشاه هم پرداخت و گفت: طی سال گذشته 25 هزار تن انواع محصولات کشاورزی شامل هندوانه، گوجه، خیار، آلو، سیب، سیب زمینی، بادمجان، فلفل دلمه ای و ... را صادر کرده ایم که بالاترین صادرات در تاریخ تعاون روستایی استان بود.

صفایی به توزیع مواد سوختی بین روستاییان استان هم اشاره ای داشت و افزود: طی سال 1399 حدود 102 میلیون لیتر مواد نفتی را بین مناطق روستایی استان توزیع کردیم و امسال هم تا به امروز حدود 10 میلیون لیتر توزیع شده است.

وی اضافه کرد: در بحث توزیع آرد روستایی هم که بخشی از آن توسط تشکل های روستایی توزیع می شود، طی سال گذشته 13 هزار و 400 تن و امسال هم سه هزار تن بین در روستاها توزیع شده است.

مدیر تعاون روستایی استان در خصوص توزیع نهاده های دامی هم بین دامداران استان هم گفت: در سال گذشته 77 هزار تن و امسال هم تا به امروز 18 هزار تن نهاده دامی همچون سویا، سبوس، ذرت و جو را بین دامداران استان توزیع کرده ایم.

وی تاکید کرد: طبق برنامه ریزی هایی که داشتیم، امسال نهاده های دامی را به شکل خام در اختیار دامداران قرار ندادیم، بلکه به شکل خوراک آماده و با قیمت مصوب این کار انجام گرفت و در حال حاضر هم هیچگونه کمبود نهاده دامی در استان نداریم.

صفایی تاکید کرد: در بحث تامین و توزیع ماشین آلات کشاورزی هم سال گذشته 135 دستگاه انواع تراکتور سبک و سنگین و امسال هم 45 دستگاه را در اختیار کشاورزان قرار داده ایم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha