• یکشنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۴:۰۱
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400032316638
  • منبع : نمایندگی همدان

پیگیری ارتقاء سطح مدیریت ۴ منطقه در همدان

پیگیری ارتقاء سطح مدیریت ۴ منطقه در همدان
منطقه حفاظت شده خانگرمز

ایسنا/همدان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان اعلام کرد: پیگیری ارتقاء سطح مدیریت چهار منطقه کوهستان الوند و غار سراب به اثر طبیعی ملی، تالاب شکار ممنوع آق‌گل و منطقه حفاظت شده خانگرمز به پناهگاه حیات وحش در دستور کار شورای عالی حفاظت محیط زیست قرار گرفت.

محسن جعفری‌نژادبسطامی یکشنبه ۲۳ خردادماه در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه در سال گذشته تدوین و بازنگری طرح مدیریت توجیهی- تفصیلی مناطق حفاظت شده شراء، خانگرمز، ملوسان، لشگردر، آلموبلاغ و گلپرآباد انجام شد، مطرح کرد: در حال حاضر تمامی مناطق تحت مدیریت استان طرح تفصیلی دارند که این موضوع برای حفاظت صحیح از مناطق بسیار مهم است.  

وی درباره سند برنامه ارتقاء فرهنگ حفاظت از محیط زیست اظهار کرد: هدف اصلی این سند که به تازگی ابلاغ شده، حفاظت از محیط زیست کشور و حفظ شرایط طبیعی آن از طریق ارتقاء فرهنگ حفاظت از محیط زیست جامعه است.

جعفری‌نژادبسطامی اضافه کرد: هدف کلی از این سند افزایش آگاهی عمومی برای آشنا شدن تمام افراد جامعه با نقش خود در ارتقاء فرهنگ حفاظت از محیط زیست و مشارکت در حفاظت از محیط زیست کشور، تقویت روحیه مسئولیت پذیری اجتماعی و مشارکت آحاد جامعه برای حفظ مطلوب محیط زیست و منابع طبیعی است.

وی در ادامه بیان کرد: در سال گذشته در حوزه محیط زیست انسانی ۷۷ پرونده تشکیل شد که ۴۴ پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت و ۲۲ پرونده تحت رسیدگی است همچنین ۹۷ نفر در این راستا محکوم شدند و برای ۱۱ نفر منع تعقیب و برائت صادر شد.

این مقام مسئول اضافه کرد: علاوه بر این ۱۷ ماه و ۱۰ روز حبس و ۲۳۵ میلیون و ۹۳۵ هزار تومان جزای نقدی برای متخلفان در حوزه محیط زیست انسانی درنظر گرفته شد که عناوین جرم آلودگی هوا، آب، خاک، تخلیه پسماند، عدم مدیریت پسماند بوده است.

وی درباره وضعیت هوای استان خاطرنشان کرد: کاهش میزان روزهای ناسالم هوای مرکز استان از ۹.۶ درصد روزها در سال ۹۸ به ۳.۰۱ درصد روزها در سال ۹۹ رسید همچنین در سال گذشته همدان دارای ۷۲ روز پاک، ۲۵۸ روز سالم، ۱۰ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز ناسالم برای همه اقشار بود. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با اشاره به شعار امسال محیط زیست با عنوان «نیم قرن حفاظت از زیست بوم ایران» بیان کرد: این شعار نشان دهنده این است که حال محیط زیست خوب نیست و تمام اکوسیستمی که در آن زندگی می‌کنیم، وضعیت مناسبی ندارد.

وی ادامه داد: بارگذاری‌های صنعتی، کشاورزی، گردشگری بی‌ضابطه و ... باعث شده است فشار بر محیط زیست زیاد شود و دچار بحران‌هایی در زمینه‌های آب، خاک، تالاب‌ها، ریزگردها و ... باشیم.

جعفری‌نژادبسطامی با اشاره به اینکه خوشبختانه امروز محیط زیست به عنوان یک دغدغه در کشور مطرح است، اظهار کرد: این دغدغه‌مندی اتفاق خوبی است و باعث می‌شود محیط زیست جایگاه بهتری بین مردم و مسئولان پیدا کند. 

وی در ادامه به ظرفیت‌های کشاورزی و تأثیرگذاری آن اشاره کرد و افزود: متأسفانه کشاورزی و ظرفیت‌های تولید و اثرگذاری آن بدون درنظر گرفتن مبانی مثل آب و خاک انجام می‌شود و مسیر درستی را طی نکرده است. 

جعفری‌نژادبسطامی با بیان اینکه باید بازنگری جدی و اساسی در حوزه سیاست‌گذاری حفاظت از محیط زیست در کشور انجام شود، گفت: ظرفیت استفاده از آب‌های زیرزمینی ۴۰ میلیارد مترمکعب است در حالیکه در حال حاضر بیش از ۱۰۰ میلیارد مترمکعب استفاده می شود. 

وی درباره مدیریت پسماند در استان همدان یادآور شد: نمی‌توان‌ گفت مدیریت پسماند در استان شرایط مطلوبی دارد اما کارهای زیادی در این زمینه انجام شده مانند تجمیع مراکز دفن پسماند که باید تسریع شود همچنین در حوزه پسماند روستایی کار خاصی انجام نشده است. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با اشاره به اینکه مدیریت شهری و شورای شهر نقش عمده‌ای در بحث محیط زیستی دارند، ادامه داد: این افراد باید در حوزه اقدامات محیط زیستی به شهروندان پاسخگو باشند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha